عناوین اخبار

شش کاربرد گازخطرناک دی اکسیدکربن

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از رویترز، در ادامه به چند کاربرد صنعتی گاز دی اکسید کربن اشاره می کنیم.

***کیک و شیرینی
یکی از محصولات مقرون به صرفه و مفیدی که می توان با استفاده از دی اکسید کربن تولید کرد، بی کربنات کلسیم است. این ماده در شیرینی پزی کاربرد فراوان دارد. همچنین در برخی از فرآیندهای صنعتی مانند تصفیه آب، صنایع فولاد و متالورژی، ساخت بتن و غیره کاربرد دارد.

***اسباب بازی های پلاستیکی
اتیلن و استایرن دو ماده اولیه ضروری برای ساخت بسیاری از محصولات پلیمری مورد استفاده روزمره ، از جمله فرش، مبلمان و محصولات بسته بندی محسوب می شوند. بازیافت گازهای گلخانه ای از جمله دی اکسید کربن به شکل پلیمرها و پلاستیک، به سرعت در حال رشد است و سرمایه گذاری جدی در این زمینه انجام شده است.

***ساختمان سازی
گاز دی اکسید کربن تقریبا در تمام مراحل تولید سیمان و بتون کاربرد دارد. به همین علت اقدامات بسیاری برای جمع آوری گاز دی اکسید کربن از جو و تبدیل آن به مواد اولیه قابل استفاده در صنعت ساختمان، از جمله ترکیبات کربنات، در دست اقدام است.

***سوخت
از مدت ها قبل سوخت های جایگزین بنزین و گازوئیل، سهمی از بازار را به خود اختصاص داده اند و همواره تلاش شده سهم این سوخت های جایگزین در بازار افزایش یابد. با استفاده از گاز دی اکسید کربن به عنوان یک ماده اولیه می توان گاز متان، بوتانول، بنزین زیستی و گاز زیستی تولید کرد. در حال حاضر گروه های تحقیقاتی و شرکت های صنعتی در سراسر جهان با استفاده از رویکردهای مختلف به دنبال تولید این نوع سوخت های جایگزین هستند.

***کود
با وجود این که جانوران با تنفس اکسیژن، گاز دی اکسید کربن را به محیط باز می گردانند، گیاهان این گاز را دریافت کرده و با استفاده از فرآیند فتوسنتز، اکسیژن تولید می کنند.حلقه اتصال گاز دی اکسید کربن و کشاورزی، کود است. اغلب کودهای نیتروژنی با استفاده از اوره صنعتی تولید می شوند. این نوع اوره با استفاده از گاز دی اکسید کربن ساخته می شود و می تواند به مهمترین کاربرد صنعتی گاز دی اکسید کربن در دهه های آینده بدل شود.

***فیبر کربن
گرافین، نانوتیوب های کربنی و فیبرکربن تنها برخی از مواد صنعتی تولید شده با استفاده از کربن هستند. این مواد گزینه های اصلی برای تبدیل دی اکسیدکربن به محصولات صنعتی محسوب می شوند. با توجه به این که روش های تولید این مواد هر روز در حال تغییر است، انتظار می رود به زودی راهکارهای مناسبی برای تبدیل گاز دی اکسید کربن موجود در جو به این مواد پرکاربرد، شناسایی شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا