اخبار استان ها

شهرک منظریه آسیب‌پذیر شده است/ متولیان پاسخگو باشند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، مسکن مهر از طرح‌های دولت نهم و دهم بود که از همان ابتدا موافقان و مخالفان زیادی داشت، موافقان به ارزان‌سازی در عین رعایت استانداردهای لازم، افزایش امید به خانه‌دارشدن اقشار کم‌درآمد تاکید داشتند و مخالفان معتقدند احداث شهرک‌های مسکن مهر در حاشیه شهرها، با افزایش یکباره جمعیت در این مناطق همراه است.

دامنه اجرای مسکن مهر به شهرک منظریه شهرکرد نیز کشیده شد اما پس از سال‌ها از اجرای این طرح در شهرک منظریه، هنوز زیرساخت‌های کاملی برای ساکنان آن فراهم نشده است و شکاف خدمات در این منطقه نسبت به سایر نقاط مرکز چهارمحال‌وبختیاری محسوس است، به‌طوری که از حیث بصری و معماری شهری عارضه‌ای برای شهرکرد به‌شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای شکل گرفته در شهرک منظریه با ابزاری انجام شده است که مطلوبیت لازم را نداشته است و حتی متناسب با روحیات، فرهنگ و شرایط اقلیمی استان نیست که نمونه آن را می‌توان در اندازه غیراستاندارد پنجره‌ها و نبود سایبان روی نماها مشاهده کرد، همچنین این شهرک اقماری از زیرساخت‌های استاندارد ترافیکی، شهری و اجتماعی برخوردار نیست و نتوانست به اهداف اولیه خود از جمله کنترل قیمت زمین و مسکن و کم کردن از بار ترافیکی شهر برسد.

در حالی که در همه جای دنیا ابتدا زیرساخت‌های شهری در یک منطقه ایجاد می‌شود و سپس هدایت جمعیت به منطقه مسکونی جدید آغاز می‌شود، هنوز نمی‌توان شهرک منظریه را تحت عنوان شهر قلمداد کرد، زیرا هنوز با سیستم‌های حرفه‌ای و استاندارد در حوزه شهرهای اقماری فاصله بسیاری دارد؛ بخشی از ساختمان‌ها در این منطقه توسط انبوه‌سازان و راه و شهرسازی احداث شده است که در آن‌ها تمام نیازهای مربوط به سیستم اطفا و اعلان حریق را ندارند، بخشی از ساختمان‌ها نیز ایرادهایی مانند نصب نشدن کپسول آتش‌نشانی دارند که پیش‌بینی اساسی برای رفع این ایرادات نشده است لذا باید مقررات ایمنی در آن رعایت شود.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت ایمنی ساختمان‌ها در شهرک منظریه، گفت‌وگویی را با ماشاالله ایزدی، عضو شورای اسلامی شهرکرد انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

منطقه مسکن مهر (منظریه) شهرکرد از نظر ایمنی ساختمان بسیار ضعیف است، چه راهکاری برای رفع این مشکل دارید؟

زمانی که بنیان احداث مسکن برای یک شهرک گذاشته می‌شود، متولی مسکن و شهرسازی است که باید از پایه نظارت کامل را داشته باشد؛ به طور مشخص از ابتدا در منظریه شهرکرد (منطقه مسکن مهر) متولی مسکن و شهرسازی بود که هنگام ساخت‌وساز شرکت‌هایی وارد شدند و اصول و قواعد اولیه را رعایت نکردند لذا می‌دانیم منظریه به شدت آسیب‌پذیر شده است و باید زیرساخت‌ها به نحو مطلوب در این منطقه رعایت می‌شد اما ایراداتی بر این موضوع وارد است.

شهرداری چه اقدامی انجام داده است؟

شهرداری باید از مرحله صدور پروانه ساختمانی تا ساخت‌وساز و پایان کار نظارت کند اما نظارت عالی بر شهرسازی به عهده مسکن و شهرسازی به عنوان ناظر اصلی است که باید بر اساس سازوکارها و اصول نظارت کند؛ به‌رغم این موارد، مشکلاتی پیش می‌آید که جای تأسف است در هزاره سوم از مسائلی نام ببریم که به راحتی قابل حل بود، در منظریه شهرکرد نیز باید زیرساخت‌ها مورد توجه جدی قرار می‌گرفت.

در این منطقه نبود شکل هندسی مناسب در بعضی خیابان‌ها، زیبایی شهری در روز و شب، پارک، سالن‌های ورزشی، فضای سبز، تدبیر مناسب برای دفع آب‌های سطحی از معضلات این قسمت است، مسکن مهر باید زیباترین قسمت شهر باشد زیرا در ارتفاعات قرار دارد اما جزو مناطق محروم شهر شهرکرد است؛ کسانی که متولی نظارت بر آن منطقه بودند امروز باید پاسخگو باشند.

مسکن مهر شهرکرد در زمان‌های دور احداث نشده است و اگر متولیان امر دقت می‌کردند، شرایط فعلی را نداشت؛ در حال حاضر منظریه بدون معماری زیبا، اصول، قوانین و قواعد است و می‌بینیم که مردم در آن گرفتار هستند، حتی ساختمان‌هایی در این منطقه پارکینگ ندارد و امنیت و آرامش شهر و مردم زیر سوال می‌رود.

این در حالی است که بسیاری اقشار ضعیف برای خرید یک واحد آپارتمان در این منطقه حساب کردند اما پس از خرید با خانه‌ای مواجه می‌شوند که از لحاظ ساخت‌وساز و ایمنی دارای مشکل است و این امر آسایش و آرامش را از خریداران می‌گیرد.

بی‌شک مردم مقصر نیستند، کسانی قصور دارند که اصول ساختمان‌سازی را به عنوان متولی، پیمانکار و ناظر رعایت نکردند و باید پاسخگوی شرایط فعلی باشند؛ در نهایت با این شرایط منظریه تحویل شهرداری می‌شود و شهرداری نیز در مقابل کار انجام شده، قرار گرفته است.

کدام قسمت‌های شهرکرد از رعایت اصول شهرسازی بی‌بهره است؟

در قسمت بروم پهنه شهرکرد نیز اصول شهرسازی رعایت نشده است، با وجود افزایش وسایل نقلیه قسمتی از بلوار سمیه باریک شده است یا خیابان یگانه در نقطه‌ای که لزومی ندارد، دارای پیچ است، حتی بعضی کوچه‌ها به بن‌بست یا پیاده رو می‌رسد و خودروهای امدادرسان امکان دور زدن ندارند، اگر در زمستان بارش برف باشد، کار سخت‌تر خواهد بود.

اگر طرح تفصیلی و جامع این گونه طراحی تهیه شده است یک ایراد محسوب می‌شود، لذا سوال این است آیا ناظری نبوده است؟؛ وقتی خیابان‌ها این گونه احداث شده باشد، ایمن نیست و همین نگاه در ساختمان‌سازی نیز لحاظ شده است، در نتیجه ساختمان نیز دارای ایراد است در حالی که مردم باید آرامش داشته باشند.

آخرین اقدامات برای شناسایی و ارائه اخطار به ساختمان‌های ناایمن شهر چه بوده است؟

وقتی ساخت‌وسازی غیراصولی انجام شود، یک تخلف رخ داده است و تخلف ساختمانی خلاف اصول شهرسازی است؛ بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مهندس ناظر موظف است هر گونه ایراد و تخلف در ساختمان را اطلاع دهد، اطلاع ندادن نوعی تخلف است، زیرا این تخلفات موضوع ایمنی ساختمان و ساکنان آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

تاکنون چقدر مالکان یا مهندسان ناظر همکاری کردند و نسبت به ایمن‌سازی اقدام کردند؟

اگر یک فرد در یک دستگاه اجرایی خطایی کرد، باید پاسخگو باشد و این فرد تمام دستگاه را زیر سوال نمی‌برد، امروزه استحکام بنا در ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌های آپارتمانی بسیار حائز اهمیت است.

نمی‌توان آماری از ساختمان‌های ناایمن ارائه کرد، چراکه از یک سو مسکن و شهرسازی و از سوی شهرداری بر رعایت اصول و ضوابط تاکید دارند اما ممکن است تخلفاتی رخ دهد، لذا ارائه آمار نیاز به مستندات دارد؛ ساخت‌وساز امری شخصی نیست، بلکه موضوعی اجتماعی است و رعایت قوانین مربوط به آن بسیار مهم است.

برخی افراد ناآشنا یا سودجو قوانین را زیرپا می‌گذارند که این موارد از چشم شهرداری پنهان نخواهد شد، اگر سازنده اصول شهرداری را رعایت نکند طبق ماده ۱۰۰ شهرداری به آن پرونده رسیدگی می‌شود؛ ممکن است افراد یا مهندسان ناظر مرتکب خطا شوند یا قشری شبانه اقدام به ساخت‌وساز کنند که آسیب‌پذیری ساختمان را در پی دارد؛ استحکام بنا به معنی حفظ انسجام و یکپارچگی اجزای ساختمان است.

پرونده این مالکان وقتی برای دریافت پروانه یا پایان کار به شهرداری مراجعه کنند، به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود؛ پس از آن مهندس ناظر بررسی می‌کند، اگر تأیید شد و فرم استحکام داشت، مراحل قانونی لازم را طی می‌کند و اگر نداشت برخورد قانونی صورت می‌گیرد، چراکه به ساخت‌وسازهایی که خارج از ضوابط و اصول رعایت نمی‌شود حکم تخریب داده می‌شود.

امنیت و ایمنی برای ساختمان از هر لحاظ بسیار مهم است و اعتقاد دارم به همان اندازه، زیبایی نیز دارای اهمیت است زیرا امید، انگیزه و نشاط در شهروندان ایجاد می‌کند؛ شهرداری باید در این زمینه دقت داشته باشد، به‌ویژه در راستای زیباسازی در نمای ساختمان باید مهندس ناظر بر رعایت اصول لازم تاکید کند تا مشکلی نباشد که در این زمینه تأکیدات لازم به شهرداری شده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا