پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای نماش “سرایدار” در تالار هنر اصفهان

به گزارش سرمایه گستران ، نمایش “سرایدار” براساس متن “هارولد پینتر” و با ترجمه “رضا دادویی” از ۲۰ تا ۳۰ دی ماه در سالن اصلی تالار هنر اجرا می شود.

در شرح این داستان آمده که پیرمرد ولگردی پا به خانه ی دو برادر می گذارد و متوجه مشکلاتی بین آن دو  می شود و سعی دارد که از این موقعیت سو استفاده کند و همانجا به عنوان سرایدار  بماند، ولی کم کم خودش نیز دچار همان مشکلاتی که دو برادر دارند می شود و به سمت یک فروپاشی محض می رود.

نمایش سرایدار شرح یک موقعیت است که با ایفای نقش حسن جویره، پیام میرکی و پوریا ریحانی از سوی دفتر تخصصی تئاتر و تالار هنر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به روی صحنه می رود.

علاقه مندان برای تهیه بلیط و تماشای این تئاتر می توانند با شماره ۳۵۶۶۰۸۸۴ تماس گرفته و یا به سایت sepahanticket.com مراجعه کنند.

** سلامت مردان در کارگاه “سلامت من” بررسی شد

یک پزشک فلوشیپ تخصصی سالمندان در کارگاه سلامت باغ تجربه با محوریت “پیشگیری از سرطان پروستات” با حضور جمعی از شهروندان ارشد به گفتگو نشست.

دکتر اسحاقی با اشاره به غده پروستات اظهار داشت: پروستات غده‌ کوچکی در بدن آقایان است که دقیقاً زیر مثانه قرار دارد. سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پروستات با سرعت غیر عادی رشد کنند و بر خلاف سلول‌های عادی بعد از پایان عمر خود از بین نروند و تجمع سلول‌ها باعث به وجود آمدن تومور در پروستات شود.

این پزشک فلوشیپ تخصصی سالمندان درباره رایج‌ترین نشانه‌های سرطان پروستات گفت: مشکل تکرر ادرار، ادرار با فشار کم، درد و ناراحتی در لگن یا مقعد و ناتوانی‌های جنسی از جمله نشانه‌هایی هستند اما گاهی ممکن است سرطان به صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیشگیری و درمان به موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد.

وی معاینه مقعدی را یکی دیگر از آزمایش‌های تشخیص سرطان پروستات عنوان کرد و گفت: در برخی از موارد به تشخیص پزشک، آقایانی که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها وجود دارد، مورد معاینه مقعدی قرار می‌گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: چنانچه در معاینات اولیه مورد مشکوکی مشاهده شود، در مرحله بعد برای معاینه دقیق‌تر، بیوپسی یا نمونه‌برداری تجویز می‌شود که قسمتی از بافت پروستات به وسیله سوزن مخصوص، نمونه گیری و بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پزشک بعد از نمونه گیری، نمره‌ای به نمونه مورد نظر می دهد و هر چه عدد این معیار بزرگ‌تر باشد، توده بدخیم‌تر است و پاتولوژیست به کمک این معیار و آزمایش و معاینات انجام شده، تشخیص می‌دهد که سرطان در چه مرحله‌ای است و تا چه حد به بافت‌ها و ارگان‌های اطراف خود سرایت کرده است.

وی با اشاره به رابطه دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری با سرطان پروستات گفت: هیچ رابطه‌ای بین این موضوعات وجود ندارد اما اگر شخصی روزانه به طور پیوسته ۱٫۵ ساعت دوچرخه‌سواری یا اسب سواری کند، ممکن است دچار التهاب پروستات شود ولی به هیچ وجه عامل سرطان پروستات نیست.

** معماهای چوب کبریتی یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در جهان

جشنواره نون و پنیر و بازی در خانه خلاقیت و بازی‌های فکری با برگزاری بازی معماهای کبریتی که یکی از محبوب ترین بازی ها در جهان است، ادامه یافت.

خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یکی از محل‌هایی است که به‌صورت جدی به مسئله بازی و بازی کردن می‌پردازد، رستوران بازی این مرکز هر روز میزبان علاقه‌مندان به بازی است و در این رستوران بیش از ۶۰ نوع بازی ارائه می‌شود.

اما روزهای چهارشنبه این رستوران میزبان علاقه‌مندان به مسابقات جدید و خلاق است، جشنواره «نون و پنیر و بازی» چهارشنبه‌ها در این رستوران برگزار می‌شود و کودکان به همراه خانواده‌های خود در این برنامه حضور پیدا می‌کنند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

هفتمین روز از سومین دوره مسابقات نون و پنیر و بازی به معماهای کبریتی اختصاص داشت، بازی فکری که به‌وسیله کبریت انجام می‌شود یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در جهان است و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. در این بازی سعی می‌شود تا با جابجایی یا حذف تعداد مشخصی از کبریت‌ها فرم و شکل اولیه ساخته شده توسط کبریت‌ها تغییر کرده و به فرم و شکل جدید درآید.

اسباب‌بازی معماهای کبریتی نیز خود قابل توجه بود، در نون و پنیر و بازی سعی می‌شود تا اسباب‌بازی‌هایی که توسط تولید کنندگان و مخترعین ایرانی طراحی و تولید شده معرفی و ارائه شود، معماهای کبریتی با اسباب‌بازی ساخت موسسه باران سبز تولید شده بود، این موسسه سعی می‌کند تا با چوب‌های بازمانده از نجاری‌ها محصولات خود را تولید کند و این‌گونه از قطع درختان جلوگیری نماید.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که اولین اسباب‌بازی‌های فکری در جهان چوبی بوده و این امر به آن علت است که وسایل چوبی تاریخچه‌ای طولانی به قدت تاریخ بشر داشته و انسان رابطه‌ای دوستانه با چوب و وسایل چوبی برقرار می‌کند و برای ساخت وسیله بازی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا