اخبار صنعت، معدن و تجارتآهن و فولاد

نگاهی به بازار فلزات پایه در هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۱

عوامل مختلفی از جمله سیاست های پولی و چشم انداز اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد آمریکا، چین و پس از آن اتحادیه اروپا در میزان تقاضا و قیمت فلزات تاثیرگذار است .  در ادامه گزارشی از بازار فلزات پایه در هفته سوم بهمن را می خوانید .

قراضه فولادی

شاخص قیمت قراضه وارداتی ترکیه، در طی یک ماه اخیر حدود ۴۰ دلار افزایش قیمت داشته و از ۳۸۰ دلار به ۴۲۶ دلار رسیده است.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور پس از رسیدن به سطح قیمتی ۱۲۸ دلار، بار دیگر شاهد کاهش قیمت بوده و به سطح قیمتی ۱۲۵ دلار رسید.

بازار شمش

طی یک ماه اخیر، در پی افزایش قیمت مواد اولیه که شامل قراضه و سنگ آهن می‌شود، بازار شمش نیز در بازار بین المللی صعودی بوده و به‌همین دلیل قیمت شمش روسیه به ۵۴۵ دلار و قیمت شمش چین به ۵۵۵ دلار رسیده است. قیمت شمش ایران نیز مانند روسیه به ۵۴۴ دلار ثبت شده‌است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی به ۶۳۰ دلار و قیمت ورق روسی به ۶۹۵ دلار رسیده است. با توجه به افزایش قیمت ورق در بازار بین المللی همانطور که در هفته‌های گذشته پیش‌بینی کردیم، قیمت پایه ورق مبارکه به سطح قیمتی ۱۸۰۰۰ رسید، که در نهایت با نرخ ۲۷۰۰۰ تومان (بدون ارزش افزوده) معامله شد.

**قیمت ها در بازار داخل

در این هفته قیمت شمش بورس کالا به صورت میانگین به حدود ۱۷۰۰۰۰ ریال رسید. پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه شمش برای هفته آینده بین ۱۶۸۳۵۲ تا ۱۷۸۷۶۶ خواهد بود.

مقاطع طویل

بازار مقاطع طویل در چند روز اخیر، به‌ویژه بعد از افزایش قیمت شمش، مجددا افزایش پیدا کرده است. همانطور قیمت میلگردهای نقدی بورس به صورت تحویل فوری به ۲۱۰۰۰ تومان و قیمت میلگردهای اعتباری بورس به حدود ۲۲۰۰۰ تومان رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که عرضه‌های شمش به دلیل محدودیت در تولید و کمبود ماده اولیه (اهن اسفنجی) محدود باشد، بازار مقاطع طویل همین‌طور ادامه دار خواهد بود.

در بازار تیرآهن نیز، به‌علت کمبود تولید برخی از سایزهای ذوب آهن، مانند تیرآهن‌های سبک و تیرآهن ۲۲، افزایش قیمت دلار و شمش باعث افزایش قیمت تیرآهن به‌صورت روزانه شده است تا جایی که قیمت کیلویی تیرآهن در اصفهان طی یک ماه، از حدود ۲۴۰۰۰ تومان به ۲۸۰۰۰ تومان رسید.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت، قیمت تمام شده ورق گرم مبارکه در بورس کالا با احتساب ارزش افزوده به ۲۹۵۰۰ رسید. از سوی دیگر قیمت ورق مبارکه در بازار نیز به ۳۲۰۰۰ تومان رسید. با توجه به افزایش قیمت اسلب و رسیدن به سطح قیمتی ۲۰ هزار تومان عملا کاهش قیمت شدید ورق را غیر منطقی کرده است.

چشم انداز بازار آهن

بازار فولاد در فصل زمستان مانند سال‌های گذشته به‌دلیل قطعی گاز، شاهد محدودیت در عرضه مواد اولیه به‌خصوص آهن اسفنجی و همچنین شمش فولادی بوده است. همین امر باعث افزایش قیمت محصولات نهایی مانند میلگرد، تیرآهن و انواع ورق می شود.

حال باید افزایش نرخ دلار و رسیدن به سطح قیمتی ۴۵۰۰۰ تومان و همچنین دید منفی سرمایه گذاران و تجار نسبت به آینده و سال جدید را اضافه کرد که عملا باعث خرید زودهنگام کالا توسط تجار شده است

منبع : آیرومارت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا