اخبار صنعت، معدن و تجارت

خبر مهم سخنگوی وزارت صنعت برای بازار خودرو/ قیمت خودرو چه تغییری می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودرو در سامانه یکپارچه است افزود قیمت گذاری خودرو فقط بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین می‌شود ضمن اینکه این شورا اعلام کرده که قیمت‌ها در سال آینده تغییر می‌یابد.

وی اضافه کرد از فروردین ۱۴۰۲ قیمت اعلامی شورای رقابت به عنوان مبنا خواهد بود و این اعلام قیمت، در هر بازه‌ای باشد قیمت خودرو بر اساس آن عرضه خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت توصیه کرد قیمت‌های کنونی و اختلاف قیمت‌های موجود در بازار، ملاک نخواهد بود و قیمت‌ها را شورای رقابت تعیین می‌کند بنابراین افرادی که با نیت سوداگری می‌خواهند ماشین بخرند و گرانتر بفروشند وارد این طرح نشوند، زیرا این طرح جایی برای این بازی‌ها باقی نمی‌گذارد و خودروها به قیمت روز شورای رقابت تحویل داده خواهد شد.

عرضه انواع خودروهای تولیدی در کشور

قالیباف گفت خودروهایی که در این طرح قرار گرفته اند تقریباً همه خودروهای موجود در بازار داخلی است علاوه بر ایران خودرو و سایپا، خودروسازان بخش خصوصی هم تولیداتشان را در این سامانه عرض خواهند کرد.

وی افزود بانک‌هایی که متقاضیان می‌توانند در آن حساب وکالتی افتتاح کنند مشابه بانک‌هایی است که در طرح ثبت نام خودروهای وارداتی قرار داشتند که بانک‌های رسالت، آینده، اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، تجارت و ملت هستند.

سخنگوی وزارت صمت اضافه کرد به طور کلی اولویت ما بانک‌هایی است که با خدمات چابک‌تر و برخط حساب وکالتی را ایجاد کنند و بانک‌هایی که می‌خواهند در این طرح باشند باید توانایی ایجاد ساده‌ترین روش برای ایجاد حساب وکالتی را داشته باشند.

امکان همزمانی شرکت در طرح ایران خودرو و فروش یکپارچه

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان شرکت در طرح ایران خودرو و فروش یکپارچه خودرو ادامه داد افرادی که در طرح جدید ایران خودرو ثبت نام کرده اند نیز می‌توانند در طرح یکپارچه ثبت نام کنند، اما تنها از یک جا می‌توانند خودرو تحویل بگیرند یعنی نمی‌تواند هر دو را باهم داشته باشند، زیرا در سامانه تخصیص خودرو قطعاً خودرو تخصیص پیدا می‌کنند و چیزی به اسم قرعه کشی نداریم.

جایگزینی لیست انتظار به جای قرعه کشی

قالیباف گفت امسال قرعه کشی را حذف کردیم و به جای آن” لیست انتظار” اضافه شده است و سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بر اساس لیست انتظار شکل گرفته است بنابراین افرادی که در ایران خودرو شرکت کردند و نتوانستند در قرعه کشی برنده شوند و یا اگرمنصرف شدند و در عوض در این سامانه هم ثبت نام کردند می‌توانند طبق روالی که این سامانه دارد پیش بروند.

وی افزود در اواخر فروردین ۱۴۰۲ زمانبندی تحویل خودرو اعلام خواهد شد که بر اساس زمانبندی به متقاضیان خودرو تحویل داده خواهد شد.

به گفته وی برخی ممکن است در لیست انتظار به سال ۱۴۰۳ برسند، اما قطعا خودروی خود را دریافت خواهد کرد.

تقدم ثبت نام نقشی در اولویت‌ها ندارد

آقای قالیباف تاکید کرد تقدم در ثبت نام هیچ نقشی در اولویت بندی‌ها ندارد نوبت دهی را بر اساس ساز و کار دیگری مشخص میکنیم که حق کسی ضایع نشود و مشابه آنچه که در مورد خودروهای وارداتی برای نوبت دهی داشتیم از یک ساز و کار مشابه قرعه کشی استفاده می‌کنیم.

هدف طرح یکپارچه خودرو جمع آوری نقدینگی نیست

سخنگوی وزارت صمت گفت جمع‌آوری نقدینگی و عرضه، مختص بورس کالا است و اگر ملاک ما فقط جمع آوری نقدینگی باشد، جای این نوع عرضه‌ها فقط در بورس کالا است به این معنا که افرادی که پول بیشتری می‌دهند می‌توانند خودرو را تصاحب کنند، اما در مورد این عرضه سنگین که برای آن سقف نگذاشته ایم و هر چقدر تقاضا باشد ما برای آن لیست انتظار تهیه و نوبت دهی می‌کنیم که خودرو تحویل داده شود.

قالیباف گفت در این نوع عرضه‌ی خودرو، نمی‌توانیم ساز و کاری تعیین کنیم که هر کس پول بیشتری بدهد اولویت تحویل خودرو برایش زودتر میسر شود، زیرا عملا معنای دیگر آن این است که افرادی که پول و استطاعت بیشتری دارند صاحب خودرو می‌شوند و افرادی که شاید نیاز به زمان بیشتری برای تامین وجه برای خرید خودرو دارند، بی نصیب شوند.

به گفته قالیباف هدف این طرح تخصیص عادلانه‌تر و شفاف خودرو میان همه اقشار جامعه است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر شخصی زمان تحویل خودرو یک سال دیگر باشد و در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی دارد آیا باید تا یکسال این پول را نگه دارد یا خیر؟ گفت ما برای این موضوع در حال طراحی سازوکار هستیم، اما هم اکنون ساز و کار این است که به محض اینکه شخص از زمان بندی تحویل دریافت خودروی خود مطلع شود می‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان خود را از حساب وکالتی خارج کند؛ بنابراین لازم نیست مبلغ مورد نظر یک سال بلوکه بماند یعنی این صد میلیون تومان حداکثر تا آخر فروردین ۱۴۰۲ تا فرآیند نوبت دهی و زمان تحویل مشخص شود بلوکه می‌ماند.

۲۲۳۲۲۵

منبع خبر خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا