پیشخوانعناوین اخبار

دوم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر دردومین روز بهار ، به شرح زیر است:

۲ فروردین ۱۳۶۷
بر اثر بمباران شیمیایی دهکده قعله جی در مریوان ایران، ۴۵۰ غیرنظامی شهید و مجروح شدند.

۲ فروردین ۱۳۶۱
حمله بزرگ ایران در جبهه جنوب با نام فتح المبین و با رمز یا زهرا آغاز شد. این عملیات، منطقه گسترده ای از کشور را از تیررس توپخانه های عراق آزاد کرد.

۲ فروردین ۱۳۵۷
محمدرضا پهلوی که در جزیره کیش به سر می برد، یوری لوبرانی سرپرست هیات رژیم صهیونیستی اعزامی به تهران را به حضور پذیرفت.

۲ فروردین ۱۳۵۷
امام خمینی(ره) در نجف در پیامی، همه مسلمانان جهان از جمله مردم ایران را به کمک و یاری رساندن به مردم لبنان که آماج حمله های نظامی صهیونیست ها بودند، فرا خواند.

۲ فروردین ۱۳۴۲
با اعلام عزای عمومی در نوروز ۴۲، ماموران رژیم پهلوی با هجوم به مجلس عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در مدرسه فیضیه قم، ضمن شکستن در و پنجره مدرسه و ضرب و جرح طلاب عده زیادی از آنان را مجروح کردند. در این روز مدرسه طالبیه تبریز نیز مورد حمله مشابهی قرار گرفت.

۲ فروردین ۱۳۳۰
سه هزار سرباز به همراه چند تانک و نفربر زرهی جهت جلوگیری از آشوب احتمالی ناشی از ملی شدن صنعت نفت وارد آبادان شدند.

۲ فروردین ۱۳۱۰
سرتیپ محمد حسین خان آیرم نظامی مورد اعتماد رضاخان پهلوی به ریاست تشکیلات نظمیه مملکتی منصوب شد.

۲ فروردین ۱۳۰۷
رضاخان پهلوی به اتفاق عده ای از صاحب منصبان نظامی و قشون و زرهپوش های آنها وارد صحن حضرت معصومه(س) شد. وی با چوب به ضرب و شتم روحانیانی که روزگذشته باعث اخراج زنان درباری از حرم شده بودند، پرداخت و رئیس نظمیه قم را بازداشت و زندانی کرد.

۲ فروردین ۱۳۰۳
به دستور سردار سپه، نظامیان مستقر در میدان بهارستان به طرف جمعیتی که به جمهوریت رضاخانی معترض بودند تیراندازی کردند. در این حادثه عده زیادی کشته و مجروح شدند و جلسه مجلس شورای ملی که با هدف بررسی این طرح تشکیل شده بود، تعطیل شد.

۲ فروردین ۱۳۰۰
احمدشاه قاجار استعفای محمد مصدق والی فارس را که حاضر به همکاری با دولت کودتایی سیدضیاء الدین طباطبایی نبود، پذیرفت . مصدق ۱۶ اسفند ۱۲۹۹ خورشیدی دو هفته پس از کودتای رضاخان از مقام خود استعفا کرده بود.

۲ فروردین ۱۲۸۶
کابینه سلطانعلی خان وزیر افخم، دومین کابینه عصر مشروطه شکل گرفت . این کابینه که از دولت های عصر محمدعلی شاه قاجار بود تا هشتم اردیبهشت ۱۲۸۶ خورشیدی(۴۰ روز) دوام یافت .
برگرفته از:روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱ و ۴)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا