اقتصاد کلان

افسارگسیختگی نرخ ارز نتیجه عدم شناخت بازار و ابزارهای آن است – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، مرکز مبادله ارز راه اندازی شد تا نرخ دلار کنترل شود؛ اما روند افزایشی قیمت‌ها ادامه دارد. پیمان مولوی از کارشناسان حوزه اقتصاد در این باره به مهر گفت: هر حوزه‌ای کارشناس متخصص خود را می‌طلبد. اگر خودرو دچار مشکل شود صاحب خودرو به تعمیرگاه مراجعه می‌کند. مسائل اقتصادی را هم نمی‌توان با روش‌های پوپولیستی پیش برد.

وی افزود: در یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور صفر بود اما نقدینگی ۱۴ برابر شد. این امر سبب ایجاد تقاضا شد.

او ادامه داد: این تقاضاها واقعی بوده در حالی که مسئولان اقتصادی کشور عنوان می‌کنند واقعی نیست. فرد سالمندی که تمام دارایی خود را تبدیل به ارز می‌کند برای این نیست که به خارج از کشور سفر کند. تمام تلاش او، حفظ ارزش دارایی است.

مولوی درباره خروج از وضعیت موجود ۳ راهکار پیشنهاد کرد؛ نخست برقراری ارتباطات بین المللی و افزایش امکان فروش بیشتر نفت. دوم، انتخاب افراد شایسته که دغدغه منافع ملی داشته باشند. راهکار سوم هم خروج دولت از بخش اقتصاد است.

این کارشناس حوزه اقتصاد در ادامه سخنان خود با اشاره به متوسط نرخ ارز در ۳۶۵ روز عنوان کرد: سال گذشته متوسط نرخ ارز در ۳۶۵ روز ۲۶ هزار تومان بود. امسال پیش بینی شده بود با توجه به نرخ تورم ۴۵ درصدی این عدد ۳۳ هزار تومان باشد که این قیمت در بازار نباید از ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان بیشتر می‌شد. اما با وجود اینکه حدود ۳ هفته تا پایان سال مانده، متوسط نرخ ارز ۳۵ هزار تومان شده این رشد نتیجه بی تدبیر بانک مرکزی است.

او تاکید کرد: عدم شناخت بازار و ابزارهای آن از سوی رؤسای بانک مرکزی و شرایط بی اعتمادی که در جامعه ایجاد شده نتیجه ندیدن واقعیت‌های موجود جامعه و اقتصاد بوده است.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا