تکنولوژی

هشدار نهاد ناظر امنیت سایبری جمهوری چک درباره استفاده از تیک تاک – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از یورونیوز، سازمان ناظر امنیت سایبری جمهوری چک نسبت به استفاده از برنامه تیک تاک هشدار داد و توصیه کرد این برنامه نباید بر روی گوشی‌هایی نصب شود که کاربرانش به زیرساخت‌های مهم دیگر دسترسی دارند.

آژانس نوکیب ( NUKIB) در بیانیه خود گفته است: «تهدید امنیتی احتمالی عمدتاً به دلیل حجم داده‌های جمع‌شده از کاربر توسط تیک تاک و همچنین نحوه مدیریت داده‌ها در این برنامه است.»

این نهاد می‌گوید با توجه به اینکه شرکت بایت دانس، توسعه‌دهنده و صاحب تیک تاک، به لحاظ قانونی در چارچوب قوانین چین کار می‌کند جمع‌آوری داده‌ها در چنین مقیاس وسیعی به دلیل فضای حقوقی و سیاسی چین نگران‌کننده است.

نهاد امنیت سایبری جمهوری چک همچنین به سیاستمداران و مقامات این کشور توصیه کرد از استفاده از تیک تاک خودداری کنند و گفت که عموم مردم نیز به ویژه در زمینه به اشتراک گذاری محتوا باید نگرانی‌های امنیتی را در نظر داشته باشند.

یک سخنگوی تیک تاک در واکنش به بیانیه این نهاد گفت: «هشدار داده‌شده مبتنی بر تصورات غلط بنیادین در مورد مالکیت شرکت و امنیت داده‌های ما است.»

این سخنگو اضافه کرد: «کارشناسان مستقل امنیتی به طور پیوسته این نکته را دریافته‌اند که ما اطلاعات بیشتری نسبت به سایر برنامه‌های رایج جمع‌آوری نمی‌کنیم و حتی از اغلب آن‌ها کمتر دست به چنین کاری می‌زنیم. دولت چین هیچ مالکیتی بر تیک تاک یا شرکت مادر ما ندارد و هر دو در خارج از چین عمل می‌کنند.»

پیشتر شرکت بایت دانس نیز گفته بود نگرانی‌ها در مورد این برنامه ناشی از «اطلاعات نادرست» است و استفاده از آن برای جاسوسی را رد کرده است. پکن نیز بارها هرگونه قصد استفاده از این برنامه برای جاسوسی را انکار کرده است. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر چندین کشور اقداماتی را برای محدود کردن استفاده از تیک تاک انجام داده‌اند.

ایالات متحده ماه گذشته یک ضرب‌الاجل ۳۰ روزه برای پاکسازی دستگاه‌های الکترونیکی و سیستم‌های فدرال از این برنامه تعیین کرد و پارلمان، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا نیز استفاده از تیک تاک را روی گوشی‌ها و سیستم‌های کارکنان خود ممنوع کرده‌اند.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا