بازار‌های مالی ، بورس و بانکتیتر دوعناوین اخبار

عرضه مستقیم محصولات شرکت های خارجی در بورس کالا، امکان پذیر است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ محمد حسنی سعدی گفت: در بورس کالا رینگ صادراتی فعالی وجود دارد که بسیاری از محصولات مختلف به منظور صادرات در آن عرضه می‌شود. به طور مثال کل محصول قیر کشور از کانال بورس کالا صادر می‌شود و افراد می‌توانند برای صادرات از رینگ صادراتی بورس کالا استفاده کنند.

همچنین بیش از ۵۰۰ کد صادر شده برای اتباع کشور‌های خارجی برای فعالیت در بورس کالای ایران وجود دارد و در مقاطعی این افراد خرید‌هایی از بورس کالا داشته و دارند. محدودیت‌های که در حال حاضر در بخش صادرات و مشکلات مربوط به تحریم وجود دارد مقداری مانع و محدویت ایجاد کرده است، اما هم چنان تعداد زیادی از این کد‌ها فعال هستند.

او گفت: در رابطه با این نکته که آیا عرضه‌کنندگان خارجی می‌توانند به طور مستقیم در بورس کالا عرضه داشته باشند باید گفت بله، هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و همه تولیدکنندگانی که از کشور‌های خارجی هستند و می‌خواهند محصول خودشان را به ایران وارد کنند می‌توانند از مکانیزم بورس کالا استفاده کنند و این مکانیزم بسیار می‌تواند در راستای ارتقای شفافیت مفید باشد.

به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های که وجود دارد معمولا تولیدکنندگان خارجی مستقیم اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا نمی‌کنند و معمولا یک شرکت واسطه‌ای محصول را از شرکت خارجی خریداری و دربورس کالا عرضه می‌کند به طور مثال در رابطه با عرضه‌های خارجی می‌توان به دانه‌های روغنی مانند پالم، سویا و یا به اسید ترفتالیک که از یک شرکت چینی اخیرا عرضه داشته ایم اشاره کنیم.

به گفته حسنی پشنهاد‌های مطرح است که محصولات وارداتی کشور مانند نهاد‌های دامی، گندم، شکر و یا سایر اقلام اساسی که وارد کشور می‌شود را بتوان از طریق بورس کالا عرضه کرد، زیرا نه تنها شفافیت ارتقا پیدا بلکه رقابت‌پذیری نیز افزایش پیدا می‌کند و کشف قیمت عادلانه‌تری در این بازار‌ها رقم می‌خورد. البته در گذشته مواردی مانند عرضه گندم و دانه‌های روغنی این اقدام صورت گرفته است، اما به طور کل بخش دولتی می‌تواند از این ظرفیت بورس کالا، خیلی بیشتر از آنچه که استفاده می‌کند، بهره‌مند شود.

رینگ صادراتی بورس کالا از ۴ آبان ۱۳۸۸ در جزیره کیش آغاز به کار کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا