اقتصاد پرداخت و بانکپیشخوانعناوین اخبار

دریافت سود از دیرکرد وام های بانکی ربا و حرام است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، وی روز سه شنبه در دیدار با شهردار قم افزود: طبق احکام شرعی اسلام اگر یک نفر به شخص دیگری قرض بدهد در ضمن عقد قرارداد با او اگر شرط کند که اگر نیاوردی باید یک مبلغ معینی را بدهی این ربا محسوب نمی شود، ولی اگر شرط نکرده باشد و بخواهد مبلغی را اضافی بر اساس گذشت زمان و تاخیر در ادای دین از او بگیرد، این عمل ربا است.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که اقتصاد مد نظر اسلام اقتصاد مبتنی برتولید است و اسلام با این طرز استفاده از پول مخالف است، گفت: اسلام ،دین کار است و می گوید برای بدست آوردن پول یا باید کار کنید و یا مثل مضاربه و امثال اینها سرمایه خود را در خدمت کاری قرار دهید.
وی با بیان این که استفاده از پول برای پول بدست آوردن مفاسد زیادی دارد،در تبیین علت آن گفت: برای اینکه صاحب پول در خانه اش نشسته و بدون اینکه دردسر ساختن کارخانه یا در افتادن با کارگرها را داشته باشد، پول بدست می آورد ولی اگر مساله بهره و سود در کار نباشد آن شخص مجبور است پول خود را در راه عمران، آبادانی، صنعت و کشاورزی به کار گیرد.
آیت الله نوری همدانی گفت: از طرفی آن کسی که مقروض است، روز به روز مقروض تر می شود، لذا اسلام با این کار مخالف است، و ما نیز این مساله را به آقای دکتر سیف ( رئیس بانک مرکزی) که به قم آمده بود، اعلام کردیم.
وی همچنین افزود: حتی سرمایه گذار فرودگاه قم نیز دچار این مشکل شده بود که پس از دریافت وام از او بهره می گرفتند که ما نامه ای نوشتیم مثل اینکه موثر واقع شد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند در هفت سوره قرآن ربا را حرام اعلام کرده است، گفت: خداوند ربا را خانمان برانداز و توام با مفاسد فراوان دانسته لذا آن را عملی حرام معرفی کرده است.
آیت الله نوری همدانی همچنین گفت: بانک ها نیز باید هر آنچه که به عنوان بهره گرفتند ، پس بدهند.
وی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری باید مشکلات مربوط به بدهی های خود به بانک ها را از طریق نمایندگان قم پیگیری کند، افزود: قم نمایندگان برجسته ای دارد که یکی از آنان آقای لاریجانی است ، من در مورد مشکلات شهرداری توصیه های لازم را به نمایندگان قم در مجلس می کنم.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه امور مرتبط با مدیریت شهری به هیچ وجه در حیطه وظایف کاری ما نیست، تصریح کرد: شهرداری باید کلیه برنامه ها و اقدامات لازم در مورد طرح ۱۴۰۴ را پیش بینی و تدوین کند و آن وقت آنها را به منظور بررسی در خصوص انطباق با قوانین شرعی به ما ارائه دهد.
وی با بیان اینکه همه باید در مسیر اسلام و انقلاب گام برداریم، ضمن تاکید بر اهمیت شهر قم، افزود: باید به قم به عنوان پایتخت انقلاب اسلامی و جهان تشیع عنایت بیشتری شود.
وی همچنین با انتقاد از سیما و منظر شهری قم، اذعان داشت: فردا سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی (ره) است ولی آثار آن را در قم مشاهده نمی کنیم.
آیت الله نوری همدانی گفت: شهر قم از جهت شعائر دینی و آئین ها و مراسم دینی و انقلابی باید الگوی دیگر شهرها باشد و کسی که وارد قم می شود، آن را به خوبی احساس کند.
وی با اشاره به ضرورت بازسازی و مرمت بافت های قدیمی و فرسوده قم، تصریح کرد: در قم ساختمان های قدیمی و فرسوده فراوانی وجود دارد که باید بازسازی شود.
وی گفت: من بعد از فتنه ۸۸ به شهرها و استان های مختلف کشور سفر کردم و در برخی از شهرها مانند تبریز هیچ اثری از ساختمان های خشتی و گلی ندیدم، و حتی بافت های قدیمی آن نیز که جنبه تاریخی و باستانی دارد به شکل جدید و امروزی احیاء شده اند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا