تکنولوژی

هزینه تصمیماتی که به نفع کسب‌وکارها

فریبرز نژاد دادگر، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون میزان تحقق اهداف صادراتی محصولات مخابراتی طی سال‌های اخیر، گفت: برای رسیدن به اهدافی که مدنظر داشتیم، بسیار تلاش کردیم. در صادرات، موضوع تحریم نقش چندانی ندارد و بیشتر در واردات و انتقال خرید، شرایط حاد می‌شود. در مورد صادرات با توجه به اینکه نتوانستیم  به دلایلی در کشور و در حوزه مخابرات و های‌تک قدم های قابل توجهی برداریم، در حال حاضر به تناسب، خدمات مهندسی و تجهیزات متوسط و پسیو ما در کشورهای اطراف و همسایه‌ها مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه های مختلفی در کشورهای همسایه برگزار کردیم و هزینه ها را کاهش دادیم تا شرکت‌ها در پاویون اتحادیه حضور یابند. جلسات B2B با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان توسعه تجارت و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها را در خارج از کشور برگزار کردیم که اتفاقا مفید هم بود، ولی به دلیل آنکه بحث انتقال پول معضل اصلی ما بود، در بحث انتقال پول دچار مشکل شدیم و به دلیل استفاده از مبادی غیر رسمی، آمار صادراتی دقیقی برای موفقیت‌هایمان نمی‌توانیم مطرح کنیم.

دادگر در ادامه توضیح داد: در خدمات فنی و مهندسی و تجهیرات پسیو در کشورهای منطقه بازار قابل قبولی داریم و در حال توسعه آن هستیم. در عراق، افغانستان و پاکستان قراردادهای خوبی داریم و در حوزه سیستم های بانکی در کشورهای همسایه موفق بودیم. ترکیه و چین جزو رقبای ما هستند. در بحث پیمانکاری خدمات ارائه می‌دهیم و همچنین موضوع مشاوره نیز موضوعی بین المللی است و رقابت سختی در این حوزه وجود دارد. در صادرات نرم افزار نیز آماری نداریم چراکه شرکت‌ها به طور مستقل و با دریافت رمزارز کار می کنند.

دادگر در مقایسه تشکل‌های مختلف در سایر کشورهای توسعه یافته با تشکل‌های تخصصی در ایران به سیتنا گفت: تشکل‌ها قاعدتا مسوولیت ها و اهدافی دارند که اعضا باید چهارچوب را بپذیرند و بعد از آن از تشکل توقع داشته باشد. تشکل، اهرم اجرایی در دست ندارد و همچنین امکان تسهیل قانون را هم ندارد، ولی می‌تواند برای اعضا، نقش حمایت‌گر و میانجی را داشته باشد؛ آن هم وقتی که قانون گذاران اجحافی در حق اعضا کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما در این زمینه فرهنگ سازی زیادی نشده است و اعضای تشکل‌ها از روسای تشکل‌ها انتظار بازارسازی و خدمات خاص دارند و بیشتر به بازارسازی فکر می‌کنند تا حمایت. اتاق بازرگانی هم نمی‌تواند بازارسازی کند و تنها نقش حمایتگر را دارد. این موضوع مهمی است که تشکل‌ها با کمک رسانه ، فرهنگ سازی کنند تا آگاه‌سازی شود که نقش تشکل چیست؟ ما نهاد خصوصی هستیم، اما تاثیرگذاری بالایی داریم و هزینه هر تصمیمی که به نفع کسب و کارمان نیست را بالا می بریم که نقطه قوت ماست. ممکن است تصمیم را برنگردانیم، اما در تصمیمات بعدی تاثیرگذار خواهیم بود. در بحث ماه های اخیر که محدودیت های اینترنتی اعمال شد، در کمیته سنا نیز بحث‌هایی داشتیم و مواضع خودمان را محکم به اطلاع دولت رساندیم و به مرور زمان تاثیرات آن را خواهید دید.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: ما در کشور تشکل های قدرتمندی داریم. سازمان نظام مهندسی یا نظام پزشکی  به خاطر قدمتشان بسیار پر قدرت هستند و نقش آفرینی خوبی را انجـام می دهند ما نیز امیدوار هستیم که با حمایت اعضا و درک آنها از محدودیت های موجود این نقش آفرینی را در حوزه خود داشته باشیم.

دادگر پیرامون نقش اتاق های تجاری در روند فعالیت تشکل‌ها هم گفت: اتاق‌هایی که در معاونت علمی هستند با کمک سازمان توسعه، هدفشان بازرگانی است و کمک خاصی به ما نمی‌کنند، مگر اینکه لوکال پارتنر خاصی برای ما پیدا کنند که بتوانیم کار را جلو ببریم. در این حوزه تا به امروز، موفقیت چشمگیری مشاهده نشده است. در کنیا هزینه های قابل توجهی انجام دادیم، اما خروجی قابل توجهی نداشتیم. باید بگردیم در کشورهای همسایه و در بازارهای تجاری به دنبال شرکای تجاری مناسب باشیم.

وی گفت: مسائل بانکی و امنیتی کشورهای مختلف مانع فعالیت مستقیم ما هستند، بنابراین باید شرکای تجاری داشته باشیم. با بررسی‌های مختلفی و سفرهایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اگر تلاش کنیم در کشورهای آفریقایی می توانیم به نتایج خوبی برسیم و می توانیم در حوزه فناوری کار کنیم و کشور بعدی نیز افغانستان است که بازار خوبی دارد.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا