تکنولوژی

یک شرکت بزرگ رمزارز در حال ورشکستگی / فاجعه جدید در بازار ارزهای دیجیتال؟

فردای اقتصاد: دلیل اصلی ریزش روز گذشته قیمت بیت کوین، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با احتمال ورشکستگی بانک سیلورگیت است. سیلورگیت نقش عمده‌ای در تامین نقدینگی بازار رمزارزها دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ این صنعت با آن همکاری می‌کنند. با این حال، به دنبال انتشار شایعات مبنی بر ورشکستگی سیلورگیت، بسیاری از شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال اعلام کردند حداقل به طور موقت همکاری خود با این بانک را متوقف خواهند کرد. در پی این خبر بیت کوین با افت قیمت مواجه شد.

سیلورگیت در روز نخست ماه مارچ (۱۰ اسفند) اعلام کرد ارائه گزارش مالی سالانه خود را به تعویق می‌اندازد؛ تصمیمی که به گمانه‌زنی‌های مربوط به ورشکستگی این بانک دامن زد. به دنبال این تصمیم سیلورگیت، صرافی کوین‌بیس اعلام کرد استفاده از درگاه‌های این بانک را متوقف می‌کند. صرافی کریپتو دات کام نیز از قطع همکاری با این بانک خبر داد.

در ادامه، شرکت سیرکل، صادرکننده استیبل کوین USDC نیز به نگرانی‌های مربوط به بانک سیلورگیت واکنش نشان داد و اعلام کرد برخی از خدماتی که از این بانک دریافت می‌کرده را متوقف خواهد کرد. همچنین پائولو آردوینو، مدیرعامل شرکت تتر نیز اعلام کرد صادرکننده مهم‌ترین استیبل کوین در بازار کریپتو اشتراک منافعی با بانک سیلورگیت ندارد و در صورت ورشکستگی این بانک، آسیبی نخواهد دید. قیمت سهام بانک سیلورگیت پس از انتشار این خبر در سقوطی خیره‌کننده طی چند ساعت حدود ۶۵ درصد کاهش یافت و از حدود ۱۳.۵ دلار به کمتر از ۵ دلار رسید.

علیرغم ریزش سهام بانک سیلورگیت و فاصله ۶۰ درصدی آن تا پایین‌ترین سطح تاریخ، بیت کوین واکنش چندانی نشان نداد و از سقوط بیشتر جلوگیری کرد ورشکستگی احتمالی بانک سیلورگیت آخرین اتفاق ناگواری است که به دنبال ورشکستگی صرافی FTX در صنعت رمزارزها رخ می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال به نوعی با صرافی FTX در ارتباط بودند و با ورشکستگی این صرافی وضعیت برای آنها وخیم شد.

ظهور و سقوط کسب و کار رمزارزی سیلورگیت

داده‌ها نشان می‌دهد که شتاب سریع رشد کسب و کار رمزارزی بانک فوق و تمایل آنها به دارایی‌های دیجیتال آن را در برابر درام‌های این صنعت از جمله ریزش‌های شدید، آسیب‌پذیر کرده است. بانک سیلورگیت بیش از ۸ میلیارد دلار از سپرده‌های مشتریان ارزهای دیجیتال خود را در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ از دست داد.

تبخیر ناگهانی این میزان از سپرده‌ها تنها یکی از مشکلات این بانک بود. این شرکت با فشارهایی از سوی ناظران بانکی ایالات متحده مواجه شده است که اصرار داشتند بانک‌ها نباید بر روی ارزهای دیجیتال تمرکز کنند و افشای مشکلات این بانک باعث تحقیقات گسترده از سوی قانون‌گذاران و وزارت دادگستری ایالت متحده شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل CoinDesk از گزارش‌های مالی این بانک در چند سال گذشته، سود آوری کریپتو در این بانک به یک بار شروع به کاهش شدید کرده است.

 اعداد خام گزارش شده توسط سیلور گیت نشان می‌دهد که این موسسه در سال ۲۰۲۱ به رشد قابل توجهی دست یافته است اما در سال ۲۰۲۲ و همزمان با طوفان بازار کریپتو شرایط برای این شرکت نیز رو به وخامت گذاشته است. به عنوان مثال، حجم شبکه صرافی سیلورگیت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ با ۴۰۶ میلیارد دلار نقل و انتقالات، به بالاترین حد خود رسید، اما در نیمه دوم سال  ۲۰۲۲ این عدد به ۲۳۰ میلیارد دلار کاهش یافت.همچنین میزان کل دارایی این بانک در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۶ میلیارد دلار بود، اما آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که این عدد در حال حاضر در سطح ۱۱.۴ میلیارد دلار قرار دارد.  

علی‌رغم شهرت این بانک، باید گفت که حتی در دوران اوج خود نیز، با توجه به حجم دارایی‌هایش، بانک کوچکی محسوب می‌شود. طبق داده‌های بانکی ایالتی، این موسسه از بانک‌های کشاورزان و بازرگانان لانگ بیچ تنها کمی بزرگتر است. اما یک تفاوت کلیدی بین سیلورگیت و بانک سنتی لانگ بیچ، در معیار اصلی سرمایه آنهاست. کریپتو بانک در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲، تنها ۵.۴ درصد از سرمایه خود را در برابر دارایی‌های کلی خود حفظ کرده است. این عدد در بانک لانگ بیچ، ۱۰.۳ درصد گزارش شده است.

طبق قوانین ایالات متحده، ذخیره ۵ درصدی به نوعی قرار داشتن بر لبه پرتگاه است. در ردیابی داده‌های منتشر شده توسط این شرکت، افت شدید سپرده‌ها به شکل مشخصی دیده می‌شود. سپرده مشتریان ارز دیجیتال در سه ماهه سوم سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بود که در حال حاضر به ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. از جمله سرمایه‌گذاران نهادی که با این شرکت روابط خود را قطع کردند، شامل کوین‌بیس، پاکسوس، گلکسی دیجیتال می‌شود. در واقع این موضوع نشان دهنده قطع همکاری غول‌های صنعت کریپتو با این پلتفرم است.

اعلام ورشکستگی این بانک می‌تواند موجی از نوسان و ریزش را در بازار رمزارز به دنبال داشته باشد.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا