اخبار استان ها

تشکیل قرارگاه بازآفرینی مسکن در سال ۱۴۰۱/ جلسات ده‌گانه «شهرسازی» برای رفع مشکلات «اصنو»

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، اصفهان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور و قطب گردشگری ایران طی سال‌های اخیر با مشکلاتی همچون ترافیک روبه‌رو شده است، از این‌رو مدیران شهری این کلان‌شهر با راهکارهای مختلف تلاش می‌کنند برای رفع این مشکل گام بردارند.

در سال جاری، شهرداری اصفهان اقدامات متنوعی را در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات شهری و کاهش ترافیک در نظر گرفت که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی سامانه‌های اصنو (سرا ۱۰)، اصرو (زمان رسیدن اتوبوس) و کلنگ‌زنی پروژه‌های میدان عروج و مرکز تخصصی ویژه کودک و نوجوان در محله دردشت اشاره کرد.

با توجه به اینکه حوزه‌های عمرانی و معماری، به‌نوعی خط مقدم ارتباط شهروندان با شهرداری است، سامانه اصنو در راستای شفافیت و تسهیل در صدور پروانه ساختمان و کاهش ترافیک، راه‌اندازی شد؛ این سامانه در حالی با شعار «در خانه پروانه بگیرید» در ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کرد که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین پروژه در این حوزه‌ها باشد.

با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، در راستای اطلاع از اقدامات این حوزه، گفت‌وگویی را با سیدرسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای ششم اصفهان در سال ۱۴۰۱ چه اقدامات شاخصی را انجام داده است؟

با توجه به اینکه یکی از وظایف این کمیسیون بررسی لوایح و طرح‌هایی است که از سوی شهردار اصفهان به کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارجاع می‌شود، این طرح‌ها به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون شهرسازی و معماری در سال جاری ۷۷ جلسه برگزار کرده است و با توجه به اینکه تعدادی از سازمان‌ها یا بخش‌های شهرداری اصفهان مرتبط با این کمیسیون هستند، وظیفه بررسی مشکلات، بودجه و سیاست‌گذاری این بخش‌ها همچون معاونت‌های شهرسازی و معماری و معاونت عمران شهری و سازمان‌های نوسازی و بهسازی و عمران بر عهده این کمیسیون است.

بعضی از موارد فوق‌العاده این کمیسیون نیز مربوط به معاونت مالی و اقتصادی و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها است، لذا ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان، با توجه به گستردگی موضوعات فوق‌العاده کمیسیون عمران، از رؤسای این کمیسیون در دوره‌های قبلی دعوت کردیم و از ظرفیت آنها در کارگروه‌های تخصصی استفاده شد.

کارگروه‌های شهرسازی، عمرانی، بافت فرسوده و بافت تاریخی در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل شد و بعضی موضوعات فوق‌العاده در خارج از این کارگروه‌ها پیش‌بینی شده است.

این کارگروه‌ها چه دستاوردهایی را برای نصف‌جهان به دنبال داشته است؟

مهم‌ترین بخش مربوط به شفاف‌سازی و تسهیل در فرایند صدور پروانه ساختمانی است که معاونت شهرسازی و معماری با پیش‌بینی سامانه اصنو (سرا ۱۰) آن را اجرایی کرد؛ این سامانه ابتدا اشکالاتی داشت که در کارگروه شهرسازی، حداقل ۱۰ جلسه با مخاطبان خاص همچون ذی‌نفعان سامانه، شرکت صفا رایانه به‌عنوان پیمانکار، محاسبان، معاونان شهرسازی و معماری، مالی و اقتصادی و مدیران مناطق پانزده‌گانه برگزار، اشکالات سامانه استخراج و طی مکاتبه با شهردار، گزارش شد.

ابتدای فعالیت سامانه اصنو قطعی اینترنت باعث نارضایتی برخی شهروندان شد که با هماهنگی سازمان فاوا و شرکت پشتیبان، تلاش شد این مشکل رفع شود.

جدا از ایرادات ابتدایی سامانه اصنو، این سامانه نوعی شهروندسپاری است که شهروندان از منزل خود می‌توانند ثبت درخواست کنند و پیگیر صدور پروانه ساختمانی باشند، البته هدف از ایجاد این سامانه، وحدت رویه در ضوابط، تسهیل در فرایند صدور پروانه و شفاف‌سازی قوانین بوده است.

کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص پیرایش شهری، پروژه‌های مشارکتی، بازگشایی گلوگاه‌های محلات، تاکیداتی داشت و در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری ردیف‌های قابل توجهی برای این موارد در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه هر منطقه‌ای، محوری را برای پیاده‌روسازی پیش‌بینی کرده است، از این‌رو تاکیداتی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر مطرح شد تا صرفه و صلاح شهرداری را در این بدانیم که از هزینه‌های مازاد جلوگیری شود و برای آن دسته پیاده‌روهایی که نیازمند ترمیم یا بازسازی است، این اقدام در نظر گرفته شود و محورهای پیاده‌رو به طور کامل پیاده‌روسازی نشود؛ اعضای این کارگروه تمام محورهای پیاده‌رو شامل آن دسته که در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود و آن‌هایی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده بود را بازدید کردند و با دستور کار نکاتی را اشاره کرد.

همچنین در کارگروه عمرانی کمیسیون شهرسازی، از ظرفیت مهندسان خوش‌نام سازمان نظام مهندسی ساختمان بهره‌بردیم تا پروژه‌های شهری اصفهان با حداقل هزینه‌ها و کیفیت بالا اجرا شود.

در این دوره مدیریت شهری چه اقداماتی را برای تأسیس شهرداری بافت تاریخی یا مدیریت واحد این بافت در نظر گرفته‌اید؟

یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری اصفهان، رها شدن بافت تاریخی بود؛ از دوره‌های گذشته نیز اقداماتی برای تحقق شهرداری این بافت در نظر گرفته شده بود و در این دوره نیز جلسات متعددی در ذیل کارگروه بافت تاریخی با ارکان مختلف همچون سازمان‌های میراث فرهنگی و نوسازی بهسازی و جامعه مخاطبان برگزار شد؛ طی این جلسات نکات قابل توجهی در این خصوص پیش‌بینی شد و به شش راهکار یا جایگزین (آلترناتیو) دست یافتیم و مواردی همچون پیش‌بینی معاون بافت تاریخی، انتخاب یکی از مناطق یک یا سه به‌عنوان شهرداری بافت تاریخی و ادغام بعضی از ضوابط و مناطقی دارای بافت تاریخی، مطرح شد.

همچنین معاونت شهرسازی نیز مطرح کرد که اداره کل بافت تاریخ اصفهان ذیل این معاونت تشکیل شود یا رؤسای ادارات در مناطق پانزده‌گانه در بافت تاریخی پیش‌بینی شود.

در جلسات برگزار شده، محورهای تاریخی گردشگری که شهرداری به دنبال ثبت آن‌ها است، در ردیف بودجه ۱۴۰۲ قرار گرفت تا از سوی سازمان نوسازی و بهسازی اقداماتی در این راستا انجام شود که از جمله این محورها می‌توان به محورهای دردشت، جماله، بیدآباد، علی‌قلی‌آقا و گذر آقا نورالله نجفی اشاره کرد.

ارائه بسته‌های تشویقی در بافت تاریخی در کارگروه بافت تاریخی کمیسیون شهرسازی و معماری مطرح شد که خروجی آن به سمع و نظر شهروندان خواهد رسید؛ در این کارگروه بحث قرارگاه بازآفرینی مسکن شهرداری مطرح و هر منطقه موظف شد در بافت فرسوده خود لکه‌هایی را پیش‌بینی کند که قابلیت تجمیع و نوسازی بافت را داشته باشیم که می‌تواند نوعی پروژه محرک توسعه تلقی شود.

یکی از موضوعاتی که در ۴۲ سال گذشته مغفول مانده، این است که متولی سیاست‌گذاری کلان برای بافت تاریخی شهرداری اصفهان مشخص نبوده است، در این راستا پیگیر هستیم تا متولی این بافت مشخص شود و مناطق به صورت جزیره‌ای عمل نکنند که مدیریت شهری دوره ششم به همراه سازمان میراث فرهنگی عزمی جدی برای ایجاد تحول ویژه در بافت تاریخی اصفهان دارند.

باید از بافت تاریخی انتفاع داشته باشیم و آن را همچون گنجی بی‌نظیر بدانیم که کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر نیز به دنبال رقم زدن اتفاقات ویژه در بافت تاریخی اصفهان است؛ همچنین در حوزه عمرانی کمیسیون شهرسازی و معماری بر مباحثی مانند رینگ چهارم و قطار شهری تمرکز کردیم و چند ماه یکبار مدیران حوزه قطار شهری را دعوت و پیشرفت فیزیکی و برنامه‌ای این بخش را مدیریت کردیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا