اخبار استان ها

فروش دارو از طریق فضای مجازی غیر قانونی است

محمود اعتباری به تجارت دارو‌های قاچاق در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: این نوع دارو‌ها از طریق قانونی وارد کشور نمی‌شوند و برچسب اصالت ندارند و در شرایط مناسب نگهداری نمی‌شوند و قابل رهگیری و تایید هم نیستند و بنابراین توصیه می‌شود مردم دارو را حتما از داروخانه‌ها و داروساز تحویل بگیرند.

وی با اشاره به اینکه فروش دارو حتی در عطاری‌ها هم غیر مجاز است، اضافه کرد: موضوع تجارت دارو‌های قاچاق در فضای مجازی، ملی است و سازمان غذا و دارو کشور از طریق مرجع قضایی پیگیر این مشکل است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تاثیر کمبود دارو بر قاچاق اشاره کرد و افزود: کمبود هردارویی باعث افزایش تقاضا و فروش‌های غیر مجاز با قیمت‌های چند برابری می‌شود.

محمود اعتباری با بیان اینکه دلیل کمبود دارو عدم برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه و محصولات دارویی و تخصیص ارز برای دارو‌های وارداتی است، افزود: راهکار‌های اساسی برای رفع کمبود دارو نیاز سنجی مقدار و نوع دارو، برنامه ریزی بلند مدت برای تولید و واردات، حل مشکلات نقدینگی شرکت‌ها برای تولید دارو و تسریع هماهنگی بین دستگاه‌ها است.

وی اضافه کرد: در ۴۰ روز گذشته حدود ۵۰ درصد کمبود‌های دارویی استان (مانند آنتی بیوتیک‌های خوراکی، سرم، دارو‌های ضد تشنج و بیهوشی و …) کاهش پیدا کرده و در تلاش هستیم تا بقیه کمبود‌ها را هم مرتفع کنیم.

اعتباری در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین موجود کشور در خصوص قاچاق دارو بازدارنده است یا نه، گفت: خلاء قانونی یا ایراد در سیستم‌های نظارتی دلیل فروش فراوان دارو‌های قاچاق در فضای مجازی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: معاونت غذا و دارو اگر تخلفی در خصوص فروش غیرقانونی دارو مشاهده کند به سرعت موضوع را به مرجع قضایی گزارش می‌دهد.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا