عناوین اخبار

برجام، سندی که سیاست های تحریم ایران در سال ۹۴ را کنار زد

جلسه شورای امنیت با موضوع آزمایش موشکی ایران، سفر وزیر امور خارجه به نیوزلند و استرالیا، سفر رئیس جمهوری ویتنام به تهران، نشست مشترک سفرای کشورهای آفریقایی در تهران و دیدارهای دیپلمات ها در تهران از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی در آخرین هفته سال ۱۳۹۴بود که مورد توجه خبرنگاران سیاسی قرار گرفت.

** آزمایش موشکی ایران و تحریمی که تحریم شد
یک هفته از آزمایش موشکی ایران در چارچوب دکترین دفاعی نگذشته بود که لابی های قدرتمند و پرنفوذ صهیونیستی فعال شده و به کشورهای غربی فشار می آوردند که ایران برجام را نقض کرده است.
تحت همین فشارها جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره آزمایش موشکی ایران برگزار شد، اما بدون صدور قطع نامه و بی نتیجه پایان یافت.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد که آزمایش موشکی ایران ناقض برجام نیست و اتحادیه اروپا هیچ تحریمی مدنظر ندارد.

* برجام، برنامه ای جامع بر اساس منافع ملی
عدم صدور قطعنامه در جلسه اخیر شورای امنیت در هفته گذشته بار دیگر زوایای جامع بودن و منافع ملی محور بودن این دستاورد ملی را آشکار کرد.
این رخداد برخلاف برخی حدسیات مغرضانه تندروهای غربی و رژیم صهیونیستی به گونه ای رقم خورد که هیچ عضوی از اعضای شورای امنیت در این جلسه، حتی آمریکا، درخواست وضع مجازات و یا تحریمی علیه ایران نکردند و نشان داد سیاست تحریم در سال ۹۴ تحریم شده است.

** ظریف : ما جز برای دفاع، از قدرت نظامی استفاده نخواهیم کرد
ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در ادامه سفر به اقیانوسیه، دیپلماسی دوران پساتحریم ها را پی گیری می کرد، طی پیامی گفت : من کسانی که ایران را به رفتار تحریک آمیز متهم می کنند به این چالش دعوت می کنم جمله فرمانده سپاه پاسداران تکرار کنند که گفت ما به جز برای دفاع، از قدرت نظامی استفاده نخواهیم کرد.

*سفر ظریف به نیوزلند
محمدجواد ظریف که در یک تور دیپلماتیک به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به اندونزی، سنگاپور، برونئی و تایلند رفته بود در پنجمین مرحله از سفر خود راهی نیوزیلند شد.
وی در ولینگتون پایتخت نیوزلند پس از برگزاری نشست با ایرانیان مقیم در این کشور، با همتای نیوزیلندی خود، وزیر بازرگانی، وزیر صنایع اولیه و رهبر حزب کارگر و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

* ششمین مقصد ظریف؛ ششمین کشور پهناور دنیا
آخرین ایستگاه رئیس سیاست خارجی کشورمان استرالیا ششمین کشور پهاور دنیا بود؛ وی در یک برنامه فشرده کاری در کانبرا و سیدنی، علاوه بر حضور و سخنرانی در کمیته امور خارجی، دفاعی و تجارت مجلس این کشور با «جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا و «استفان چیابو» وزیر تجارت سرمایه گذاری و تانیا یلبرسک وزیر خارجه در سایه استرالیا ملاقات کرد.
دیدار با مالکوم ترنبول نخست وزیر و تونی اسمیت رییس مجلس استرالیا، سخنرانی در دانشگاه ملی استرالیا و موسسه امور بین الملل استرالیا و گفت و گو با اعضای کمیسیون تجارت استرالیا از دیگر برنامه های کاری وزیر امورخارجه بود.

** کاشت نهال دوستی در سرزمین های دور
همچنین ظریف در باغ ملی کانبرا، یک اصله نهال به نشانه دوستی دو کشور غرس کرد. کانبرا پایتخت استرالیا و سیدنی بزرگ ترین و قدیمی ترین شهر استرالیا و پایتخت ایالت ویلز جنوبی نو یا نیوساوت ولز است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران شامگاه چهارشنبه به وقت محلی پس از ۱۲ روز کاری از سیدنی به تهران بازگشت.

** سفر رئیس جمهوری ویتنام به تهران/ سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران همکاری با آسیاست
ترانگ تان سانگ رئیس جمهوری ویتنام هفته گذشته به تهران آمد. ویتنام و ایران روابط دیپلماتیک خود را سال ۱۹۷۳ برقرار کردند. ایران در سال ۱۹۹۱ و ویتنام نیز در سال ۱۹۹۷ نسبت به ایجاد سفارت در کشور طرف مقابل اقدام کردند.
رئیس جمهوری ویتنام در تهران علاوه بر دیدار رئیس جمهوری کشورمان، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار و گفت و گو کرد.
رهبر معظم انقلاب در آن دیدار همکاری با آسیا را به عنوان سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.
افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور از حدود ۳۵۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد دلار طی پنج سال آینده را می توان از مهمترین دستاوردها و توافق های مهم اقتصادی این سفر بیان کرد.

** دیپلمات وزارت امور خارجه در تهران
درحالی که برخی از دیپلمات های کشورمان همراه رئیس دستگاه سیاست خارجی در سفر آسیایی بودند، معاونان وزیر خارجه کشورمان دیپلماسی فعال کشورمان را با کشورهای حوزه خود در تهران پی گیری می کردند.

** استراتژی روابط با آفریقا در حال به روز رسانی است
نشست مشترک سفرای آفریقایی در تهران با حضور حسین امبرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه برگزار شد. وی در این نشست از به روزرسانی استراتژی روابط با آفریقا صحبت کرد.
این در حالی است که ستاد آفریقا با هدف پیگیری طرح های جدید برای تقویت و سرعت بخشیدن به همکاری های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری با آفریقا نیز احیاء شده است.
همچنین مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه در هفته گذشته با داویت جالانمانیا معاون وزیر خارجه گرجستان و فیصل مقداد همتای سوری خود در تهران به صورت جداگانه دیدار کرد.
کریدور شمال –جنوب، محور گفت و گوهای سرمدی با جالانمانیا بود.
سرمدی در دیدار با مقداد همتای سوری خود بحران در این کشور را یک توطئه جهانی خواند وضمن تجلیل از مقاومت قهرمانانه دولت و ارتش سوریه در کنار مردم، تصریح کرد که ملت و جبهه مقاومت جلوی این توطئه را گرفته اند.
سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از دیگر معاونان وزیر امور خارجه هفته گذشته گمانه زنی ها درباره انتصابش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی شده بود را تایید نکرد. در اوایل هفته این شایعه در فضای مجازی مطرح شده بود که به سرعت در محافل خبری پیچید.

** آنکارا، بار دیگر در آماج حمله تروریستی
هفته گذشته در یک حمله تروریستی دیگر در آنکارا پایتخت ترکیه ۳۷ نفر کشته و ۱۲۵ تن دیگر زخمی شدند.
جمهوری اسلامی ایران این حمله انتحاری را محکوم کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در گفت وگوی تلفنی با احمد داود اوغلو نخست وزیر و همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همتای ترکیه ای خود، با ملت و دولت ترکیه ابراز همدردی کردند.
همچنین حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه حمله تروریستی در نیجریه را محکوم کرد. در این حمله تروریستی که به مسجدی در حومه شهر مایدوگوری مرکز ایالت بورنو واقع در شمال شرق این کشور صورت گرفت ۲۲ تن کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

منبع :ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا