اخبار استان ها

افزایش ۲ برابری ظرفیت پارکینگ‌های شهر/ برگزاری ۲۶ برنامه فرهنگی در ایام نوروز

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران حمید آقایی امروز _سه‌شنبه بیست و سوم اسفندماه_ در نشست آموزشی توجیهی نیروها و راهنمایان مسافران نوروزی، اظهار کرد: کمیته حمل و نقل سه سیاست استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر، افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی و مدیریت ترافیک شهر را در اولویت برنامه‌های خود در نوروز ۱۴۰۲ قرار داده است.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان دارای یک خط مترو به طول ۲۰ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه بوده که در ایام نوروز نیز در اختیار مسافران قرار دارد، گفت: همچنین به جهت سهولت تردد مسافران و شهروندان برای عبور و مرور و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در مرکز شهر جنب پایانه‌های کاوه و پایانه صفه، دو پارک سوار به ظرفیت هرکدام ۲۰۰ دستگاه خودرو تهیه شده است که مسافران با پارک ماشین خود در این پارک سوارها می‌توانند از مترو جهت تردد استفاده کنند.

رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با بیان اینکه دو خط اتوبوس گردشگری سیار نیز از باغ فدک طراحی شده است، گفت: یک مسیر از باغ فدک به سمت میدان امام حسین (ع) و هسته مرکزی شهر و دیگری از باغ فدک به سمت مرکز گردشگری ناژوان و خط دیگر اتوبوس گردشگری در ایام نوروز از میدان امام حسین (ع) به سمت منارجنبان طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: دومین سیاست تعیین شده در این کمیته افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر و بهره‌مندی از زمین‌هایی با مالک خصوصی بلااستفاده در این جهت است که به دو برابر ظرفیت فعلی رسیده است.

آقایی ادامه داد: در ضلع‌های شرقی، غربی و جنوبی میدان امام (ع) نیز پارکینگ‌های مختلفی آماده خدمت رسانی به مسافران است.

وی با اشاره به اینکه یک پارکینگ ویژه موتورسیکلت‌ها به صورت رایگان جنب میدان امام (ره) ویژه ایام نوروز تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: راهنمایان با هدایت صحیح مسافران می‌توانند به روان‌سازی ترافیک در ایام نوروز کمک کنند.

هتل‌ها و میهمان‌پذیرها اولویت نخست اسکان در نوروز است

جواد شفیعی، رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان اظهار کرد: مبنای راهنمای نیروهای اطلاع‌رسانی در ستاد خدمات سفر شهر اصفهان جهت اسکان مسافران نوروزی اپلیکیشن «اصفهان من» است.

وی با بیان اینکه نخستین اولویت در اسکان مسافران نوروزی، استفاده از ظرفیت هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای بخش خصوصی است، گفت: سال گذشته ۸۵ هتل در قالب ستاد خدمات سفر همکاری داشته و پذیرش مسافر می‌کردند که این عدد امسال به ۱۰۲ هتل و ۲۵ مهمان‌پذیر رسیده است.

رئیس کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با بیان اینکه ظرفیت اسکان مسافران در هتل و مهمان‌پذیرهای سطح شهر هشت هزار نفر شب خواب است، افزود: به منظور تأمین اسکان مسافران، مدارس آموزش و پرورش در اولویت دوم قرار داشته که از بیست و هفتم اسفند ماه آماده خدمت رسانی به مسافران هستند، همچنین منازل استیجاری در اولویت سوم قرار گرفته که از چندین ماه قبل و با همکاری اتحادیه مشاوران املاک برای ۷۵ واحد صنفی مجوز صادر شد که در زمینه راهنمایی مسافران جهت اسکان در منازل استیجاری با جلیقه‌های خاص کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۲۰ خوابگاه دانشجویی نیز جهت اسکان مسافران برنامه‌ریزی شده است، همچنین تنها محل اسکان مسافر به شکل چادر خواب در شهر اصفهان کمپ باغ فدک بوده که البته به جهت رو باز بودن و مسائل سرمای هوا به مسافران توصیه نمی‌کنیم.

شفیعی خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریت شهری به هیچ‌وجه اسکان مسافران در سالن‌های ورزشی نیست، اما این محل‌ها را به عنوان نقاط اضطراری در مواقع بحران و شرایط بد جوی پیش بینی کرده‌ایم.

رئیس کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان عنوان کرد: همچنین بر اساس روال سال‌های گذشته اداره ارتباطات ۱۳۷ شهرداری اصفهان نیز به صورت روزانه و ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان، مسافران و راهنمایان مسافران جهت اطلاع رسانی صحیح هست.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاعات دقیق ظرفیت‌های خالی اماکن اسکان و همچنین هرگونه اطلاعات لازم پیرامون ظرفیت‌های گردشگری و تفرجگاهی را جهت راهنمایی مسافران دارند.

برگزاری ۲۶ برنامه فرهنگی در ایام نوروز

سعید امامی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: ۲۶ برنامه فرهنگی ویژه ایام نوروز در سطح شهر اصفهان برنامه‌ریزی شده است که در اپلیکیشن «اصفهان من» اطلاعات آن بارگذاری می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده در محورهایی چون مناجات خوانی، گردشگری، ایثار و شهادت، قرآن خوانی و بازی‌ها گنجانده شده است.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان یادآور شد: باغ غدیر، کوه صفه، گلستان شهدا، چهارباغ، باغ گل‌ها و میدان امام (ره) از جمله نقاط و محل‌های پیش بینی شده جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز ۱۴۰۲ است، همچنین ویژه برنامه‌هایی به منظور سال تحویل از ساعت ۱۰ شب الی ۲ نصف شب در پل خواجو و گلستان شهدا پیش بینی شده است.

وی به برگزاری ویژه برنامه‌هایی به مناسبت شروع ماه مبارک رمضان در میدان امام (ره) در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: برنامه جز خوانی و مناجات خوانی در ایام ماه مبارک رمضان در چهارباغ برگزار و برنامه‌های بازی‌های فکری و هیجانی در باغ غدیر برگزار می‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان یادآور شد: همچنین به منظور رفاه حال مسافران، ۵۲ مسجد شناسایی و هماهنگ شده است که از صبح تا ۱۰ شب یکسره باز بوده و خدماتی را به مسافران ارائه می‌دهند.

یکطرفه شدن مسیر ناژوان

مهدی قائلی، مدیر طرح ساماندهی ناژوان، نیز اظهار کرد: منطقه گردشگری ناژوان از جمله محل‌های مورد بازدید مسافران به جهت فضای تفرجگاهی و مراکز گردشگری است.

وی ادامه داد: هدایت صحیح مسافران نسبت به این محل و اطلاع رسانی دقیق درباره ساعات بازگشایی، چگونگی بهره‌مندی از مراکز گردشگری و دیگر خدمات از جمله مواردی است که باید راهنمایان مسافران در ایام نوروز به آن توجه داشته باشند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف این منطقه گردشگری یادآور شد: در ضلع شمالی این منطقه باغ پرندگان و همچنین باغ گل رز و منطقه‌ای مجهز به المان‌های نوری جهت بازدید مسافران تدارک دیده شده و در ضلع جنوبی منطقه ناژوان باغ خزندگان، آکواریوم، باغ موزه صدف، باغ گیاهان گرمسیری و تله سیژ قرار دارند که مسافران و شهروندان می‌توانند در ایام نوروز از آنها استفاده کنند.

قائلی افزود: همچنین به جهت رفاه حال شهروندان و مسافران برای بهره‌مندی از این امکانات تفرجگاهی و گردشگری شش پارکینگ با ظرفیت قابل قبول نیز تدارک دیده شده است، بر اساس تلاش‌های صورت گرفته مصوبات تعرفه بهای این پارکینگ‌ها به صورت عدد ثابت تصویب شده است.

وی ادامه داد: همچنین از بیست و پنجم اسفند ماه مصوبه تغییر و به‌روزرسانی تعرفه بهای خدمات منطقه ناژوان اخذ شده و با اندکی افزایش قیمت همراه خواهد بود.

مدیر منطقه گردشگری ناژوان یادآور شد: همچنین از ساعت ۴ بعد از ظهر امروز مسدود سازی کلیه مسیرهای ورودی به ناژوان به جهت ممانعت از آسیب‌های اجتماعی در چهارشنبه سوری را خواهیم داشت و برای رفع معضل ترافیکی ضلع جنوبی منطقه ناژوان از فردا و ایام نوروز این مسیر یکطرفه خواهد شد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا