تکنولوژی

پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز هواپیمای مسافربری با سوخت هیدروژنی |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، ممکن است به زودی با هواپیماهایی سفر کنیم که به جای سوخت‌های فسیلی با هیدروژن در آسمان پرواز می‌کنند.

استارتاپی در لس آنجلس به نام «یونیورسال هیدروژن» امیدوار است با اجرای این طرح بتواند هواپیمای مسافربری برای پروازهای منطقه‌ای با موتور توربوپراپ را به هواپیمای هیدروژنی تبدیل کند.

در اوایل ماه مارس این شرکت استارتاپی توانست با هواپیمایی با نام مستعار «لایتنینگ مک‌کلین» یک پرواز آزمایشی ۱۵ دقیقه‌ای را در آمریکا با یک خلبان و دو خدمه پرواز با موفقیت انجام دهد.

به گفته «یونیورسال هیدروژن»، این هواپیما دو پرواز از فرودگاه تا دریاچه موزس، واشنگتن، در ارتفاع حدود سه هزارو پانصد فوتی انجام داد و در طول پرواز آزمایشی دوم خلبانان تنها از موتور هیدروژنی هواپیما استفاده کردند.

این هواپیما برای ایمنی بیشتر با یک موتور هیدروژنی در زیر بال راست و یک موتور سوخت هواپیمای معمولی در زیر بال چپ پرواز کرد.

این شرکت ادعا می‌کند که «لایتنینگ مک کلین» بزرگترین هواپیمایی است که عمدتاً با استفاده از هیدروژن پرواز می‌کند.

البته این اولین بار نیست که هواپیمایی با موتور هیدروژنی به پرواز در می‌آید. در سال ۱۹۸۸، شوروی یک هواپیمای هیبریدی را که یکی از سه موتور آن با هیدروژن مایع کار می‌کرد به صورت آزمایشی به پرواز درآورد اما این برنامه بلندپروازنه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کنار گذاشته شد.

پل ارمنکو، مدیرعامل یونیورسال هیدروژن می‌گوید: «هیدروژن تنها راه حل هوانوردی برای رسیدن به اهداف توافق پاریس است.»

ورود به خدمات مسافربری در سال ۲۰۲۵ میلادی

مسئولان یونیورسال هیدروژن می‌گویند قبلاً با شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا و اروپا برای ساخت هواپیماهای هیدروژنی خود قراردادهایی بسته‌اند. آن‌ها پیش‌بینی کرده‌‌اند تا سال ۲۰۲۵ خطوط هوایی می‌توانند از این تحولات جدید بهره‌مند شوند.

با این حال، فناوری فعلی فقط برای مسافت‌های کوتاه طراحی شده است. مشکل این است که با وجود مخازن بزرگ هیدروژن مایع در بدنه هواپیما، حداکثر مسافتی که هواپیمای هیدروژن‌سوز می‌تواند طی کند کمتر از هواپیماهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

بر اساس برآوردهای این شرکت، مدل‌های طراحی شده برای پروازهای منطقه‌ای هم‌اکنون قادرند تنها حدود نیمی از مسافت ۱۶۰۰ کیلومتری را که هواپیماهای با سوخت فسیلی طی می‌کنند، بپیمایند.

این شرکت می‌گوید برای حل این مشکل در حال توسعه موتور جت هیدروژن‌سوزی است که بتواند پرواز هواپیما برای مسافت‌های طولانی را ممکن سازد.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا