اخبار استان ها

توجه به محله‌محوری در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان/ دردسرهای کنش‌های اقتصادی در همدان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، محله‌محوری؛ یکی از اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری، ضروری بودن مولدسازی برای محرومیت‌زدایی محلات، مشکل‌ساز شدن کنش‌های اقتصادی همدان، بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی در زنجان، لزوم تصویب قانون جامع مدیریت شهری، تصویب طرح شبکه توزیع آب برای فضای سبز بندرعباس، تخفیف ۲۵ درصدی پرداخت عوارض شهرداری آستارا به شهروندان و استراتژی‌هایی برای نوسازی بافت تاریخی یزد را در این بسته خبری پارلمان شهری سرمایه گستران می‌خوانید.

محله‌محوری؛ یکی از اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب بودجه ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان شهرداری اصفهان، مناطق و سازمان‌های وابسته برای سال آینده اظهار کرد: بودجه سال آینده شهرداری اصفهان ۷۱ درصد در حوزه حمل‌ونقل، ۷۶ درصد در حوزه خدمات شهری و ۱۲۵ درصد در حوزه فرهنگی و اجتماعی رشد خواهد داشت.

وی با بیان این‌که اولویت‌های شهر اصفهان در بودجه سال آینده توجه به موضوعاتی برای کاهش آلودگی هوا و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است، گفت: نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ توجه به اولویت‌های زیست‌محیطی و حمل‌ونقلی شهر است، زیرا اعتقاد داریم توجه به این مسائل می‌تواند به کاهش آلودگی هوای این کلان‌شهر و افزایش زیست‌پذیری آن کمک کند.

شریعتی تصریح کرد: محله‌محوری یکی دیگر از اولویت‌های بودجه سال آینده شهرداری اصفهان است که با تصویب اعتباری بیشتر از سال جاری برای آن، مورد توجه قرار گرفته است.

ضروری بودن مولدسازی برای محرومیت‌زدایی محلات

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در کشور ۲۲۰۰ محله محروم وجود دارد که از این تعداد ۱۸۰ محله در پایتخت است و با توجه به بررسی‌های انجام شده برای محرومیت‌زدایی ۴,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با تکیه بر مولدسازی می‌توان اقدامات لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت مولدسازی در دولت ادامه داد: این موضوع در سطح کشور در حال انجام است اما با مولدسازی در شهرداری تهران تفاوت دارد.

سروری با بیان این‌که دولت در نظر دارد از امکانات خود برای افزایش ظرفیت‌سازی استفاده کند، افزود: این در حالی است که دولت به شهرداری تهران بدهی دارد، از این‌رو پیشنهاد می‌شود دولت زمین‌های خود در شهر تهران را برای تسویه به شهرداری واگذار کند تا مولدسازی انجام شود و شهرداری تهران بتواند خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه کند. در صورتی‌که دولت این پیشنهاد را بپذیرد، برای مولدسازی باید از املاک دولت فقط در پروژه‌های عمرانی استفاده شود.

مشکل‌ساز شدن کنش‌های اقتصادی همدان

اکبر کاوسی‌امید، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان با بیان این‌که باید سرمایه‌گذاری و مباحث اقتصادی در شهر همدان افزایش یابد، اظهار کرد: گردشگری باید به‌عنوان اولویت نخست قرار گیرد که در صورت تحقق این مهم، کنش‌های مالی به صورت جهش چند برابری اتفاق خواهد افتاد.

وی اشاره به مباحث پیگیری شده در کمیسیون بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان افزود: این شهر در بحث مالیات بر ارزش افزوده در جایگاه یکی به آخر استان‌ها قرار دارد که دلیل آن کنش‌های اقتصادی سطح شهر است و باید به این موضوع توجه شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: شهرداری ۱,۲۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی مطالبه دارد که از این رقم، ۴۲۰ میلیارد میلیارد تومان بستانکاری قطعی بوده و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز دارای رأی است، تحقق این مطالبات کمک به بهبود ارائه خدمات و وضعیت شهر است.

بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی در زنجان

سعید نجفی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به این‌که نحوه اجرای مصوبه کمیته فنی شورای ترافیک برای محدودیت تردد در شهر زنجان در ایام پایانی سال در شورا کارشناسی شده است، اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در ایام پایانی سال، کمیته فنی شورای ترافیک استان، مصوبه‌ای درباره طرح پیشنهادی پلیس راهور برای محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر، به شورای اسلامی شهر برای اجرا ارسال کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که کارشناسی این مصوبه به‌صورت مستقیم از طریق قانون بر عهده پلیس راهور استان است، شورای اسلامی شهر آمادگی خود را برای همکاری جهت رفاه حال شهروندان برای جلوگیری از ترافیک شهری و تشویق شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان نخستین گام برای اصلاح ترافیک شهر زنجان را ایجاد پل‌های همسطح در مسیر شهیدان کریمی (محور آرامستان) دانست و افزود: سال آینده، سال ساماندهی ترافیک شهری و حمل‌ونقل خواهد بود.

نجفی تصریح کرد: مناسب‌سازی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های جدیدی که در ناوگان حمل‌ونقل شهری استفاده خواهد شد، برای معلولان نیز رعایت شده است.

لزوم تصویب قانون جامع مدیریت شهری

عطاالله حسین‌پورآقایی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان لردگان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: نظام اداره کشور با نظام شورایی همسو نیست و اگر مشکلاتی را در بخش‌های مختلف شاهد هستیم ناشی از دیدگاهی است که می‌خواهد همه امور به دست دولت انجام شود و از وجود پارلمان‌های مردمی و محلی غافل مانده‌اند.

وی با بیان این‌که قوانین مصوب گره‌ای از کار مردم باز نکرد، تصریح کرد: قوانین منسوخ شده شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی و تصویب نشدن قانون جامع مدیریت شهری از جمله مشکلات موجود است.

حسین‌پورآقایی با اشاره به نقش شوراها در اصلاح قوانین گفت: شوراهای اسلامی حین فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم با خلاءهای قانونی بسیاری مواجهه می‌شوند که می‌طلبد موارد را جهت پیگیری از طریق شورای عالی استان‌ها به شورای اسلامی استان اعلام کنند.

تصویب طرح شبکه توزیع آب برای فضای سبز بندرعباس

احمد کناری‌نژاد، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به این‌که فضاهای سبز یکی از مؤثرترین پدیده‌ها در حفظ محیط زیست بوده است، اظهار کرد: مصرف بهینه و مدیریت بهره‌برداری از آب به لحاظ کمی و کیفی با تأکید بر آبیاری فضای سبز از نظر اقتصادی و حفظ ارزش‌های آن حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس هرسال بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده، تلاش می‌کند با افزایش تخصیص اعتبارات مورد نیاز به فضای سبز این شهر، سرانه آن را به میزان مطلوب رساند، از تصویب طرح تأمین و شبکه توزیع آب، (فاضلاب تصفیه‌شده) ویژه فضای سبز شهری این کلان‌شهر خبر داد و افزود: سعی شده است ضمن تغییر در طرح و الگوی کاشت، گونه‌های کم‌نیازتر و سیستم‌های نوین آبیاری منابع آبی مناسب نیز برای نگهداری فضای سبز پیش‌بینی و تأمین شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس با تشکیل جلسات مختلف و استفاده از مشاوران ذی‌صلاح برای استفاده از آب‌های بازیافتی و فاضلاب تصفیه‌شده و پس از بررسی روش‌های مختلف تأمین آب، به این نتیجه رسید که استفاده از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب محلی بهترین گزینه است.

تخفیف ۲۵ درصدی پرداخت عوارض شهرداری آستارا به شهروندان

عادل نیرودل، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا از تخفیف ۲۵ درصدی پرداخت عوارض و بهای خدمات شهرداری این شهر خبر داد و گفت: شهروندان با پرداخت به‌موقع عوارض به عمران و آبادانی شهر کمک کنند.

وی با بیان این‌که طرح تخفیف ۲۵ درصدی عوارض و بهای خدمات شهرداری آستارا به شرط پرداخت نقدی برای شهروندان لحاظ می‌شود، اظهار کرد: در این طرح بدهی معوقه افراد به شهرداری آستارا نیز به شرط استفاده نکردن از تخفیف و بخشودگی در سال‌های قبل به‌صورت تسویه حساب کامل شامل خواهد شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، تخفیف ٢۵ درصدی پرداخت عوارض و بهای خدمات شهرداری به‌منظور تأمین رفاه حال شهروندان تا پایان اسفند سال جاری لحاظ خواهد شد و شهروندان می‌توانند در این مدت نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کنند.

استراتژی‌هایی برای نوسازی بافت تاریخی یزد

مونا رستمی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین اظهار کرد: استراتژی‌های مؤثری برای بهسازی و نوسازی و حفظ بافت تاریخی در شهر یزد به‌کار گرفته شده است، اگر چه این شهر از لحاظ قدمت و تعدد آثار تاریخی و باستانی، غنی محسوب می‌شود اما دچار مشکلاتی از جمله بی‌توجهی به ارزش بناها و حفظ و نگهداری آن‌ها است.

رستمی خاطرنشان کرد: در بررسی مشکلات، امکانات و ظرفیت‌های موجود، راهبردهایی از جمله تجهیز و تدارک پهنه‌های فرسوده برای پاسخگویی به نیازهای حال و آینده ساکنان مناطق، رفع مشکل رفت و آمد سواره‌رو و مسیرهای متروکه و بن‌بست، آموزش افراد محلی به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی و آگاهی لازم اکثر ساکنان از بافت تاریخی شهر یزد برای حفظ و نگهداری آن و استفاده از مشاوران حرفه‌ای و فنی محلی و بومی آشنا به ناحیه تاریخی جهت حفظ و نگهداری بافت تاریخی شهر یزد، طراحی و ایجاد شبکه انتظامی در بافت و پاکسازی نقاط جرم‌خیز و ناامن در بافت قدیم ارائه شده است که این موضوعات می‌تواند برای نوسازی بافت تاریخی یزد مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گیرد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا