بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

بورس را به حال خود رها کنید تا پیشروی اقتصاد باشد

* رضا اخلاق پور
کارشناس بازارهای مالی

این نگرانی ها وقتی پررنگ تر می شوند که اخبار (نگران کننده ا) ی نیز در خصوص کسری بودجه دولت منتشر می شود و این نگرانی در بین فعالان بازار به وجود می آورد که دولت برای جبران کسری بودجه خود به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق وضع عوارض و تعرفه های صادراتی و یا تغییر درنرخ خوراک صنایع نفتی و پتروشیمی دربورس دخالت کند و باعث برهم زدن نظم بازار سرمایه شود. نمونه این موضوع را در روز های گذشه شاهد بودیم. به این ترتیب که وزارت صمت، برای محصولات فولادی عوارضی صادراتی وضع کرد .بخشنامه‏ای که صاحبان صنایع فولادی را شوکه کرد. بر اساس این تصمیم بر چندین گروه از صنایع مادر، عوارض صادراتی وضع شد. بسیاری از فولادسازان نامه‌ای مبنی بر میزان ضرر این عوارض به اداره ناشران بورسی ارسال کردند که در نهایت باعث شد تا این وزارتخانه از موضع خود عقب نشینی کند و طی اصلاحیه ای، عوارض صادراتی برخی از محصولات فولادی نظیر ورق گالوانیزه، ورق رنگی و مفتول‌های فولادی را حذف کرد.

* بخشنامه های غیر کارشناسی، مانع رونق کسب و کارها
براساس بخشنامه وزارت صمت،دولت تصمیم دارد تا برای محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست محصولات فلزات اساسی و همچنین محصولات پایین دستی محصولات زنجیره پتروشیمی، شیمیایی، شیشه، کلینکر، سیمان و انواع فروآلیاژ عوارض صادراتی پلکانی وضع نماید ، این در شرایطی است که فولادسازان باید ابتدا محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند و در صورت مازاد تقاضا ونیاز بازارداخل ،محصولات شان را صادر کنند، بنابراین با وجود چنین فیلتری، وضع عوارض صادراتی چندان معقول به نظر نمی رسد.
در خصوص صنعت سیمان نیز در حالی که بیش از ۳۰ درصد تولید سیمان، مازاد نیاز بازار داخل است، وضع تعرفه‏ها‌ی صادراتی برای محصولات سیمانی نیزمنطقی به نظر نمی رسد؛ زیرا سبب می شود صنعت سیمان از عوارض صادراتی دچار بحران شوند.بحرانی که در ادامه بحران‌های برق،‌ گاز و مازوت، بر عملکرد شرکت‏های سیمانی درماه‏های آینده تاثیر‏گذار خواهد بود.

* ضرورت کنترل نرخ تورم
از منظر عوامل بنیادی، تورم در اقتصاد ایران کاهش نداشته واز طرف دیگرهم اقتصاد جهانی به خصوص پس از جنگ روسیه و اوکراین، در حال تجربه کردن یک موج تورمی است.تجربه نشان داده اگر در اقتصاد جهانی تورم شکل بگیرد، در کشورهایی همچون کشورما، تورم به‌اندازه پایه تورم قبلی بعلاوه تورم جهانی رشد می کند. به‌طور مثال اگر پایه تورم ما به‌طور میانگین ۲۰ درصد باشد و تورم جهانی مواد غذایی به ۲۰ درصد برسد، ما تورمی حدود ۴۰ درصدی را تجربه خواهیم کرد. لذا سیاستگذاران اقتصادی باید با ارایه راهکارهایی اجرایی، نرخ تورم را در داخل کشور کنترل کنند تا بیش ازاین ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

* روزهای خوش شاخص سازها
در حال حاضر، بسیاری از تالارهای بورس کالایی ایران به بازار جهانی متصل است و قیمت‌ در آنها بر اساس نرخ‌های جهانی تعیین می شود. حمله روسیه به اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه، بر بازار جهانی از جمله فولاد، کامودیتی‏‌ها و غلات تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت آنها در بازارهای جهانی شده است. ماهیت جنگ، کشورها را به سمت ذخیره سازی بیشتر سوق می‌دهد، و طبیعی است این ذخیره‌سازی، باعث افزایش چشمگیر میزان تقاضا و قیمت‌های جهانی خواهد شد، به شکلی که پیش بینی می شود رکوردهای بسیاری از محصولات از جمله فولاد و کامودیتی ها شکسته خواهد شد. در گروه نفت و پتروشیمی نیز بسیاری از شرکت های این گروه، با توجه به اتفاقاتی که در بازارهای جهانی رخ‌داده و افزایش تقاضا و قیمت ، چشم‌انداز روشنی پیش ‌رو دارند.

* ابهام هایی که بر بورس سایه انداخته است
در حال حاضر ریسکی که بازار سهام را تهدیدی می کند نامشخص بودن نتیجه مذاکرات وین و بخشنامه های خلق ساعه دولت است که بر بورس سایه انداخته است و هرلحظه امکان دارد دولت با یک تصمیم ناگهانی، سودآوری شرکت‌های بورسی را تحت تأثیر قرار دهد. نمونه اخیر آن وضع عوارض صادراتی برای محصولات گروه فولادی است که کل زنجیره فلزات اساسی را تحت تأثیر قرار داد. به دلیل همین نگرانی‌هاست که نمادهای پالایشی باوجود افزایش قیمت نفت و پتانسیل بالا برای رشد سودآوری، رشد چندانی نکرده است و اقبال سرمایه‌گذاران عمدتاً متوجه سهامی است که دولت کمتر در سود آن‌ها دخالت کند.

* سمت و سوی آینده بورس
در حال حاضر، از نظرتحلیل تکنیکال، به نظر می رسد شاخص کل در محدوده حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد واحد تثبیت شده است و اگر تصمیمات خلق الساعه جدیدی رخ ندهد، با توجه به افزایش قیمت های جهانی، روند مثبت بازار ادامه داشته باشد. البته باید در نظر داشت که منظور از روند صعودی، روند کلی بازار است وگر نه استراحت و اصلاح قیمتی ذات بازار است که در همه بازار های مالی اجتناب ناپذیر است و نگران کننده نیست وحتی می تواند برای خریداران جدید جذابیت قیمتی نیز ایجاد کند.نکته پایانی و همیشگی نیز یادآور می شوم که سرمایه گذاران در بازار های مالی و بورس باید در هنگام تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام بر اساس ارزندگی نماد اقدام به معامله کنند نه بر اساس صف های خرید و فروش .

منبع : نسل فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا