اخبار استان ها

رئیس دانشگاه: هیچ دانشجویی در داخل دانشگاه اصفهان دستگیر نشده است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، از اصفهان، حسین هرسیچ ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان اظهار کرد: ما تهدیدها و تحریم‌ها را در بسیاری از زمینه‌ها به فرصت تبدیل کردیم، اقتدار ایران در آسیا و دنیا و رویش اقتدار جدید به رهبری ایران را همه جهان به چشم دیده است، در سال‌های اخیر با سو استفاده از ظهور کرونا و جهش ناگهانی فعالیت‌ها در فضای مجازی بدون ایجاد پیش زمینه‌ها و سواد رسانه‌ای در جامعه، امکان سو استفاده از این فضا به دلیل غفلت ما فراهم شد و شبکه‌های اجتماعی تغذیه جوانان و نوجوانان را برعهده گرفت.

هرسیچ تاکید کرد: آنچه در دانشگاه‌ها می‌بینیم از سوی افرادی نیست که در پی رشد باشند، اغلب قضایای دانشگاه از سوی دانشجویان جدید الورودی بود که ارتباط فیزیکی و حضوری پیش از این با آنها نداشتیم و در دو سال اخیر نیز کلاس حضوری در مدرسه نداشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۱ هزار دانشجو در در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی در مساحت ۴۰۰ هکتاری تحصیل می‌کنند، بیان کرد: مساحت دور دانشگاه اصفهان نیز حدود هفت کیلومتر است اما نیروهای حفاظت فیزیکی ما محدود هستند.

اغلب دانشجویان معترض خلأ اطلاعاتی داشتند

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در اوج اغتشاشات ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجو در این آشوب‌ها حضور داشتند که یک و نیم درصد دانشجویان را تشکیل می‌دهد، جلسات متعددی با دانشجویان، انجمن‌ها، کانون‌ها داشتیم که جلسات چند ساعته ما با آنها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها خلأ اطلاعاتی داشتند و البته برخی از بیرون هدایت می‌شوند و مغرض هستند.

وی اضافه کرد: برخی از این افراد اختلال در کارهای دانشگاه ایجاد و اساتید و دانشجویان را تهدید می‌کردند که در حد امکان با آنها صبوری به خرج داده شد، باید توجه کنیم که بسیاری از این اغتشاشات به تهدید، تخریب و زود و خورد منجر شد که با شئونات یک دانشجو در کل دنیا در تعارض است.

۷ تا ۸ برابر شدن درآمد تخصصی از طرح‌های دانشگاهی

هرسیچ با بیان اینکه ادامه این روند کل برنامه‌های آموزشی دانشگاه را تحت تأثیر قرار می‌داد، گفت: در یک سال اخیر درآمد تخصصی ما از طرح‌های دانشگاهی هفت تا هشت برابر شده است که باید تداوم داشته باشد و نمی‌توان معطل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بمانیم.

وی با اشاره به اینکه از این رو از روز شنبه هفته گذشته از ظرفیت و اختیارات خود استفاده کردیم که بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: در این شیوه نامه نحوه برخورد با انواع تخلفات بیان شده است، افراد شناسایی و تخلفات آنها به شکل مستند موجود است.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: برای از سرگیری فعالیت‌های دانشگاه و استمرار در جهت اهداف، تصمیمات لازم مطابق روند کل کشور در ارتباط با این افراد عملیاتی شد؛ اکثر اساتید، دانشجوها و خانواده‌ها ابراز داشتند که از این روند راضی هستند چرا که مهم‌ترین فاکتور پیش از آغاز فعالیت‌های آموزشی امنیت است.

هرسیچ در ارتباط با تعداد دانشجویان تعلیقی گفت: این تعداد از ۵۰ تا ۶۰ نفر متفاوت است و ممکن است اضافه یا کم شود.

وی ادامه داد: در این ارتباط ما ۲۰ نوع تنبیه مطابق روند فعالیت داریم که حتی تا اخراج را در برمی گیرد، البته هنوز حکم‌ها قطعی نشده است اما تصمیمات جدیدی گرفته شده است و اختیارات ما افزایش یافته است، کمیته‌ای تشکیل شده است تا اگر برخی دانشجویان مشکل جدی نداشتند به دانشگاه برگردند.

برنامه ایجابی در ارتباط با دانشجویان خاطی

رئیس دانشگاه اصفهان بیان کرد: باید تاکید کنیم که ما در این ارتباط برنامه ایجابی داریم سعی ما این است که همه را به دامن دانشگاه برگردانیم؛ اینها بچه‌های ما هستند شاید مقصر ما هستیم که نتوانستیم شبهات فکری آنها را برطرف و برنامه‌هایی مناسب با سوالات آنها را نداشتیم.

وی ادامه داد: در واقع به دلیل شرایط کرونا نتوانستیم برنامه‌های متنوع فرهنگی تبلیغی در سال‌های گذشته داشته باشیم، باید برنامه‌های تبیینی را آغاز کنیم و در هر دانشکده حداقل دو برنامه هفتگی متناسب با سوالات و دغدغه‌های دانشجویان ایجاد شود.

هرسیچ گفت: فرهنگ‌سازی در این ارتباط باید جنبه حقیقی داشته و دانشگاه در فعالیت‌های اجتماعی سیاسی حضور فعال داشته باشد، البته ما برنامه‌ریزی در این ارتباط داشتیم اما کلاً اجازه ندادند که فعالیتی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در داخل دانشگاه اصفهان با وجود اینکه در مرکز شهر قرار داریم در قضایای اخیر حتی یک بازداشتی در داخل دانشگاه نداشتیم، تاکید کرد: بیرون از دانشگاه جزو مأموریت ما نیست، برخی دانشجویان وارد فضاهای بیرونی شدند و نیروهای امنیتی در این ارتباط وظایف خود را انجام می‌دهند، با این وجود از این افراد در حد توان حمایت می‌کنیم گرچه باز هم تاکید داریم که مسئول عملکرد دانشجو در خارج دانشگاه نیستیم.

برنامه راهبردی دوم پنج ساله دانشگاه اصفهان از سال ۱۴۰۲

وی ادامه داد: برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه اصفهان سال گذشته به پایان رسید، یک سال از هیئت امنا مجوز گرفتیم تا برنامه قبلی بررسی شود و برنامه راهبردی دوم بر اساس اصلاح شاخصه‌های قبلی و ایجاد شاخص‌های جدید از سال ۱۴۰۲ به مدت پنج سال تشکیل شود.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: هیئت اندیشه‌ورز در دانشگاه تشکیل شده است که افراد نخبه اجرا و برنامه‌ریزی برنامه‌های راهبردی را پیگیری می‌کنند.

وی در ارتباط با کرسی‌های آزاداندیشی گفت: برنامه سال ۱۴۰۱ تدوین شده است، همایش‌ها، سمینارها، گفت و گوها دیده شده است و به مناسبت‌های مختلف ۳۰ تا ۴۰ برنامه فرهنگی پیش از سال تحصیلی جدید برگزار شده است.

فضای گفت و گو و مناظره سالم را تشویق می‌کنیم

هرسیچ اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای انجام امور فرهنگی در دانشگاه اصفهان که مطابق با سیاست‌های نظام باشد نداریم حتی اگر پاسخ به شبهات خاص باشد اما بی احترامی به یک فرد عادی را نیز برنمی تابیم، در واقع ایجاد فضای اغتشاش را نمی‌پسندیم اما فضای گفت و گو و مناظره سالم را تشویق می‌کنیم.

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا