اخبار صنعت، معدن و تجارت

طرح عجیب فروش خودرو/ سودی در کار نیست

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،شیوه عجیب خودرویی صمت برای حذف قرعه کشی رونمایی شد.

وزارت صمت طرح فروش خودرویی را که از آن به عنوان بزرگترین طرح فروش محصولات خودروسازان یاد می شود را از شنبه ۲۰ اسفندماه امسال در دستورکار قرار می دهد. مدیران صمت پیش بینی کرده اند این طرح فروش خودرو تنها برای متقاضیان واقعی طراحی شده و کسانی که قصد دارند به بهانه کسب سود در آن شرکت کنند باید مراقب باشند و خطر بالای شرکت در این طرح فروش خودرو را بپذیرند.

این طرح فروش در واقع همان طرح پیش فروش ۵۰۰ هزار دستگاهی محصولات خودروسازان است که مدیران صمت دو هفته است برای برگزاری آن مانور می دهند.

بررسی مراحلی که از سوی سخنگوی صمت برای این طرح پیش فروش خودرو مطرح شده نشان می دهد متقاضیان بیشتر با طرح خرید خودرویی روبرو هستند که به دنبال ایجاد سرگرمی برای آنان است. اما مراحل شرکت در این سرگرمی خودرویی چیست؟

آن طور که امید قالیباف می گوید متقاضیان خودرو از روز شنبه (۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱) تا سه شنبه (۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱) فرصت دارند حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد و مبلغ ۱۰۰میلیون تومان در آن مسدود کنند.

مشاور وزیر صمت اضافه کرد: اسامی بانک‌هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند تا این لحظه عبارتند از رسالت، آینده، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهرایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت اما این فهرست در حال تکمیل است و لیست نهایی روز شنبه در سامانه ذکرشده اعلام خواهد شد.

البته کسانی که قصد دارند در این طرح فروش خودرو شرکت کنند باید علاوه بر نداشتن پلاک فعال طی ۴۸ ماه گذشته نیز محصولی از ایران خودرو و سایپا خریداری نکرده باشند.

سخنگوی صمت ادامه می دهد متقاضیانی که به درستی حساب وکالتی خود را باز کرده باشند و مبلغ اعلامی را در آن ذخیره کرده باشند می توانند از ۲۶ اسفندماه تا ۲۸ اسفندماه امسال با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

این مدیر صمت درباره مرحله بعد اینگونه توضیح می دهد بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام اول، اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود همچنین با توجه به برنامه تولید نسبت به زمان‌بندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین ۱۴۰۲ طول خواهد کشید. نکته قابل توجه در این زمینه است که تا تعیین تکلیف این مرحله باید مبلغ مسدودشده در حساب خریدار باقی بماند.

قالیباف افزود: پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودروی انتخابی شخص بیشتر از ۳ ماه باشد می‌تواند نسبت به رفع انسداد حساب وکالتی خود بدون نگرانی از رفع نوبت اقدام کند. آنگاه متقاضی باید منتظر بماند تا براساس فراخوان خودروساز منطبق با لیست انتظار هرمحصول در خصوص قطعی کردن ثبت‌نام اقدام کند.

مرحله پایانی نیز بر اساس توضیح سخنگوی صمت مربوط به واریز یا تکمیل وجه خودرو می شود. قالیباف به خریداران هشدار داد قیمت روز خودرو در زمان تحویل‌، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود و کسانی که تنها با هدف کسب درآمد قصد ثبت‌نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

نکته قابل توجه این است که سخنگوی صمت معتقد است این نحوه فروش با الگو برداری از بسیاری خودروسازان جهانی و به‌منظور شفاف‌سازی عرضه خودروسازان انجام می‌شود. اما قالیباف مشخص نکرده کدام خودروساز بین المللی بر اساس قیمت های اعلامی شورای رقابت کشور خودش یا هر نهاد تعیین کننده قیمت نسبت به فروش محصولات تولیدی خود اقدام می کند؟

کدام طرح فروش خودرو در فضای بین المللی اینقدر طول می کشد و کدام طرح فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز است که متقاضیان آن نمی دانند قیمت نهایی خودرویی که قصد خریدارای آن را دارند، چند است؟ بنابراین این طرح فروشی که صمت برای حذف قرعه کشی تدارک دیده برای متقاضیان بسیار سرگرم کننده خواهد بود.

:

۳۵۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا