اخبار استان ها

ساخت مجموعه زیست بوم فناوری هسته‌ای در دانشگاه اصفهان

رییس سازمان انرژی اتمی در بازدید از سازه در حال ساخت زیست بوم فناوری هسته‌ای با تاکید براینکه ما از ایجاد زیست بوم فناوری هسته‌ای در استان اصفهان با محوریت دانشگاه اصفهان حمایت می‌کنیم، گفت: سازمان انرژی اتمی از ظرفیت‌های نخبگان اصفهان و اساتید و دانشجویان استفاده خواهد کرد.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه کار ایجاد راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی در اصفهان آغاز شده افزود: ایجاد این راکتور و چرخه سوخت هسته‌ای به تبدیل شدن اصفهان به قطب تولید رادیو دارو کمک بسیار می‌کند.

وی به آغاز عملیات ایجاد نخستین نیروگاه اتمی مقیاس متوسط و ۱۰ هزار مگاواتی برق اشاره کرد و گفت: این کار مطابق با استاندارد‌ها انجام می‌شود و ما می‌توانیم سازنده نیروگاه اتمی در دنیا شویم.

اسلامی  با بیان اینکه لازم است از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در اصفهان در این زمینه استفاده شود، ادامه داد: در زمینه پرتودهی نیز می‌توان در اصفهان اقدامات زیادی انجام داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  با تاکید بر ضرورت شبکه سازی با بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به اهداف کمی و کیفی در انرژی هسته ای، گفت: ما قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته‌ای در دنیا را داریم.

وی با اشاره به اهمیت پرتودهی در بخش کشاورزی و غذایی، تصریح کرد: ما از فناوری پلاسما برای درمان سرطان و مبارزه با آفات استفاده کردیم که از نیاز‌های مبرم جامعه است و باید بتوانیم در این زمینه صادرات هم داشته باشیم.

اسلامی  ادامه داد: در برخی از صنایع مانند فولاد، سیمان و پالایشگاه نیز سیستم ابزار دقیق هسته‌ای آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها متوقف بود، اما سازمان انرژی اتمی برای رفع این مشکل به آن‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه دستاورد‌های انرژی هسته ای، برای مردم ما اثربخش بوده است، گفت: امروزه ما با سونامی انواع سرطان مواجه هستیم و با پیشرفت حاصل شده، حدود یک میلیون نفر در سال در بخش تشخیصی و درمانی از رادیو دارو‌هایی که تولید سازمان انرژی اتمی است، استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما سفارش‌های جدید در زمینه ساخت راکتور و طراحی و ساخت نیروگاه‌ها در قالب طرح مهندسی داریم، تاکید کرد: زمانی یک صنعت می‌تواند به پیشرفت برسد که دارای ظرفیت یکپارچه طراحی و ساخت باشد و اگر ما در زمینه پهپاد و هواپیمای جنگنده دارای رتبه هستیم بدلیل همین نگاه است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: این برنامه از نقطه صفر چرخه صنعتی معدنی از اورانیوم تا فناوری رساندن با نیروگاه و سامانه‌های دیگر را با همکاری شرکت‌های دانش بنیانی و همگرایی دانشگاهیان فراهم می‌کند .

در جریان حضور معاون رییس جمهور در دانشگاه اصفهان، وی بازدیدی از آخرین مراحل پیشرفت ساخت پروژه « زیست بوم فناوری و نوآوری هسته‌ای» داشت و بر تکمیل هرچه زودتر این مجموعه تاکید کرد.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا