اخبار صنعت، معدن و تجارت

واردات انگیزه ساخت خودرو دانش‌بنیان را از بین می‌برد

عبدالمجید شیخی در گفتگویی، اظهار کرد: واردات خودرو از اساس اشتباه است، راهکار شکستن قیمت‌های بازار و تقاضای مازاد خودرو، واردات نیست، واردات کشور را در دور باطل جدیدی می‌اندازد.

وی افزود: واردات خودرو کشور را به واردات قطعات خودرو معتاد می‌کند و به دنبال آن کشور ناچار به استقرار نمایندگی‌های خودروسازهای خارجی و ادامه روند واردات خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که واردات خودرو انجام می‌شود هیچ مجموعه‌ای برای تولید خودرو از صفر تا صد به بازار ورود نمی‌کند. حتی تشکل‌های دانش‌بنیان نیز دیگر به فکر تولید خودرو نمی‌افتند زیرا دیگر سرمایه‌گذار داخلی برای خودرو داخلی وجود نخواهد داشت.

شیخی اضافه کرد: زمانی که یک خودرو با کیفیت با سابقه ۸۰ ساله وارد کشور می‌شود؛ سرمایه‌گذاران به این نتیجه می‌رسند که فعالیت به کمک شرکت‌های دانش بنیان و ساخت خودرو از صفر هیچ بازاری نخواهد داشت و انگیزه‌های خرید خودروهای داخلی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: برای شکستن تقاضای موجود در بازار ابتدا باید خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و این موضوع نیازمند توقف تورم است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه انحصار موجود در بازار خودرو منجر به افزایش قیمت‌ها و بازار متلاطم آن شده است، گفت: باید با تعدد تولیدکنندگان انحصارشکنی کنیم.

شیخی اضافه کرد: برخی از شرکت‌های متخلف که به تعهدات پیشین خود عمل نکرده‌اند اکنون جزو واردکنندگان خودرو هستند و وزارت صمت باید از فعالیت این دسته از شرکت‌ها جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام خودرو باید توافقی باشد، اگر خودروسازان نیازمند دریافت پول برای ثبت نام و فروش هستند باید این کار به صورت توافقی بین مشتری و فروشنده انجام شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا