تکنولوژی

خط و نشان ترکیه برای ایلان ماسک

فردای اقتصاد – توییتر از سوی تنظیم‌کنندگان قوانین ضد انحصار در ترکیه به دلیل عدم کسب مجوز از این نهاد قبل از تصاحب این شرکت توسط ایلان ماسک با قیمت ۴۴ میلیارد دلار، جریمه شد.

سازمان رقابت ترکیه به توییتر دستور داده بود که ۰.۱ درصد از درآمد ناخالص‌اش در سال ۲۰۲۲ را به این کشور بپردازد اما حالا و به دلیل خصوصی شدن این شرکت آن را جریمه کرده است. 

این نهاد قانون‌گذاری گفت که ایلان ماسک در طی معامله توییتر قوانین این کشور را نقض کرده است اما بعدتر به وی اجازه این خرید را داده‌اند، زیرا فضای رقابتی را تهدید نمی‌کند.

به موجب این جریمه توییتر ۶۰ روز فرصت دارد تا نسبت به این جریمه اعتراض خود را اعلام کند.

این جریمه جدیدترین تقابل بین توییتر با مقامات استانبول است. پیش از این نیز توییتر  در پی زلزله ویرانگر در ترکیه برای یک روز مسدود شده بود.

ماجرا از کجا شروع شد؟

توییتر ماه گذشته توسط مقامات ترکیه برای نزدیک به یک روز مسدود شد.  دلیل این استفاده  مردم ترکیه از این پلتفرم برای انتقاد به واکنش دولت در جریان  زلزله ترکیه بود که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰هزار نفر شد.

به گفته مقامات دولت ترکیه، پس از آن که توییتر، موافقت خود را با “همکاری قوی” در زمینه اطلاعات نادرست و برخورد با محتوایی که ممکن است “نظم عمومی را مختل کند”، اعلام کرد، رفع انسداد شد. البته مشخص نیست که توئیتر چه امتیازاتی را برای انجام این توافق از ترکیه گرفته است. ماسک که خود را طرفدار مطلق آزادی بیان می‌نامد، از تلاش‌های رهبران ترکیه برای حذف محتوا از روی این پلتفرم عقب نشینی نکرده است.

این میلیاردر مشهور ماه گذشته گفت که رسانه‌های اجتماعی باید آزادی بیان را همراه کمترین میزان سانسور انجام دهد و در این فرآیند باید قوانین هر حوزه قضایی در کشورها لحاظ شود، آن هم به گونه‌ای که این قوانین، قوانین جامع‌تر در بعد جهانی را زیر سوال نبرد.

افت درآمد توییتر بعد از ورود ایلان ماسک

مبلغ دقیقی که توییتر باید به موجب جریمه ترکیه بپردازد مشخص نیست زیرا این شرکت اکنون مالکیت خصوصی دارد و دیگر درآمدهای خود را به صورت عمومی گزارش نمی‌دهد.

این شرکت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد ناخالص گزارش کرد و طبق آخرین گزارش درآمد خود قبل از خصوصی شدن، این شرکت درآمد ۲.۳۷ میلیارد دلاری را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که کمی بیشتر از نیمه اول سال قبل بود.

طبق گزارش‌ها، درآمد توییتر پس از تصاحب ماسک کاهش یافته است زیرا تبلیغ‌کنندگان این پلتفرم را به دلیل نگرانی در مورد قوانین محتوا رها کرده‌اند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، درآمد ناخالص این شرکت در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

منبع: فوربس رویترز وال استریت ژورنال

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا