عناوین اخبار

گمرک: حجم تجارت خارجی تا ۲۰اسفند به ۸۱میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار رسید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، واردات کشورمان تا مدت یاد شده به ۴۰ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار رسید که این میزان واردات ۲۲٫۷۷ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بوده است.
همچنین تا بیستم اسفند ماه امسال، میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به ۴۱ میلیارد و ۲۴۶میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۶٫۳ درصد کاهش داشت.
عمده دلیل کاهش صادرات غیرنفتی در این مدت، به کاهش ۵۲٫۸۸ درصدی صادرات میعانات گازی مربوط می شود. کاهش قیمت نفت تاثیر قابل توجهی در کاهش صادرات غیرنفتی کشورمان داشته است.
اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده نیز شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل، پروپان مایع شده و قیر نفت بوده وعمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان نیز به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده اند.
براساس این آمار، تا ۲۰ اسفندماه میزان صادرات غیرنفتی کشورمان به چین ۲۳ درصد و عراق چهار درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته اما صادرات غیرنقتی کشورمان به امارات متحده عربی ۲۱ درصد، افغانستان چهار درصد و هند یک درصد افزایش داشته است.
این گزارش حاکی است، عمده واردات کشورمان نیز به ترتیب به ذرت دامی با سهم ۳٫۳۶ درصدی از کل ارزش واردات، گندم با ۲٫۳ درصد، لوبیای سویا با ۱٫۷۹ درصد، برنج با ۱٫۶۶ درصد و کنجاله سویا با ۱٫۶۵ درصد اختصاص دارد؛ عمده ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران نیز در مدت یاد شده به ترتیب چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سوئیس بوده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا