تکنولوژی

ابداع ماده ای برای جذب دی اکسید کربن هوا و ذخیره در اقیانوس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، فناوری جذب کربن از سال ها قبل وجود داشته است اما بیشتر انواع آن روی جذب دی اکسید کربن از اماکن آلوده مانند واحدهای زغال سنگ و تولید فولاد و قبل از رسیدن گاز به اتمسفر زمین متمرکز بوده است.

در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه Lehigh در پنسیلوانیا ماده ای را شناسایی کرده اند که احتمالا در صنعت جذب مستقیم هوا (DAC) تاثیر مهمی دارد. آروپ سن گوتا در این دانشگاه و همکارانش یک ماده جاذب جدید ابداع کرده اند که می تواند بیش از مواد فعلی دی اکسید کربن را از هوا جمع آوری کند.

به گفته محققان، اصلاح حلال های آمینه با محلول مس قابلیت جذب کربن برای سیستم های جذب مستقیم هوا را ۲تا۳ بار بیشتر می کند.

سن گوپتا در این باره می گوید: آمینه به معنای آن است که این حلال ها اتم های نیتروژن دارند. نیتروژن و مس با یکدیگر ترکیب می شوند.

ماده جدید می تواند سیستم DAC را به عنوان یک فناوری ارزان و موثر برای کاهش تغییرات آب وهوایی مورد استفاده قرار دهد. به گفته سن گوپتا این ماده را می توان با ظرفیت بسیار بالا و با سرعت زیاد تولید کرد. چنین روندی به طور حتم روی ارزان تر شدن فرایند تاثیر می گذارد.

اما نکته جالب پژوهش آن است که دی اکسید کربن جذب شده را می توان با کمک آب دریا به بی کربنات سدیم یا جوش شیرین تبدیل کرد. به گفته محققان پس از آن می توان ماده را در اقیانوس ذخیره کرد.

از آنجایی که بی کربنات سدیم یک ماده قلیایی است، می‌تواند فرایند اسیدی شدن اقیانوس را که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، معکوس کند و آسیبی به محیط زیست نمی رساند. سن گوپتا در این باره می گوید: خاصیت قلیایی بیشتر به معنای فعالیت بیولوژیکی بیشتر است؛ این به معنای جداسازی بیشتر دی اکسید کربن است. به گفته این محققان کارخانه های DAC که از این ماده جاذب استفاده می کنند را می توان در ساحل احداث کرد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا