اخبار استان هاشهر و جامعهعناوین اخبار

احیای آیین سنتی سحوری‌خوانی در محلات شهر اصفهان

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مدیر مرکز تخصصی هنرهای ملی آیینی با اشاره به برگزاری آیین سحوری‌خوانی در محلات شهر اصفهان در رمضان ۱۴۰۱ اظهار داشت: سحوری‌خوانی یک هنر آوایی آیینی و ملی است که از زمان قدیم در مناطق مختلف ایران رواج داشته لذا به مناسبت ماه مبارک رمضان درصدد احیای آن برآمدیم.
«منصور قربانی» مناجات‌خوانی، سحری‌خوانی، ربناخوانی و دعاهای گوناگون را از بخش‌های مختلف سحوری‌خوانی دانست و افزود: سحوری‌خوانی هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی در محلات، کوچه‌ها و گذرها انجام می‌شده است. وی افزود: در رمضان امسال، گروهی ۲۰ نفره تشکیل شده که بعدازظهرها و شب‌های ماه مبارک رمضان به سحوری‌خوانی در مناطق مختلف شهر اصفهان می‌پردازند.
قربانی ادامه داد: این برنامه از ۱۶ فروردین ماه مصادف با روز سوم ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا ۲۱ فروردین ماه، هر روز، بعدازظهرها ساعت ۱۸:۴۵ و شب‌ها ساعت ۲۰:۱۵ برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای برنامه سحوری‌خوانی در مناطق ۱، ۳، ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهر اصفهان گفت: سحوری‌خوانی تا حدود ۳۰ سال پیش و به شکل محدود در محلات شهر اصفهان اجرا می‌شد؛ اما متأسفانه سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و متاسفانه هم‌اکنون مرشدی که به انجام خودجوش این کار بپردازد، نداریم.
مدیر مرکز تخصصی هنرهای ملی آیینی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: سحوری‌خوانان از صدای رسا و خوبی برخوردار بوده و تسلط خوبی بر مناجات‌های مختلف داشته‌اند‌ و بیشتر آنها با ردیف‌های موسیقی نیز آشنایی داشته‌اند.
وی ادامه داد: برخی سحوری‌خوانان نیز این آئین را از پدران خود به ارث برده اند لذا این آیین در مناطق گوناگون ایران اجرا می‌شده و در قدیم سحوری‌خوانان گذری نیز با مراجعه به شهرهای دیگر، این آیین را در محلات آن شهرها اجرا می‌کرده‌اند.
قربانی خاطرنشان کرد: این مرکز قصد دارد در هر ماه، یکی دو آیین متناسب با آن ماه را به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و شورای هنرهای آیینی، احیا و اجرا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا