اخبار استان ها

هشدار درباره انتشار ریزگردهای گاوخونی تا ۶ هزار کیلومتر

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، از اصفهان، مهران زینلیان با بیان اینکه بر اساس تصمیمات وزارت نیرو، مشاوری که مسئولیت اصلی پروژه کوهرنگ ۳ را بر عهده داشت، دوباره به کار دعوت شده است، اظهار کرد: تاکید ما به‌روزرسانی قرارداد این مشاور بود تا پروژه در بخش ساخت سد از سر گرفته شود.

وی با اشاره به آماده بودن تونل و تلاش برای تعبیه پمپ‌ها اظهار داشت: البته به دلیل سرمای هوا اکنون کاری در پروژه انجام نمی‌شود اما در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ اجرا را آغاز خواهیم کرد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: در مدت اخیر ۵۰ میلیارد تومان نیز از سوی استان برای برخی آزادسازی مرتبط با طرح در قالب قرض در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه مظلومترین بخش در استان اصفهان محیط زیست است زیرا کشاورزان حقابه‌های کشاورزی و مردم آب شرب را مطالبه می‌کنند، تاکید کرد: انتظار داریم مدیران کشوری کمک کنند حقابه چندین هزار ساله تالاب گاوخونی که به دلیل مداخلات ایجاد شده، خشک شده، تأمین شود.‌

وی ادامه داد: تحقیقات دانشگاهیان درخصوص ریزگردهایی که از این تالاب خشک شده بر می‌خیزد، نشان داده به واسطه ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری که سالیان قبل اتفاق افتاده و سبب شده به شوره زاری از کانی‌های فلزی و نمکی تبدیل شود، این ریزگردها تا ۶ کیلومتر عمودی و ۶ هزار کیلومتر افقی قابل انتشار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: زمانیکه شاهد خیزش ریزگردها در کشور هستیم می‌گویند کانون آن از عربستان و عراق است؛ اتفاقی نیافتد که تالاب بین المللی گاوخونی تبدیل به کانون خطری شود که همه مردم را تهدید کند.

زینلیان خاطرنشان کرد: این روزها تعطیلی‌های پیاپی در استان اصفهان اتفاق افتاده که ریشه آن آلودگی هوا بوده و سایر مسائل مثل خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی سبب شده که بیش از پیش مردم ما به این باور برسند که حفظ محیط زیست و توسعه پایدار چه اهمیتی دارد.

وی تصریح کرد: اگر امروز به شرایطی رسیدیم که مجبور هستیم برای حفظ سلامت مردم از جمله آموزش و پرورش فرزندان خود را تعطیل کنیم همه اینها نشأت گرفته از تصمیمات مدیرانی بوده که طی ایامی به نادرستی گرفته شده و امروز ما میراث دار هستیم.‌

۴۶

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا