تکنولوژی

وعده برخورد شدید با گران‌فروشان موبایل

فردای اقتصاد – احسان خاندوزی در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی درباره قیمت فروش موبایل‌های واردشده با ارز نیمایی گفت نارضایتی در این زمینه در روزهای اخیر به دستگاه‌های نظارتی کشور منتقل شده است. او تأکید کرد واردکنندگانی که با ارز نیمایی محصول خود را وارد کشور کرده‌اند باید طبق تعهداتی که سپرده‌اند، قیمت نهایی محصول خود را هم با نرخ نیما در بازار عرضه کنند.

به گفته‌ی او پرونده تخلفاتی در این زمینه مثل تخلفات بازار موبایل به تعذیرات ارائه شده و اقداماتی برای پیگیری انجام شده است: «حتماً از طریق پیگیری‌های سازمان حمایت و سازمان تعذیرات حکومتی برای مقابله با این تخلف برخورد صورت خواهد گرفت.»

افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر قیمت گوشی‌های موبایل و سایر کالاهای الکترونیکی را به طور چشمگیری بالا برده و با افزایش بالایی مواجه شده است. در این شرایط برخی از فروشندگان گوشی‌هایی را که آن را با نرخ نیمایی وارد کرده‌اند، با قیمت دلار آزاد می‌فروشند و استدلالشان هم این است که برای جایگزینی آن باید با دلار آزاد خریداری کنند.

 اما همانطور که در گزارش انعکاس تلاطم‌ دلار در بازار موبایل این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار موبایل تلاطم و نوسانات نرخ ارز بود. علاوه بر این بررسی‌ها نشان داد که حتی برخی گوشی‌ها کمتر از قیمت دلار رشدی قیمتی را به خود دیده‌اند. از آنجایی که فروشندگان مجبورند کالاهای خود را جایگزین کنند، بنابراین ناگزیر آنها می‌بایست اجناس خود را با قیمت بالاتری مستقل از قیمت خرید خود به فروش برسانند.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که با گران‌فروشان بازار موبایل به‌شدت برخورد می‌شود و در صدد آن هستیم که این امکان را فراهم کنیم تا خریداران متضرر مابه‌التفاوت را از فروشنده دریافت کنند. وی افزود: آماده برخورد شدید با افراد گران فروش هستیم.

محسن شکراللهی اعلام کرد: خریدارانی که گوشی با قیمت گران‌تر از بازار به آن‌ها فروخته شده است، می‌توانند شکایت خود را به ثبت برسانند و این بخش در صدد است تا مابه‌التفاوت از طریق فروشنده به خریدار پرداخت شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون یک‌سری از شرکت‌های خوب توزیع‌کننده تلفن همراه با واردکنندگان تلفن همراه و وزارت صمت کاملا هماهنگ هستند و به بازار کمک می‌کنند. اما در مقابل تعدادی شرکت هستند که پا را از قوانین فراتر گذاشته‌اند و اقدامات ناپسندیده‌ای انجام داده و به وضوح گرانفروشی کرده‌اند.

وی ادامه‌داد که ما به عنوان دفتر تخصصی این حوزه با ارسال نامه‌ای به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کردیم کسانی که در بازار تلفن همراه، خارج از ضوابط قیمت‌گذاری و درصدهای سود مشخص کالا را به خریدار فروخته‌اند، توسط بازرسی مورد بررسی قرار دهند و گزارشی برای ما ارسال کنند. پس از آن با متخلفین در این حوزه برخورد جدی خواهد شد تا ما شاهد اجحاف در حق مصرف‌کننده نباشیم.

وی درباره چگونگی برخورد با متخلفان نیز گفت: طبق بررسی‌هایی که در حال انجام است، اگر تخلفی انجام شده باشد، فرد خاطی به‌طور حتم جریمه می‌شود، ضمن اینکه وزارت صمت در حال تدوین برنامه‌ای برای رتبه‌بندی واردکنندگان و فروشندگان زیست‌بوم تلفن‌همراه است و اگر فروشنده‌ای تخلف کند، این تخلف در رتبه‌بندی وی تاثیرگذار می‌شود.

شکراللهی افزود: هنوز برآوردی از حجم و تعداد شرکت‌هایی که این تخلف را انجام داده‌اند به دست نیامده است و زمانی که بررسی‌ها به پایان برسد به‌طور حتم به مردم اعلام خواهیم کرد.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا