تکنولوژی

کشف یک مقبره مرموز ۳۲۰۰ ساله

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نیوز، باستان‌شناسان لهستانی و ارمنستانی از ۱۰ سال پیش تاکنون کاوش در محوطه «متسامور» را آغاز کرده‌اند، که زمانی مرکز مذهبی و اقتصادی مهمی برای سرزمین ارمنستان بود. اخیرا کاوشگران یک مقبره سالم به همراه بقایای یک زوج را در این مکان کشف کرده‌اند.

محققانی که در این مکان مشغول کاوش بودند می‌گویند: مرگ این زوج برای آن‌ها معما است و هنوز علت آن را کشف نکرده‌اند. همچنین تمام شواهد نشان می‌دهد که زندگی هر دو نفر همزمان به پایان رسیده است، چراکه هیچ شواهدی از دوباره بازشدن دَرِ مقبره دیده نمی‌شود.

کشف این مقبره یک اکتشاف نادر محسوب می‌شود؛ چراکه بیشتر مقبره‌های «متسامور» ‌ غارت‌شده‌اند، اما این مقبره دست‌نخوره باقی مانده است.

کاوشگران علاوه‌بر این زوج، ‌ آثار تاریخی ارزشمندی، از جمله صدها مُهره و آویزهای طلا و عقیق تشکیل‌دهنده سه گردنبند را به همراه ظروف سرامیکی متعلق به سرزمین‌های مرزی سوریه و بین‌النهرین و بقایای یک تخت چوبی را نیز کشف کرده‌تند.

قدمت این مقبره به اواخر عصر برنز (۱۳۰۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد) بازمی‌گردد. «مستامور» ‌ در فاصله قرن چهارم تا هفتم میلادی به طور مداوم به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگرچه آثار باستانی به جای مانده در «متسامور» حاکی از یک جامعه پررونق است، اما اطلاعات کمی از مردم این مکان وجود دارد؛ زیرا به نظر می‌رسد آن‌ها زبان نوشتاری نداشتند و در نتیجه هیچ متنی از خود باقی نگذاشته‌اند.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا