اقتصادی

مالیات خانه‌های خالی باید حداقل ۳۰ درصد قیمت کل ملک باشد

فرشید ایلاتی در گفتگویی، اظهار کرد: تورم بخش مسکن را می‌توان از دو جنبه کمبود عرضه مسکن و افزایش تقاضای سوداگرانه بررسی کرد. اکنون تولید مسکن در کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته، به یک‌سوم کاهش یافته است.

وی افزود: در گذشته هر سال یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شد و اکنون این رقم به کمتر از ۳۵۰ هزار واحد مسکونی رسیده است. درحالی‌که تولید مسکن کاهش پیدا کرده، تقاضای مسکن نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، برخی منابع مالی که در اختیار مردم بوده در این مدت به املاک تبدیل شده و بازار مسکن را از ناحیه تقاضا تحت فشار قرار داده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بنابراین دو مسئله کلان که هر کدام به تنهایی می‌تواند در یک بخش تورم ایجاد کند، در بخش مسکن وجود دارد و تورم آن را تشدید کرده است. دولت باید بتواند طرح‌های ساخت مسکن را سرعت‌بخشی و عملیاتی کند. همچنین برخی از سیاست‌گذاری‌های دولت نیازمند بازنگری است.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی تاکنون عملاً اجرایی نشده است

ایلاتی اضافه کرد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی تاکنون عملاً اجرایی نشده است چراکه زیرساخت لازم برای آن فراهم نیست. علاوه بر این لازم است نرخ‌های اعلامی برای مالیات خانه‌های خالی اصلاح شود.

وی تصریح کرد: نرخ‌های فعلی برای مالیات خانه‌های خالی تقریباً شوخی است. باید مالیات خانه‌های خالی حداقل ۳۰ درصد قیمت کل ملک باشد تا صرفه نگهداری نداشته باشد. چنین رقم‌هایی می‌تواند بازدارنده باشد اما اکنون نرخ‌های بسیار پایینی برای مالیات خانه‌های خالی تدوین شده و دولت به دلیل نداشتن زیرساخت اطلاعاتی مناسب حتی نمی‌تواند با همین نرخ‌ها، خانه‌های خالی را شناسایی کند.

تأثیر تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر تورم مسکن

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه عملاً قانون مالیات بر خانه‌های خالی هنوز اجرایی نشده است، گفت: همچنین سایر ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه اگر تصویب و با نرخ‌های بالا و معافیت کم اجرایی شود، تا سال بعد می‌توان امیدوار بود بازار مسکن ثبات را تجربه کند. اما اگر عرضه مسکن زیاد نشود و تقاضای سوداگرانه نیز کنترل نشود، افزایش قیمت مسکن می‌تواند ادامه‌دار باشد.

ایلاتی با تاکید بر اینکه اجاره تابعی از قیمت مسکن است، افزود: اگر بتوانیم قیمت مسکن را کنترل کنیم در بازار رهن و اجاره تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اکنون سه میلیون خانه خالی در کشور داریم و دولت نیز قصد دارد سالی یک میلیون مسکن بسازد. بنابراین می‌توان در نظر گرفت دولت سه میلیون مسکن ساخته که هنوز به بازار عرضه نشده است. عرضه سه میلیون واحد مسکونی خالی به بازار می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بازار رهن و اجاره و کاهش قیمت‌ها دارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: اگر قیمت مسکن و مالکیت آن کنترل شود اولین تأثیر را در بازار رهن و اجاره خواهد گذاشت.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا