بازار‌های مالی ، بورس و بانک

مجلس در هفته آخر سال| از انتشار اسامی دریافت‌کنندگان وام کلان بانکی تا تصویب نهایی بودجه سال ۱۴۰۲

– اخبار سیاسی –

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مجلس در این هفته در ۳ روز جلسه علنی داشتند که در این گزارش خلاصه مصوبات نمایندگان را می‌خوانید:

جزئیات مصوبات مجلس؛ حقوق سربازان در سال آینده مشخص شدجلسه علنی روز (یکشنبه ۲۱ اسفند ماه)مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و رسیدگی به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از کمیسیون شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و گزارش قضایی درباره طرح حمایت مالی از افشاگران فساد (سوت‌زنی)در دستورکار نمایندگان قرار داشت.

البته نمایندگان پیش از جلسه علنی در روز یکشنبه، برای بحث و بررسی پیرامون مسائل روز کشور جلسه غیرعلنی تشکیل دادند.

پس از علنی شدن جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در رابطه با احیای روابط ایران و عربستان، بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس بدون دخالت خارجی بوده و هست. این توافق نشان داد که عامل اصلی اختلاف در منطقه دخالت همین قدرت ها بوده است.

رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات مجلس اولین دستورکار نمایندگان در این جلسه بود که نمایندگان بند مربوط به نحوه مواجهه با ارتکاب تخلفات انتخاباتی و سازوکار رسیدگی به آن را به کمیسیون شوراها ارجاع دادند.

در ادامه، ماده ۱۲ این طرح درباره تعیین شرایط عمومی و اختصاصی کاندیداهای انتخابات مجلس بود نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

پس بررسی دیگر مفاد این طرح و ارجاع همه آنها به کمیسیون مربوطه در نهایت قالیباف اعلام کرد به دنبال ارجاع چندین ماده از این طرح به کمیسیون ، کل این طرح به کمیسیون مربوطه بازگردانده می‌شود و انتظار می رود با توجه به شرایط زمانی در حداقل زمان اما با دقت اصلاحات اعمال شده و مجددا این طرح به صحن مجلس باز گردد.

تصویب کلیات طرح سوت‌زنی

دستورکار بعدی رسیدگی به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از کمیسیون قضایی درباره طرح حمایت از افشاگران فساد (سوت‌زنی) بود که کلیات آن در این جلسه به تصویب رسید و نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدند و در مصوبه‌ای مربوط به این طرح، تعاریف و مفاهیم طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را نیز تعیین کردند.

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌نمایندگان مجلس در انتخابات‌های جداگانه ناظران مجلس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمانشاه ، ناظران مجلس در شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی و ناظران مجلس در شوراهای نظارتی استان یزد را تعیین کردند.

بیانیه تقدیر نمایندگان از سربازان گمنام امام زمان(عج)

همچنین در این جلسه احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه ۲۱۰ تن از نمایندگان مجلس درباره سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و بیانیه نمایندگان مجلس به مناسبت هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) را قرائت کرد.

جلسه روز سه‌شنبه

جلسه نظارتی روز(سه‌شنبه ۲۳ اسفند ماه) مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره رسیدگی به طرح تاسیس سازمان ملی اقامت و بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد مصوبات حجاب و عفاف در دستورکار نمایندگان قرار داشت.

طبق معمول روز‌های سه‌شن به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از ات نظارتی قرائت شد که در ابتدای این جلسه، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط شبکه بانکی را قرائت کرد و طبق این گزارش گفت که با اجرای بند قانونی «شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط» توسط بانک مرکزی، برای اولین بار اطلاعات بخش قابل توجهی از تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط بانکی برای عموم مردم منتشر گردید تا زمینه نظارت عمومی و آماده شدن بستر لازم برای اقدامات مناسب توسط دستگاه های نظارتی فراهم شود.

پس از قرائت گزارش کمسیون اصل نود رسیدگی به تقاضای تعدادی از نمایندگان برای رسیدگی به طرح تاسیس سازمان ملی اقامت در دستورکار بهارستان‌نشینان قرار گرفت که پس از انجام ارزیابی‌های کافی در نهایت با این درخواست مخالفت کردند.

قوه قضائیه لایحه دو فوریتی برای اثربخش‌تر کردن قانون عفاف و حجاب ارائه کند

در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه ، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی گزارش کمیسیون متبوعش درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره مصوبات حجاب و عفاف را قرائت کرد.

بنابر این گزارش، در ادامه این جلسه الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری درباره مواد قانون بودجه و نحوه مراوده با شورای نگهبان، گفت: در هیچ جای آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره نشده که ما باید نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام را تامین کنیم.

وی افزود: بهتر است که این موضوع را یک بار برای همیشه حل کنیم، پیش از این نیز رویه این بود که اگر مجمع تشخیص، نظری داشت آن را به شورای نگهبان ارسال می‌کرد و شورای نگهبان آن را به عنوان نظرات ضمیمه به مجلس ارسال می‌کرد و نسبت به تامین نظر آن نیز هیچ اصراری نداشت.

نماینده تهران ادامه داد: در حال حاضر این رویه تغییر کرده، نه مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نظر خود را ضمن اظهارنظر، نظرش را انشا می‌کنند.

 مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالتی ندارد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار کرد: درباره موضوعی که درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کردید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالتی ندارد. آن بحثی که مدنظر شماست هیات عالی نظارت بوده که این هیات بر اساس بند ۲ اصل یکصد و دهم قانون اساسی، در سیاست‌های کلان از جهت رویکردی و ضمانت بر اینکه مصوبات ما مغایرتی با سیاست‌ها ندارد و از طریق شورای نگهبان اظهارنظر می‌کند.

رئیس مجلس بیان کرد: یعنی ما هیچ ارتباط مستقیمی با هیات عالی نظارت نداریم و این هیات باید مطالب خود را به شورای نگهبان بدهد و اگر مصوبات مغایرتی با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشت به ما منعکس می‌شود. ممکن است در روش برخی اشکالاتی که شما عنوان می‌کنید، درست باشد و وارد جزئیاتی شوند که بنده هم به آن موضوعات معترض باشم که آن یک بحث دیگری است.

جلسه چهارشنبه

این جلسه نیز به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ به منظور تامین نظر شورای نگهبان، ادامه بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد در دستورکار نمایندگان قرار داشت.

در اولین دستورکار امروز، نمایندگان گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد(سوت‌زنی)را بررسی کردند و ماده ۲ این طرح را به تصویب رساندند.

نمایندگان با این مصوبه، گزارش اختلاس، رشا و ارتشا، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی یا عمومی و تقلب های علمی را مشمول دریافت پاداش و حمایت کردند.

همچنین با تصویب مواد ٣ و ۴ این طرح، سازمان بازرسی کل کشور موظف شد ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون با همکاری سایر نهادهای پذیرنده و قوه قضائیه نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام نماید.

پایان ماراتن بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس

در ادامه رسیدگی به رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در دستورکار مجلس بود و نمایندگان در جلسه صبح و بعد از ظهر این ایرادات را بررسی و به تصویب رساندند.

در نهایت در این جلسه ماراتن بررسی لایحه در مجلس به اتمام رسید و لایحه جهت بررسی و تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پایان نشست عصر امروز و پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان و پس از پایان بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس در بودجه گفت:برخی از موارد بودجه اصلاح شد و در برخی موضوعات، مجلس اصرار کرد که طبیعتا به مجمع تشخیص می‌رود و آنجا جلسه‌ای است و من از طرف دوستان شرکت می‌کنم که در صورت اجازه مجلس شورای اسلامی ما درباره برگشتی‌های شورای نگهبان و احکام ذیل جداول ابهامات را رفع می‌کنیم.

رئیس مجلس همچنین با تبریک سال نو گفت که جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت ۸:۴۵، ۱۵ فروردین‌ماه تشکیل می‌شود.

بنابر این گزارش، قالیباف از نمایندگان مجلس برای دادن اجازه به وی جهت اصلاحات بابت رفت و برگشتی‌های مصوبات مجلس در بودجه با شورای نگهبان، از نمایندگان مجلس رای گیری کرد که نمایندگان با اکثریت آرا این اجازه را به قالیباف دادند.

انتهای‌پیام/

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا