تکنولوژی

افزایش درآمد از تولید محتوای ویدئویی در آپارات

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، آپارات در بهمن ۱۳۸۹ درحالی که دسترسی به بسیاری از سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئویی بین‌المللی از جمله یوتیوب در ایران مسدود بود، به کاربران ایرانی معرفی شد. محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیر سرویس آپارات دلیل ارائه این سرویس به کاربران ایرانی را، حجم بالای درخواست‌های کاربران برای ارائه سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو عنوان کرد. پس از گذشت یک سال از بنیان‌گذاری سرویس در بهمن ۱۳۹۰، نسخه اندروید آن نیز منتشر شد. پس از آن در دی ماه ۱۳۹۱، تعداد بازدید روزانه ویدئوهای آپارات از مرز یک میلیون گذشت. در تیرماه ۹۲ نیز نسخه آی او اس سرویس آپارات در اختیار کاربران قرار گرفت. پس از آن در فروردین ۱۳۹۳ نسخه دوم آپارات، روی سیستم‌عامل اندروید در اختیار کاربران قرار گرفت.

اما اجرای طرح ویژه حمایت از تولیدکنندگان ویدئو در آپارات، توجه بسیاری از کاربران ایرانی را به کسب درآمد از محل تولید محتوای تصویری جلب کرده است. آپارات از سال ۹۹ بخشی از درآمد تبلیغاتی خود را با تولیدکنندگان محتوا شریک شده و حالا قرار است درآمد تولیدکنندگان محتوای حائز شرایط افزایش پیدا کند. به عبارتی آپارات علاوه بر پرداخت بخشی از درآمدی که از پخش تبلیغات حاصل می‌شود، قصد دارد مبلغی مازاد را به تولیدکنندگان ویدیو بپردازد. البته میزان این مبلغ به عواملی مختلفی چون کمیت، کیفیت، نوع محتوای تولیدی و میزان استقبال بینندگان بستگی خواهد داشت.

به زعم بسیاری، فیلتر شدن یوتیوب در ایران فرصتی برای شبکه اجتماعی آپارات به شمار می رود، اما یوتیوب چه می کند؟

پس از گوگل، یوتیوب دومین موتور جست وجو در جهان است. مردم در کشورهای مختلف جهان به طور روزانه میلیاردها ساعت محتوای تصویری در این شبکه اجتماعی تماشا می کنند. یوتیوب پس از اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است اما در ایالات متحده آمریکا، این شبکه اجتماعی در جایگاه نخست در بین کاربران قرار گرفته است. هم چنین در بین افراد اثرگذار در شبکه های اجتماعی، یوتیوب دومین  شبکه اجتماعی محبوب است.

آخرین آمارها از تعداد کاربران یوتیوب نشان می دهد هر ماه ۲٫۶ میلیارد کاربر از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. بیشترین تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۳، در هندوستان ثبت شده است. در این کشور ۴۶۷ میلیون کاربر در یوتیوب محتوا تولید می کنند. ایالات متحده آمریکا ۲۴۷ میلیون کاربر یوتیوب را در خود جای داده است. اندونزی، برزیل، روسیه و ژاپن با ۱۳۹ تا ۱۰۲ میلیون کاربر یوتیوب در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

بیش از ۵۱ میلیون کانال در یوتیوب فعال است و با بیش از ۸۰ زبان در این شبکه اجتماعی محتوا تولید می شود.جالب اینکه ۸۰ درصد از والدین در آمریکا که فرزند آن کمتر از ۱۱ سال سن دارد، اعلام کرده اند  بچه ها در خانواده آن ها ویدئوهای یوتیوب را تماشا می کنند. ۷۷ درصد از کاربران این شبکه اجتماعی به محتوای کمدی علاقه دارند، اما در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷۲ درصد از  کاربران یوتیوب اعلام کرده اند محتوای مربوط به تناسب اندام را در این شبکه اجتماعی جست وجو می کنند. هم چنین ۲۰ درصد از جست وجوها در بین  ۱۰۰ موضوع جست وجو شده در این شبکه، به موزیک مربوط است.

درآمد یوتیوب از محل تبلیغات در سومین فصل از سال گذشته میلادی به ۷٫۰۷ میلیارد دلار آمریکا رسیده است.  در سال ۲۰۲۰ شرکت اپل بزرگترین آگهی دهنده در یوتیوب بوده که برای این کار، ۲۳۷٫۱۵ میلیون دلار هزینه کرده است. گوگل ۶ درصد از درآمد تبلیغاتی خود را از یوتیوب کسب می کند.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا