اقتصادجهانی

زمستان سخت در آمریکا/ افزایش تورم در ایالات متحده

بر اساس گزارشی که وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه منتشر کرد، قیمت‌های مصرف کننده در این کشور طی ژانویه به دنبال افزایش ۰.۲ درصدی در ماه دسامبر، ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

این قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی نیز ۵.۴ درصد رشد یافته و این در حالی است که در ماه دسامبر افزایش ۵.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن ثبت شده بود.

در عین حال، شاخص هزینه‌کردهای شخصی که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو محسوب می‌شود در مقایسه با سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم هسته در آمریکا، بدون احتساب قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی، نسبت به سال قبل ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت در ماه ژانویه فراتر از انتظارات پیش‌بینی‌کنندگان بود و این امر امیدها را برای اینکه فدرال رزرو روند افزایشی نرخ بهره بانکی را متوقف کند، کاهش داد.

از ماه مارس گذشته، این سازمان نظارتی ۸ بار افزایش کلیدی نرخ بهره بانکی را به منظور مهار قیمت ها اعلام کرده است.

مقامات فدرال رزرو طی روزهای اخیر پیشنهاد کردند که تورم بالا و مداوم ناشی از ترکیب پیچیده‌ای از شرایط موجود است و بعید است در کوتاه مدت کاهش یابد.

بلومبرگ به نقل از فیلیپ جفرسون، رئیس فدرال رزرو نوشت: عوامل تورم‌زا که در حال حاضر به اقتصاد ایالات متحده ضربه می‌زنند، ترکیب پیچیده‌ای از عناصر موقت و طولانی‌مدت‌تر را نشان می‌دهند که از به شکل ساده و مختصر قابل توضیح نیستند.

وی افزود: عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار، همراه با سهم بزرگ هزینه های نیروی کار در بخش خدمات، نشان می‌دهد که تورم بالا ممکن است فقط اندکی کاهش یابد.

:

۳۵۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا