پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

سفر به طبیعت آذربایجان شرقی در نیم روز

موزه تاریخ طبیعی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین و کامل ترین موزه های تاریخ طبیعی کشور، از جاذبه های کم نظیر آذربایجان شرقی برای گردشگران داخلی و خارجی است.
ارتباط فکری مستقیم انسان و طبیعت، هدیه ای دلچسب از نمایش محیط، گیاهان، جانوران و فسیل های آذربایجان شرقی در این موزه دیدنی است.
۳۸ گونه پستاندار، ۴۹ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده، ۹ گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه هایی از سخت پوستان و بند پایان، مجموعه متنوع جانوری و گیاهی این موزه است که تقدیم مسافران و بازدیدکنندگان می شود.
گردشگران علاقه مند به عصر دایناسورها نیز در این موزه می توانند ماکت های دایناسورهای دوران دوم زمین شناسی را بازدید و حیات این پستانداران را در ذهن تداعی کنند.
در این موزه تعدادی از گونه های جانوری بومی کشور و برخی از گونه های گیاهی جانوران سایر نقاط جهان نیز به صورت تاکسیدرمی گردآوری شده است تا پیوستگی حیات در سراسر جهان به نمایش گذاشته شود.
انواع پرندگان مهاجر آبزی مثل اردک سرسفید، دورنای طناز، قوی فریاد کش، فلامینگو، پلیکان سفید، آنقوت و فیلوش مربوط به زیستگاه های آبی و تالابهای آذربایجان شرقی و سایر نقاط ایران نیز در سه غرفه و فضای آزاد، تنوع حیات جانوری در فلات ایران را به نمایش گذاشته است.
در این موزه غرفه ای از ماکیان و انواع پرندگان شکاری مثل طرلان، بحری، بالابان و عقاب طلایی و انواع جغدها، فضای سه غرفه اختصاصی و قسمت فوقانی برخی از غرفه ها را تزئین کرده است.
نمونه هایی از پستانداران بزرگ جثه علف خوار مانند گوزن قرمز و قوچ اوریال نیز به صورت تمام بدن و نیم تنه در غرفه های مختلف این موزه به نمایش گذاشته شده است.
خرس قهوه ای، انواع گربه های وحشی مثل گربه جنگلی و سیاه گوش و گونه های دیگر همچون گورکن، گراز، شغال و غیره نیز از سایر گونه های جانوری کشور زینت بخش غرفه های موزه تاریخ طبیعی در قلب تبریز است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در ایام تعطیلات نوروزی از آمادگی موزه تاریخ طبیعی تبریز برای پذیرایی از مهمانان نوروزی خبر داده است.
به گفته ‘حمید قاسمی’ این موزه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی واقع در اول خیابان آزادی در ایام نوروز از ساعت ۹ تا ۱۴ پذیرای میهمانان نوروزی است .
وی معتقد است که ارتقاء دانش افراد در زمینه حیات وحش، ایجاد بینش زیست محیطی در جامعه و اشراف به اهمیت حفاظت از محیط زیست از جمله دست آوردهای این موزه جذاب و دیدینی در تبریز است.
به گفته وی از دیگر کارکردهای این موزه می توان به ترسیم سیمای اکولوژیک از طبیعت و تعیین جایگاه آن ها ردشبکه حیاتی و ترویج فرهنگ حمایت از حیوانات و گیاهان و حفظ عرصه های طبیعی اشاره کرد.
موزه تاریخ طبیعی تبریز در محل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خیابان آزادی و نرسیده به چهار راه آبرسانی قرار دارد.
استان آذربایجان شرقی با داشتن پناهگاه حیات وحش کیامکی، منطقه حفاظت شده ارسباران و اثر طبیعی ملی منطقه فسیلی مراغه ازغنی ترین استان های کشور است که همه ساله شاهد حضور طبیعت گردان و مسافران نوروزی است.
از دیگر ظرفیت های طبیعی این استان می توان به منطقه شکار ممنوع کاغذکنان، سهند، جزیره اسلامی، یکانات، چاراویماق، میشو داغ، تالاب بین المللی قوریگل و تالاب قره قشلاق اشاره کرد.
گزارش از: علیرضا فولادی ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا