تکنولوژی

جایگزین نانویی پوست برای بهبود زخم ها تولید شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مرضیه رنجبر محمدی محقق پروژه طراحی «تهیه زخم پوش با استفاده از ساختار نانولیفی کراتین-پلی وینیل الکل و پلی لاکتیک اسید بارگذاری شده با نانوفیبریلهای کیتوسانی و نانوذرات اکسید روی» در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پوست بزرگترین اندام بدن است، گفت: عملکرد اولیه پوست حفاظت از اعضای بدن مانند یک سد در برابر عوامل خارجی است.

دانشیار دانشگاه بناب با اشاره به سایر عملکردهای مهم پوست گفت: عبور و مرور اکسیژن و مواد و حفاظت از لایه های زیرین از دیگر عملکردهای پوست است که از دست رفتن بخش های بزرگی از آن به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری سبب ناتوانی یا حتی مرگ فرد می شود.

به گفته این محقق، بنابراین، ایجاد جایگزین های پوستی مناسب در یک مدت زمان مشخص و کوتاه جهت ترمیم به موقع و مدیریت زخم های بزرگی مانند سوختگی، بستر و دیابتی ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از مواد زیست سازگار و زیست تخریب پذیری مانند پلیمر طبیعی کیتوسان در ساخت جایگزینهای پوستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رنجبر محمدی گفت: بنابراین کیتوسان به شکل ژل نانوفیبریلی تهیه شد تا بتوان آن را در ساختار محلولهای پلیمری به راحتی بارگذاری نمود. از طرف دیگر با ترکیب نمودن ژل کیتوسان با نانوذرات اکسید روی با مقادیر مختلف سعی شد که خواص آنتی بالکتری زیاد و خاصیت محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش ایجاد شود و در نهایت ساختار کیتوسان نانوفیبریلی-نانوذرات اکسید روی در بستر نانوالیاف نهایی بارگذاری شدند تا یک ساختار نانولیفی مناسبی تهیه شود.

این محقق با بیان اینکه در این طرح سعی شده که از روش الکتروریسی هیبریدی به منظور تولید الیاف مرکب استفاده شود، گفت: به این منظور در یک طرف محلول پلیمری پروتئینی به همراه نانوفیبریلهای کیتوسان-نانوذرات اکسید روی و در طرف دیگر محلول پلیمری جهت دادن استحکام به داربست تهیه شده در محیط آبی بدن بارگذاری شد.

رنجبر محمدی خاطرر نشان کرد: مهمترین هدف این پروژه تولید داربست های مناسب بر پایه پلیمرهای زیست سازگار بارگذاری شده با نانوفیبریلهای کیتوسان-اکسید روی است.

وی گفت: پیش بینی می شود که استفاده از نانوفیبریل کیتوسان در کنار اکسید روی فعالیت ضد باکتریایی را تشدید نموده و از طرفی حضور کیتوسان میزان سمیت اکسید روی را نیز کاهش می دهد. ترکیبات کیتوسان-اکسید روی با مقادیر مختلف سنتز شده و در ساختار داربست به کار گرفته خواهند شد. استفاده از این ترکیب در ساختار نانوالیاف می تواند به آن خواص بیولوژیکی و ضد میکروبی مناسبی داده و علاوه بر ترغیب رشد سلولی، جلوی عفونت را بگیرد.

رنجبر محمدی با تاکید بر اینکه سعی کردیم در این تحقیق، از یک پلیمر طبیعی با صرفه اقتصادی نظیر کراتین در ساختار استفاده کنیم، عنوان کرد: از آنجایی که در ساختار خود پوست این ترکیبات به وفور یافت می شوند استفاده از این پلیمر کمک شایانی در تقلید زیستی این ترکیب خواهد کرد.

محقق این پروژه با اشاره به ویژگی های این محصول گفت: این ترکیب زیستی تقلید کننده پوست، از الکتروریسی مخلوط چند پلیمر طبیعی و مصنوعی بدست می آید و تلفیقی از ویژگی های منحصربه فرد کیتوسان چون ضد میکروبی، زیست سازگاری و … با ویژگی های نانوالیاف چون نسبت سطح به حجم بالا، تخلخل، قابلین عبور و مرور اکسیژن و… است.

به گفته وی، این پروژه با هدف ساخت زخم پوشی ایده آل جهت ترمیم زخم بوده که در این روش از ویژگی های پوست تقلید کردیم.

به گزارش مهر، این طرح توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران مورد حمایت قرار گرفته است.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا