تکنولوژی

فیلمبردار “آرواره‌ها” درگذشت | سیتنا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، بیل باتلر برده جایزه فیلمبرداری امی و نامزد اسکار برای فیلم “پرواز فاخته بر فراز آشیانه” و فیلمبردار فیلم آرواره‌ها روز چهارشنبه در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

اسپیلبرگ در بیانیه‌ای به یاد باتلر می‌افتد و می‌گوید: «در «آرواره‌ها»، بیل باتلر  تنها آرامشی بود که در میان آن طوفان وجود داشت و وقتی وارد نبردی با طبیعت و تکنولوژی شدیم که هر دوی ما را خسته کرده بود، در نهایت تماشاگران در جنگ پیروز شدند. نگرش بیل به زندگی عملگرایانه، فلسفی و بسیار صبورانه بود و من به خاطر کمک های استوار و خلاقانه اش به کل نگاه «آروواره ها» بسیار مدیون او هستم.»

باتلر در طول پنج دهه فعالیت حرفه‌ای خود، فیلم‌های «مردم باران» (۱۹۶۹) و «مکالمه» (۱۹۷۴) اثر فرانسیس فورد کاپولا را نیز فیلمبرداری کرد.

باتلر همچنین در اولین فیلمی را که ویلیام فریدکین کارگردانی کرد و همچنین اولین فیلم جک نیکلسون در سال ۱۹۷۱ مشارکت داشت. باتلر با استیون اسپیلبرگ در تله‌فیلم‌های اوایل دهه ۱۹۷۰ یعنی چیزی شیطانی با حضور سندی دنیس و دارن مک‌گاوین و ساوج با بازی مارتین لاندو همکاری کرده بود. او یک روز به طور اتفاقی در پارکینگ استودیو یونیورسال به کارگردان برخورد کرد و گفت: «شنیده‌ام که در مورد یک ماهی فیلم می‌سازی.»

باتلر در مورد آرواره‌ها گفته بود که قصد او این بود که صحنه‌های اولیه در جزیره آمیتی منعکس‌کننده سبک نقاشی‌های اندرو وایت باشد – منطقه‌ای و واقع‌گرایانه – و بعداً آن‌ها را با تصاویر تیره‌تر و خشن‌تر ترسیم کند.

ویلمر باتلر در ۷ آوریل ۱۹۲۱ در کریپل کریک، کلرادو به دنیا آمد و در ماونت پلیزنت، آیووا بزرگ شد. او گفت اولین خاطره فیلمش تماشای خواننده جاز (۱۹۲۷) در ۶ سالگی بود.

باتلر سال‌ها پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی از دانشگاه آیووا، در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان فیلمبردار کار می‌کرد و در اوایل دهه ۱۹۶۰ با فریدکین، مدیر طبقه‌ای در ایستگاه شیکاگو، برنامه‌های زنده و تبلیغات برای WGN-TV انجام می‌داد.

باتلر هرگز به مدرسه فیلم نرفت و هنر خود را با رفتن به سینما و با مراجعه به کتابچه راهنمای ASC (انجمن فیلم‌برداران آمریکا) هر زمان که نمی‌توانست چیزی را بفهمد، یاد گرفت.

این فیلمبردار توسط همسر و ۵ دخترش مراقبت می‌شد.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا