اخبار استان ها

پروژه‌های شهری اراک در یک نگاه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، انجام پروژه‌های عمرانی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد شهری است. اتمام به موقع و پیشرفت پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی سبب هدایت مدیریت شهری به سمت توسعه پایدار و اعتماد شهروندان می‌شود، برعکس تأخیر در اجرای پروژه‌ها حاکی از وجود موانع و مشکلات ریشه‌ای در اجرای طرح‌ها است که بازسازی و توسعه فضای شهری را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

ضعف در عملکرد کارفرما، اهمال‌کاری پیمانکار و مشاور، مشکلات مالی و تغییرات جوی را می‌توان از مهم‌ترین موارد مؤثر در به سرانجام نرسیدن طرح‌های شهری دانست.

مدیریت شهری اراک در سالی که گذشت طرح‌ها و پروژه‌هایی را در سطوح خرد و کلان در دست اجرا داشت؛ بعضی از این طرح‌ها مراحل پایانی را می‌گذراند و بعضی دیگر نیازمند تزریق بودجه جهت تکمیل است.

اتمام پروژه‌های نیمه تمام در اولویت مدیریت شهری است

فروردین‌ماه سال جاری معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک در گفت‌وگو خبرنگار سرمایه گستران تاکید کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت مجموعه شهرداری است، حال که در روزهای پایانی سال هستیم و فرصت مناسبی است تا عملکرد شهرداری در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم‌.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به جز پروژه تقاطع‌های شهری که اجرای آنها زمان‌بر است و بر اساس زمان‌بندی قرارداد طی سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، دیگر پروژه‌های عمرانی همچون بلک‌باکس شهرداری، مراکز عرضه میوه و تره‌بار و سالن زورخانه یا تکمیل شده است یا در محله اتمام قرار دارد.

پیش‌بینی طرح‌های عمرانی جدید در بودجه ۱۴۰۲

علیرضا کریمی، شهردار اراک با اشاره به اهمیت تدوین بودجه به منظور اجرای پروژه‌های شهری، تاکید می‌کند: نسبت بودجه جاری شهرداری به کل بودجه ۳۰ درصد و نسبت بودجه عمرانی به کل بودجه ۷۰ درصد است که با توجه به تورم موجود، حد نصاب مناسبی محسوب می‌شود.

وی به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: رقم بودجه سال ۱۴۰۲، رشد ۵۷.۸ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد و برای بررسی و تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر شد، بودجه پس از بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه شورای اسلامی شهر و تصویب در صحن علنی به شهرداری برای اجرا ابلاغ شده است.

شهردار اراک با بیان اینکه اختلاف بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری نسبت به بودجه جاری، حدود شش هزار میلیارد ریال است، تصریح می‌کند: ممیزی املاک سطح شهر، ایجاد پل روگذر انتهای خیابان شهدا، ایجاد فرهنگسرا در مناطق شهری (چندمنظوره)، طرح ساخت پایانه درون شهری، ساخت مجتمع ۹۰ واحدی قائم، ایجاد ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی خیابان طالقانی از طرح‌های جدید عمرانی لایحه بودجه برای سال آینده است.

کریمی تاکید می‌کند: تکمیل طرح آفتاب، زیرسازی و آسفالت معابر شهری و خرید قیر، اجرای طرح ۸۰۰ هکتاری دره گردو به منظور ایجاد تفرجگاه، ایجاد سامانه جمع‌آوری، بازیافت و دفع پسماند شهری، ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح میدان مقاومت، جاده فراهان، جاده فرودگاه، رینگ شهری آرامستان، میدان امام خمینی (ره) و میدان امام حسین (ع) از جمله طرح‌های مهم ادامه‌دار از سال گذشته است که در سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

از آغاز عملیات اجرایی تقاطع جاده فراهان تا تلاش برای هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی

حجت الله مرادی، معاون امور زیر بنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: دو پل عابر پیاده واقع در خیابان‌های جهان پناه و قائم مقام تکمیل شده است و پس از انجام کف‌سازی ورودی پل پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه می‌کند: میدان میوه و تره‌بار واقع در شهرک پردیس از دیگر پروژه‌های شهر است که در سال جدید به اتمام رسید، طرح میدان میوه و تره‌بار واقع در خیابان جهانگیری نیز سال آینده تکمیل خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: پروژه فرهنگی احداث سالن بلک‌باکس نیز در مرحله اتمام است، اقدامات عمرانی طرح و قرارداد با پیمانکار این پروژه انجام شده است.

مرادی با بیان اینکه شهرداری در حال تهیه و خرید تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و روشنایی است، می‌افزاید: تجهیزات سمعی و بصری توسط سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری تهیه و در سالن نصب خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: مقرر بود در سال جدید ۱۰۵ دوربین نظارتی و ترافیکی در سطح شهر نصب شود که این تعداد دوربین به مبلغ ۱۴ میلیارد خریداری شده است و به صورت مرحله‌ای در حال نصب در سطح معابر شهری است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک با اشاره به هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی شهر، تاکید می‌کند: این پروژه شامل سیستم abl حمل‌ونقل (سیستم کنترل) و سیستم پرداخت الکترونیک است که با هزینه ۱۱ میلیارد تومان در حال انجام است و در تلاش هستیم در اسرع وقت این طرح را به سرانجام برسانیم.

مرادی می‌گوید: با اجرایی شدن این پروژه در وهله اول پرداخت کرایه اتوبوس و پس از آن پرداخت کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و شهروندان می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار موقعیت اتوبوس‌ها را مشاهده کنند و از زمان سفر مطلع شوند.

وی اظهار می‌کند: عملیات اجرایی احداث تقاطع واقع در جاده فراهان نیز از جمله طرح‌هایی بود که در سال جاری آغاز شد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا