اخبار استان ها

تولید «ساروج» برای مرمت بناهای تاریخی توسط مخترع اصفهانی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، از اصفهان، یکی از جوانان مخترع اصفهانی موفق شده است، بعد از چندین سال تلاش ملات ساروج را با ساختار و ویژگی های جدیدی تولید کند که این محصول در مرمت بناهای تاریخی به عنوان یک محصول اصولی نسبت به ملاتهای پایه سیمانی، گچی و آهکی دارای مزایای زیادی است.

در این ارتباط مصطفی شکور مخترع این ملات بر پایه ساروج اظهار کرد: «ساروج» از ملاتهای قدیمی مورد استفاده بشر بوده است که آخرین استفاده از آن به ۱۵۰ سال پیش برمی گردد.

وی افزود: ملات ساروج با توجه به عمل آوری طولانی (۲۴ تا ۴۸ ساعت)، دست یابی سخت به مواد اولیه آن (الیاف گیاهی و حیوانی)، کاهش حجم زیاد و موارد دیکر به تدریج از چرخه استفاده خارج شد.

مخترع این محصول بیان کرد: سال ۹۴ ایده ای به ذهن من رسید که این ساروج قدیمی با توجه به ساختار خاص این محصول، با کمی تغییرات و اصلاح برخی اشکالها، می تواند جایگزین مناسبی برای ملات‌های پایه سیمانی و آهکی در مرمت بناهای تاریخی باشد.

وی ادامه داد: در محصول جدید ما سعی کردیم که مشکلات تولید ساروج مانند پیش‌عمل‌آوری طولانی که بیان شد ( از ۲۴ تا ۴۸ ساعت) را کلا حذف کنیم و سختی تهیه مواد اولیه محصول برطرف شده است.

شکور گفت: سهولت در اجرا، کاهش هزینه تهیه و اجرا، کاهش نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری، ارتقای بهداشت کارگاهی برای کارگاه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی، اصلاح مصرف آب و عمل آوری از ویژگی های مهم این محصول خاص است.

کاهش حذف میزان آلودگی محیط زیست به واسطه حذف سیمان

وی ابراز کرد: وزن مخصوص کمتر( وزن مخصوص این ملات ۱.۳ است)، چسبندگی بهتر و مناسبت‌تر نسبت به ملات ماسه‌سیمان، ضریب یخبندان پایین و جذب آب بسیار کم، قیمت ارزان‌تر، هم خوانی بهتر رفتار فیزیکی و مکانیکی با مصالح بناهای تاریخی، مورد بهره‌برداری نسبت به ملات سیمان، کاهش حذف میزان آلودگی محیط زیست به واسطه حذف سیمان از دیگر مزایای این ملات است چراکه تولید هر تن سیمان با تولید یک تن «دی اکسید کربن» همراه است.

این مخترع اصفهانی با اشاره به مزایای جایگزینی ملات ساروج با ملات بر پایه سیمان تاکید کرد: ترمیم بناهای تاریخی با ملات سیمانی موجب می شود تا در اثر اختلاف ضریب انبساط و انقباض و تغییرات درجه حرارت یونهای محلول؛ فرآیند تخریبی این یونها به سمت دمای بالاتر افزایش یافته و فرایند تخریب آغاز می شود.

وی افزود: ملات سیمانی همچنین به دلیل جذب آب زیاد، محیط مرطوب و مناسبی برای رشد عوامل بیولوژیکی فراهم می‌کند و از سوی دیگر مانع تنفس بنا شده و موجب آغاز اشباع شدن رطوبت و فرآیند آسیب می شود.

شکور تاکید کرد: از طرفی باید دقت کنیم که ضریب انبساط و انقباض ملات ماسه سیمانی نسبت به بناهای تاریخی بیشتر است و باعث حرکت و جا به جایی‌های طولی و عرضی می شود که آسیب بنا را در پی دارد و این در حالی است که استفاده از این محصول( به خاطر ویژگی های آن) این نوع آسیب‌ها را از بناهای تاریخی دور می کند.

این محصول بسیار به صرفه و ارزان تر از سیمان و استفاده از آن در بناهای تاریخی از نظر اقتصادی و جلوگیری از آسیب رساندن به بناهای تاریخی به صرفه است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در مرمت بناهای تاریخی سالیانه مقادیر زیادی ملات سیمانی استفاده می شود که آسیبهایی را برای محیط زیست و بناهای تاریخی در پی دارد، گفت: مشکلی دیگری که در ارتباط با مرمت و یا استفاده از سیمان در بناهای تاریخی وجود دارد این است که طی یک عارضه شیمیایی «آلکالی – سیلیکاتی»، اضمحلال داخلی و موضعی ملات رخ می دهد که خود سبب تورم و بادکردگی سیمان شده و ملات را دچار پوکی می کند.

ثبت در رده محصولات دانش بنیان

این مخترع اصفهانی گفت: تحقیقات پروژه و تولید اولیه در ارتباط با تیپ یک این نوع محصول و ثبت اختراع آن انجام شده است و مرحله ثبت دانش بنیان آن در حال اجرا است ما به دنبال این هستیم که با ایجاد کارخانه و تولید انبوه این محصول کمک کنیم تا به جای استفاده از ملات سیمانی در بناهای تاریخی که آسیب‌زا است از این محصول استفاده شود.

وی گفت: این محصول بسیار به صرفه و ارزان تر از سیمان و استفاده از آن در بناهای تاریخی از نظر اقتصادی و جلوگیری از آسیب رساندن به بناهای تاریخی به صرفه است.

۴۸

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا