بازار‌های مالیاخبار روزبازار‌های مالی ، بورس و بانک

مرکز مبادلات ارزی منجی روزهای سخت بورس  

 

  شاخص کل بورس تهران پس از راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی درابتدای هفته گذشته عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و رشد زیادی کرد.

پس ازاجرای طرح تثبت نرخ ارز در سامانه نیما توسط سیاستگذار پولی، شاخص کل بورس تهران کاهش یافت. زیرا به دلیل اختلاف قیمتی که بین نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما وجود دارد، این موضوع به نفع سوددهی شرکت‏های صادرات‏محور نبودو مانع رشد شاخص کل بورس تهران در ماه‏های  اخیر شده بود. در هفته گذشته، سیاستگذار پولی با راه‏اندازی مرکز مبادلات ارزی از تثبت نرخ ارز نیما عقب نشینی کرد تا قیمت ارز صادراتی با ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین شود. البته در اجرای موفق این طرح، سیاستگذاری درست متولی برای تعیین قیمت‏ ارز مهم است، زیرا اگر سیاستگذار سقف مشخصی را برای تعیین قیمت ارز  مشخص کند، این رفتار با واکنش منفی  معامله‌گران مواجه خواهد شدکه نتیجه آن می‏تواند سبب تشدید بی‌اعتمادی نسبت به سازوکار معاملاتی در بازارهای مالی و سرعت گرفتن خروج نقدینگی‏ها از بورس تهران شود، اما در نقطه مقابل اگر خریداران و فروشندگان ارز بتوانند با سازوگار عرضه و تقاضا و بدون تعیین سقف‏های محدودکننده معامله کنند، این مهم می‏تواند باعث افزایش سوددهی شرکت‏های صادرات‏محور بازارسهام و در نتیجه ادامه رشد صعودی شاخص کل بورس تهران خواهدشد. خبری که سهامداران در دو روز ابتدایی هفته گذشته به آن عکس العمل مثبت نشان دادند اما در ادامه افزایش فشار فروش سهام به دلیل شناسایی سود سهامداران کوتاه مدت و همچنین وجود برخی نگرانی‏ها در خصوص ادامه فعالیت این مرکز و تعیین قیمت ارز صادراتی  بر اساس عرضه و تقاضای واقعی سبب شد تا شاخص کل بورس تهران نتواند به رشد خود ادامه دهد.

 

وعده بسته جدید حمایتی

وزیر اقتصاد در اظهار نظر اخیر خود عنوان کرده‌است که بسته حمایتی جدیدی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نهایی شده که به سوددهی شرکت‏های بورسی کمک می‌کند. این خبر در کنار راه‏اندازی مرکز مبادلات ارزی سبب ورود نقدینگی‏های جدید از سوی معامله‏گران حقیقی به بازارسهام شد، اما در مجموع به نظر می‌رسد تا زمانی که محتویات بسته حمایتی دولت رونمایی نشود نمی‏توان در مورد تاثیر آن بر بازار سهام اظهار نظر درستی کرد. زیرا اگر در این بسته مواردی از قبیل حذف قیمت‏گذاری دستوری و یا کاهش ریسک‏ها و ابهام‏های موجود در صنایع مختلف در نظر گرفته شده باشد، می‏تواند سبب رشد بازار و  شاخص کل بورس شود، در غیر این صورت نمی‏توان انتظار داشت که تکرار موضوع‏های گذشته بتواند باعث بازگشت اعتماد معامله‏گران و رشد انتظاری شاخص کل بازار سرمایه شود.

 

بر اساس احتمالات معامله نکنید 

 

در لایحه بودجه سال آینده مواردی وجود دارد که به نفع بازار سهام نیست .اما در حال حاضر اعمال برخی تغییرات در لایحه بودجه سال  ۱۴۰۲توسط کمیسیون تلفیق مجلس از جمله عدم افزایش نرخ خوراک  و هزینه سوخت شرکت‌های مرتبط با صنایع فولادی و پتروشیمی  باعث خوش‏بینی معامله‏گران و افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت‏های کامودیتی محور و شاخص ساز بورس تهران شده است، اما نکته مهم این است که چون هنوز  لایحه بودجه قطعی نشده است بهتر است سرمایه‏گذاران تا زمانی که این لایحه تبدیل به قانون نشده است، مصوبات کمیسیون تلفیق را قطعی قلمداد  نکرده و صرفآ براساس آن معامله نکنند.

 

تاثیر اقتصاد جهانی بر بورس تهران

یکی دیگر از ابهام‏های بازار سهام، وضعیت اقتصاد جهانی و سیاست‏های پولی بانک های مرکزی کشور‏های مهم اقتصادی دنیا از جمله فدرال رزرو آمریکا است. در شرایط فعلی هر چند بازار جهانی کامودیتی‏ها در وضعیت مناسبی به سر می‏برد اما با توجه به انتشار آماراشتغال و تورم در ایالات‌متحده آمریکا، احتمال  تشدید سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو در جلسه آتی دور از انتظار نیست. افزایش نرخ بهره می تواندباعث کاهش  قیمت کالاهای اساسی و کامودیتی‏ها در بازار‏های جهانی شود و بر سوددهی صنایع کامودیتی‏محور بورس تهران نیز اثر منفی بگذارد.

 

 

اهمیت رفتار سهامداران در هفته پیش رو

شاخص کل بورس تهران معمولآ در اسفندماه هر سال به دلیل افزایش فشار فروش سهام توسط شرکت‏ها و صندوق‏های سرمایه‏گذاری و هلدینگها در پی عرضه سهام  برای شناسایی سود و پرداخت هزینه‏ها همواره  نوسانی و کاهشی است اما در روز‏های گذشته برخی  اقدامات مثل  راه‏اندازی مرکز مبادلات ارزی و وعده  ارایه بسته حمایتی  از بورس باعث شد تا تقاضا برای سهام در نمادهای مختلف بازار افزایش یابد و شاخص کل صعودی شد .. بنابراین  رفتار  سهامداران در هفته جاری می‏تواند تا حدود زیادی سمت و سوی بازار را در روزهای پایانی سال مشخص کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا