اخبار استان هااصفهان

۸۰درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است

 مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بر اساس شاخص خشکسالی یک ساله منتهی به بهمن ۱۴۰۱ حدود ۸۰ درصد و در یک دوره ۱۰ ساله ۹۵ درصد مساحت استان همچنان درگیر خشکسالی است.

حمیدرضا خورشیدی  افزود: بدلیل استمرار شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر استان اصفهان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی- اقتصادی قرار گرفته که یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انواع خشکسالی است و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمان‌بر بوده و به سال های ترسالی مستمر نیازمند است.

وی ادامه داد: بارش‌های اخیر به صورت کوتاه مدت تا حدی زیادی تنش آبی شدید استان را کاهش داده اما با توجه به کم بارشی تجمعی در سال‌های اخیر بویژه در سه سال گذشته تشدید شرایط خشکسالی بصورت میان مدت و بلند مدت در استان وجود دارد و خارج شدن از آنها زمان بر است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: بیشتر مناطق استان در پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی استان در دوره ۲۴ ماهه تا پایان بهمن ماه درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید هستند.

وی با اشاره به پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی در استان در دوره ۱۲ ماهه، بیان کرد: بیشتر مناطق استان بویژه نیمه شمالی و شرقی استان شرایط خشکسالی شدید تا بسیار شدید دارند و تنها مناطق جنوبی بصورت محدود شرایط ترسالی دارند.

خورشیدی با اشاره به وضعیت پهنه‌بندی خشکسالی استان اصفهان در دوره ۶ ماهه خاطرنشان کرد: مناطق جنوب و مرکز استان بدلیل دریافت بارش‌های مناسبی در زمستان جاری شرایط ترسالی و نیمه شرقی استان همچنان شرایط خشکسالی دارند.میانگین بارندگی در اصفهان ۴۲ درصد نسبت به پارسال افزایش یافت.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: میانگین بارندگی استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میانگین وزنی بارش استان در سال آبی جاری (از اول مهر تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ) در حدود ۱۲۰ میلی متر است که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری مشابه حدود ۲۶ درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است.

خورشیدی ادامه داد: همچنین میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تامین آب زاینده رود تا ۲۳ اسفند، هزار و ۲۷۳ میلی متر است که حدود ۲۸ درصد از میانگین بلندمدت خود بیشتر و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است. (میانگین بلند مدت تا امروز هزار و ۲۸ میلی متر و تا پایان سال هزار و ۳۵۷ میلی متر است(.

وی اظهار داشت: بیشتر مناطق استان به جز مناطق شرقی در سال جاری افزایش بارش فراتر از نرمال داشته است و بیشترین افزایش بارش مربوط به مناطق مرکزی و جنوبی استان است که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: افزایش بارش در کلیه مناطق، بویژه مناطق مرکز و جنوب استان نسبت به سال گذشته قابل توجه است.

وی با اشاره به وضعیت دمای استان اصفهان خاطرنشان کرد: میانگین دمای استان از ابتدای سال آبی تا کنون در مقایسه با آمار بلند مدت حدود ۰.۸ درجه سانتی گراد افزایش داشته است و در مقایسه با سال گذشته حدود ۰.۵ درجه سانتی گراد کاهش داشته است.

خورشیدی با اشاره به پیش بینی شرایط و تغییرات جوی برای سال آینده گفت: مدل های هواشناسی بیانگر افزایش دمای سطح آب اقیانوس آرام در بخش حاره ای از حالت سرد به آب گرم در ماه های اخیر دارد که به منزله خارج شدن از حالت لانینا (فاز سرد اقیانوس آرام) و ورود به حالت ال نینو (فاز گرم) دارد که سبب بهبود وضعیت بارشی خواهد شد.

وی با اشاره به گذر توده‌های هوای متنوعی در بهار سال آینده افزودنوسانات شدید دمایی، وزش باد شدید و تند بادهای لحظه ای و رگبار باران و رعد و برق و تگرگ دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت دمای هوای استان در بهار سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در فروردین ۱۴۰۲ میزان افزایش دمای فراتر از نرمال تعدیل خواهد یافت و همچنین میانگین دما در حالت نرمال مورد انتظار است و در هفته اول فروردین و هفته چهارم شرایط افت دمای کمتر ازنرمال محسوس‌تر خواهد بود و شرایط سرمازدگی شکوفه های نوروزی نیز محتمل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا