تکنولوژی

اسلحه کریپتویی اوکراین در جنگ با روسیه

فردای اقتصاد: از آغاز جنگ اوکراین و روسیه، اوکراین ۷۰ میلیون دلار کمک مالی به وسیله ارزهای دیجیتال جذب کرده است.

کمک‌های انجام شده به اوکراین در یک سال گذشته در حدود ۲۹ میلیون دلار اتریوم، ۲۳ میلیون دلار بیت کوین و ۱۱.۶ میلیون دلار تتر بوده است.

اوکراین از زمان آغاز جنگ تا کنون بیش از ۷۰ میلیون دلار ارز دیجیتال دریافت کرده است که منبعی برای تامین تجهیزات نظامی این کشور بوده است.

این ارقام توسط پلتفرم Chainalysis به‌دست آمده است که نشان می‌دهد، اکثریت وجوه به وسیله اتریوم بوده است. کمک‌های مالی دیگری نیز به شکل توکن‌های غیرقابل تعویض انجام شده است که شامل ۶.۱ میلیون دلار فروش NFT پرچم اوکراین می‌شود.

الکس بورنیاکوف معاون وزیر دیجیتال اوکراین در مصاحبه‌ای با یاهو توضیح داد که حدود ۸۰ درصد از کل ۷۰ میلیون دلار اهدا شده در چند ماه اول جنگ انجام شده است. این پرداخت‌ها باعث شد که اوکراین بتواند فعالیت‌هایی در برابر قسمتی از حملات صورت گرفته، انجام دهد. همچنین سرعت پرداخت‌ها از طریق رمزارزها در پوشش هزینه‌های جنگ بسیار موثر بود.

وزیر دیجیتال اوکراین گفت: اگر ما از سیستم مالی سنتی استفاده می‌کردیم، به روزها زمان برای تامین مایحتاج نیاز بود. ما می‌توانستیم خرید اقلام حیاتی را در کمترین زمان از طریق رمزارزها تضمین کنیم، و آنچه شگفت‌انگیز است این است که حدود ۶۰ درصد از فروشندگان، کریپتو را به عنوان ابزاری برای معامله، پذیرفتند.

برد دو جانبه 

مقامات اوکراین معتقدند که کمک صندوق رمزارز برای اوکراین یک موفقیت مطلق بود و  نه تنها کمک‌های مالی قابل توجهی از طریق آن دریافت شد بلکه سهولت دسترسی وزارت دیجیتال اوکراین به این منبع بسیار ارزشمند بود.

آلونا شوچنکو، یکی از بنیانگذاران اوکراین DAO، همچنین به یاهو فاینانس توضیح داد که ارزهای دیجیتال راه‌حلی را در زمان اعمال محدودیت بر سیستم بانک مرکزی اوکراین ارائه کردند: بانک مرکزی محدودیت‌هایی را برای نقل و انتقالات ارزی در داخل و خارج از اوکراین وضع کرد. به لطف ارزهای دیجیتال ما توانستیم برخی از نیازهای فوری پدافندگرهای خود را پوشش دهیم، در آن زمان به معنای واقعی کلمه هیچ راه دیگری وجود نداشت.

بر اساس توییت اوت مایخایلو فدوروف، معاون وزیر تحول دیجیتال اوکراین، بسیاری از پرداخت‌های ارز دیجیتال برای تامین مالی تجهیزات نظامی، لباس‌های زرهی و طیف وسیعی از وسایل نقلیه و داروی این کشور استفاده شده است.

با ۵۴ میلیون دلار جمع آوری شده توسط بنیاد AidForUkraine، ما تجهیزات نظامی، لباس‌های زرهی، دارو و حتی وسایل نقلیه را برای سربازان اوکراینی فراهم  کرده‌ایم. از جامعه ارزهای دیجیتال برای حمایت اوکراین از زمان شروع جنگ، تشکر می‌کنیم.

به نظر می‌رسد افزایش اتکا به ارزهای دیجیتال در اوکراین باعث افزایش پذیرش کریپتو در این کشور شده است، به طوری که گزارش ماه سپتامبر توسط Chainanalysis نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها پس از ویتنام و فیلیپین، سومین متقاضیان برتر هستند.

از طرف دیگر، به گفته Chainalysis، گروه‌های نظامی روسیه از ارزهای دیجیتال برای تأمین مالی خریدهای نظامی، انتشار اطلاعات نادرست و ایجاد تبلیغات حامی جنگ، استفاده کرده‌اند.

روسیه در طول جنگ مجموعاً ۵.۴ میلیون دلار کمک دریافت کرده است، با این حال، کمک‌های مالی دریافتی از ژوئیه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. مشخص نیست که تحریم‌ها چه تاثیری بر روند کمک‌های مالی کریپتویی به روسیه داشته است، اما دهمین بسته تحریمی علیه روسیه در ۲۴ فوریه معرفی شد.

در همین حال، گزارش اخیر Chainalysis که به جرایم حوزه کریپتو پرداخته است، نشان می‌دهد که از مجموع ۴۵۶.۸ میلیون دلار حملات باج‌افزاری در سال ۲۰۲۲، اکثریت این وجوه توسط افرادی که گمان می‌رود مستقر در روسیه هستند، انجام شده است.

Chainalysis توضیح داد که چنین حملاتی اغلب توسط بازیگران مخرب برای برنامه‌های سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال در سال ۲۰۲۲ ، گروه باج‌افزار Conti مستقر در روسیه، ۶۶ میلیون دلار از قربانیانش اخاذی کرد. این گروه قبلاً حمایت کامل خود از را توسط دولت روسیه اعلام کرده بود.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا