اخبار صنعت، معدن و تجارت

آخرین جزئیات از فروش خودروهای وارداتی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به دنبال اتمام مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی از پایان شب _شنبه سیزدهم اسفندماه_ مهدی ضیغمی اظهار کرد کرد: طی مدت ثبت‌نام حدود ۱۲۰ هزار نفر برای خودروهای خارجی وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند؛ پس از پایان ثبت‌نام از شب گذشته، بررسی‌ها برای استعلام شرایط ثبت‌نام کنندگان آغاز شده و بعد از استعلامات لازم، ثبت‌نام‌کنندگان قطعی مشخص می‌شوند.

وی تاکید کرد: استعلام‌ها برای بررسی شرایط عمومی (مشابه طرح‌های فروش خودروهای وارداتی) و اختصاصی که بحث حساب‌های وکالتی و مسدود بودن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است. پس از استعلام، ثبت‌نام‌کنندگان قطعی اعلام و از میان آن‌ها، قرعه‌کشی برای نوبت‌دهی انجام خواهد شد.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت افزود: قرعه‌کشی در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری در حضور نهادهای نظارتی در محلی مشخص (وزارت صمت یا مکانی دیگر) که اعلام خواهد شد به صورت فیزیکی (گوی و گردونه) انجام می‌شود؛ سعی ما بر این است که عصر روز _سه‌شنبه شانزدهم اسفند_ قرعه‌کشی برگزار شود. نوبت‌ها بلافاصله پس از قرعه‌کشی اعلام خواهد شد.

ضیغمی در پاسخ به این سوال که بحث مسدود بودن وجه ۵۰۰ میلیون در حساب وکالتی متقاضیان، پیش از ثبت‌نام استعلام شده یا در بررسی‌های جاری انجام می‌شود؟ پاسخ داد: هم پیش از ثبت‌نام توسط بانک‌ها استعلام صورت گرفته و هم در بررسی‌های کنونی به جهت اینکه همچنان وجه موجود باشد، صورت می‌گیرد. همانطور که قبلاً نیز تاکید شده است، بایستی این وجه‌های واریز تا زمان تحویل خودرو در حساب افراد موجود باشد و در صورت برداشت در هر مرحله از ثبت‌نام، نوبت افراد منقضی خواهد شد.

نوبت خودروهای وارداتی مشخص شد

امید قالیباف در این رابطه اظهار کرد: قرعه‌کشی برای تعیین لیست نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی روز _یکشنبه بیست‌ویکم اسفندماه_ در محل وزارت صمت انجام شد. بر این اساس نتایج روز _دوشنبه بیست‌ودوم اسفندماه_ اعلام شد و افراد می‌توانند نتایج نوبت تعیین شده خود را در فایل شخصی خود در سامانه saleauto.ir مشاهده کنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تلاش ما این است که گزینه انصراف را هر چه سریع‌تر فعال کنیم تا افرادی که نمی‌خواهند ادامه فرآیند را طی کنند، بتوانند خارج شده و پول خود را برداشت کنند. در تلاش هستیم که همزمان با اعلام نتایج، گزینه انصراف نیز فعال شود.

وی در رابطه با زمان اولین نوبت تخصیص، گفت: عرضه‌ها احتمالاً پیش از پایان سال انجام می‌شود اما به سبب ایام عید، عملاً تفاوتی برای شخص نخواهد کرد که بخواهد مراحل تکمیل وجه و… را انجام دهد. سعی بر این است که تا پیش از سال نو عرضه‌ها وارد سامانه شود اما همانطور که اشاره شد، شاید به دلیل ایام تعطیلات عید، ادامه فرآیند ثبت‌نام و تکمیل وجه و… به پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ موکول شود.

چرا برخی متقاضیان خودروهای وارداتی حذف شدند؟

تعداد بسیاری از افراد متقاضی خرید خودروهای وارداتی، اعلام کردند که از لیست متقاضیان خودروهای وارداتی حذف شده و نوبت تخصیص به آن‌ها تعلق نگرفته است.

در این رابطه، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دلایل این حذف تعدادی از متقاضیان را تشریح کرد: پس از نوبت دهی به متقاضیان خودروهای وارداتی برخی متوجه حذف خود از سامانه شدند که مهم‌ترین دلایل آن بدین شرح است:

– تکمیل نشدن فرآیند وکالتی کردن حساب

– تکمیل نشدن فرآیند ثبت نام

– دارا نبودن یکی از شرایط عمومی (همچون پلاک فعال، تطابق کد ملی با شماره تلفن متقاضی و…)

– نبود موجودی کافی در حساب وکالتی و…

وی افزود: در حال حاضر گزینه انصراف فعال است و بانک‌ها موظف هستند که بلافاصله نسبت به رفع انسداد وجه افرادی که انصراف می‌دهند، اقدام کنند.

گفتنی است که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت؛ نیز در این رابطه تصریح کرد: برخی افراد هم در تعامل بانک‌ها توافق کردند که به صورت گواهی سپرده حساب وکالتی را تعریف و به‌جای واریز حقیقی ۵۰۰ میلیون تومان، سپرده کاغذی گذاشته‌اند؛ استعلام نهادهای مربوطه از بانک مرکزی در مورد حساب این افراد، رد اعلام شده است. بنابراین از لیست نوبت خودروهای وارداتی حذف شدند.

عرضه خودروهای وارداتی احتمالاً ۲۷ اسفند

امید قالیباف شب _چهارشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه_ با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان مجدد اینکه افراد متقاضی خودروهای وارداتی که از لیست حذف شده‌اند، احتمالاً یکی از شرایط را نداشته‌اند، اظهار کرد: افرادی که از لیست نوبت‌دهی و تخصیص خودروهای وارداتی حذف شده‌اند، یا حساب وکالتی‌هایشان مشکل داشته یا موجودی حساب وکالتی مطابق عدد اعلام شده (۵۰۰ میلیون تومان) نبوده است یا اینکه حساب درست بوده اما حائز حداقل یکی از شرایط عمومی نبوده‌اند؛ شاید پلاک انتظامی فعال داشته یا طی ۴۸ ماه اخیر از شرکت‌های خودروساز خرید داشته‌اند؛ بنابراین این افراد جای هیچ‌گونه اعتراضی هم نخواهند داشت، چراکه فرآیند از طریق سامانه بوده و دیگر جای اعتراضی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت صمت در رابطه با موضوع انصراف از طرح، گفت: گزینه انصراف از روز سه‌شنبه فعال شده و به صورت کتبی از صبح روز سه‌شنبه به بانک‌ها اعلام شده است که بلافاصله پس از آنکه متقاضی فرآیند انصراف را در سامانه طی می‌کند، باید وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌اش آزاد شود و امکان برداشت داشته باشد؛ بدین ترتیب افرادی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را ندارند (به طور مثال جزو آخرین نوبت‌ها هستند) می‌توانند ۵۰۰ میلیون تومان خود را از حساب برداشت کنند.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه طی دو روز (سه‌شنبه و چهارشنبه) گزارش‌هایی به دست ما رسیده که افراد انصراف داده‌اند اما بانک‌ها همکاری لازم را نداشته و مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ لذا از بانک‌ها خواهش می‌کنیم که پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و بایستی این مبالغ آزاد شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت ضمن تاکید براینکه تمام سعی و تصمیم ما این است که اولین عرضه خودروهای واردتی را طی همین چند روز باقی مانده از سال ۱۴۰۱ انجام دهیم، اعلام کرد: احتمالاً شنبه هفته آینده _بیست‌وهفتم اسفند ماه_ عرضه صورت گیرد.

روند عرضه پیوسته در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است

قالیباف در مورد خودروهای قطعی شده برای تخصیص نیز اظهار کرد: دو مدل چانگان که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده (CS۳۵ PLUS و CS۵۵) و به احتمال بسیار هیوندای النترا هم عرضه خواهد شد. البته افرادی که نوبتشان است و خودرو را خریداری می‌کنند، به تعطیلات عید برخواهند خورد و بقیه فرآیند خرید (پلاک‌گذاری و…) به سال آینده موکول خواهد شد اما برای سال آینده روند عرضه پیوسته برنامه‌ریزی شده است و عرضه خودروها در مدل‌های مختلف که امکان تحویل وجود دارد، به تدریج صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: چنانچه نوبت افراد برسد اما خودروهای عرضه شده، مورد پسندشان نباشد، می‌توانند با حفظ نوبت و اولویت خود، صبر کنند تا عرضه‌های بعدی و ارائه خودروهای مورد نظر صورت گیرد و محصول مورد نظر خود را تهیه کنند.

سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید براینکه به نظر می‌رسد شرایط مناسب است و همه امور طبق برنامه‌ها پیش می‌رود، در مورد زمان ثبت‌نام بعدی گفت: این مرحله نخست که کمی جلوتر رود، برای ثبت‌نام‌های بعدی برنامه‌ریزی خواهد شد.

مشاور وزیر صمت ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ هزار ثبت سفارش واردات خودرو داشته‌ایم که محقق خواهد شد و اکنون می‌توان در رابطه با موجودی ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صحبت کرد. برای سال آینده نیز چنانچه نیاز باشد، ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر وارد خواهد شد. برنامه ما واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده است.

یادآور می‌شود که فرآیند فروش خودروهای وارداتی، در سه مرحله ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی، انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت و در نهایت تحویل خودروهای وارداتی به خریداران انجام خواهد شد.

پیش‌شرط ثبت‌نام نیز موجودی حساب بانکی با مبلغ متقاضی ۵۰۰ میلیون تومان به طور علی‌الحساب بوده است و از جمله سایر شرایط ثبت‌نام مشابه شرایط عمومی طرح‌های فروش‌های خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر نظیر نداشتن سابقه خرید خودروی صفر از خودروسازان داخلی یا از طریق بورس کالا طی ۴۸ ماه گذشته، دارا بودن گواهینامه رانندگی، عدم پلاک انتظامی فعال (تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود)، عدم ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودروسازان و عرضه آن‌ها در بورس کالا و… در نظر گرفته شده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا