شهر و جامعهعناوین اخبار

ره آورد ۲۵ روستای هدف گردشگری استان مرکزی؛ درآمدزایی و رشد فرهنگی

این روستاهای هدف گردشگری سرشار از مناظر منحصر به فرد دست نخورده طبیعی هستند که موقعیتی مناسب برای درآمدزایی اهالی روستاها فراهم کرده است.
صنعت گردشگری و توسعه آن؛ شکل های متنوعی دارد که بخشی از آن گردشگری روستایی است به طوری که این نوع از گردشگری در محیط های روستایی و حوزه های غیر شهری با هدف توسعه اقتصادی و تبلور فرهنگی اجتماعی شکل گرفته است.
روستای هدف گردشگری به محدوده ای جغرافیایی اطلاق می شود که دارای مجموعه ای از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی به عنوان انگیزه ای برای سفر و اقامت گردشگران باشد.
معرفی و شناسایی این گونه روستاها در ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها، جذب گردشگر، معرفی و شناسایی نقاط بکر هر استان و حفظ بافت تاریخی روستاهای هدف گردشگری موثر است.
از همین رهگذر؛ توجه جدی به روستاهای هدف گردشگری در قالب تهیه طرح ویژه و جانمایی مراکز خدماتی مخصوص گردشگران و تعیین فضاها و مسیرهای گردشگری از جمله سیاست های متولیان گردشگری دولت تدبیر و امید است.
عمران، آبادانی، هموار کردن راه های دسترسی، بهسازی معابر، ارتقای کمی و کیفی امکانات موجود در روستا و ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب از مهمترین موارد زیرساختی برای توسعه گردشگری روستایی است که باید از سوی مسئولان ذیربط به آنها اهتمام شود.
ارتقای فرهنگ گردشگری مسافران نیز برای توسعه همه جانبه این صنعت در روستاها ضرورت دارد، زیرا نباید به محیط زیست آسیب وارد یا مزارع و باغ ها تخریب یا با رهاکردن زباله های تجدیدناپذیر و آلودگی رودخانه ها، محیط طبیعی روستا نابود شود.
استان مرکزی واقع در قلب جمهوری اسلامی ایران با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت و یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت به عنوان پایتخت صنعتی کشورمان شهرت دارد و با اینکه از منظر صنعت؛ سهم بسزایی در درآمد سرانه ناخالص ملی دارد اما چهره فرهنگی و گردشگری آن کمتر معرفی شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می گوید: ۱۰ روستای استان از طرف هیات دولت و ۱۵ روستا به عنوان مصوبه کارگروه گردشگری از سوی این اداره کل به عنوان هدف گردشگری تعیین شده اند.
سیدحسن حسینی افزود: ویژگی های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی از جمله شاخصه های معرفی و انتخاب این روستاها به عنوان روستاهای هدف گردشگری بوده است.
وی بیان کرد: اقامت شبانه گردشگر در روستا با عنوان «بوم گردی» از برنامه های راهبری صنعت گردشگری روستایی است که در استان مرکزی در تفرش، هزاوه و خمین در حال پیگیری است.
حسینی توضیح داد: در بوم گردی؛ اهالی روستا، خانه های خود را با امکانات اولیه در اختیار مسافران قرار می دهند تا گردشگران با استفاده از این فضا، خاطره ای فراموش نشدنی از یک شب ماندن در روستا را تجربه کنند.
وی گفت: اشتغال؛ مهمترین موضوع مورد نظر در روستاهای هدف گردشگری است و در این زمینه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت های روستاهای هدف گردشگری تخصیص یافته است.
حسینی افزود: به همین منظور این اعتبار در قالب تسهیلات به هر متقاضی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود تا در روستاهای هدف، امکانات مورد نیاز برای اقامت مسافران و گردشگران فراهم آید.
وی بیان کرد: رونق حوزه گردشگری، اشتغالزایی و ارزش افزوده مالی از مزیت هایی است که گردشگری روستایی به همراه دارد و نباید از این فرصت در چرخه اصلاح اقتصادی استان غافل بود، از همین رو ؛ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی کارگاه های آموزشی مزیت های گردشگری را برای دهیاران روستاهای هدف در سال ۹۴ برگزار کرده است و امسال نیز ادامه می یابد.
وی اظهار کرد: گردشگری که از آن به عنوان صنعت تمیز یاد می شود علاوه بر درآمدزایی، اشتغال وسیعی ایجاد می کند؛ بنابراین کم توجهی و غفلت از این صنعت، قابل جبران نیست.
به اعتقاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، معماری و بافت زندگی مردم در برخی از روستاهای استان برای مردم سایر استان ها جذاب است و باید از این فرصت به عنوان یک صنعت درآمدزا بهره گرفت.
حسینی می گوید: روستاهای استان مرکزی به ویژه روستاهای هدف گردشگری ظرفیت لازم برای اسکان و اقامت به منظور رشد و توسعه اقتصاد روستا را دارند و باید با نگاه درست به مقوله صنعت گردشگری اهتمام لازم در این زمینه انجام شود.
وی با بیان اینکه روستائیان باید از نزدیک نتیجه اقتصادی ورود گردشگران به روستاهای خود را لمس کنند، گفت: در صورتی که اهالی روستا از فواید حضور مسافران درروستاها مطلع شوند میزان استقبال از گردشگری افزایش خواهد یافت و برای تحقق این امر باید از ظرفیت دانش آموختگان روستایی سود جست و برنامه منسجمی در راستای تبیین گردشگری هر منطقه با هماهنگی میان بخشی به مرحله اجرا درآورد.
بخشدار کمره خیمن نیز با یادآوری مصوبه سال ۱۳۸۲ هیات دولت مبنی بر ‘محور گردشگری شدن’ منطقه «خمین ، دلیجان، محلات و شازند» گفت: بر همین اساس زیرساخت های لازم برای این منظور در حال فراهم شدن است تا مسافران و زائران استان های اصفهان، یزد و فارس از طریق مسیرهای ارتباطی خمین، قورچی باشی (کمره)، شازند، همدان، کردستان و کرمانشاه به کربلا عزیمت و بازگشت کنند.
احمد اسدی افزود: مسافران و زائران با تردد در مسیر یاد شده علاوه بر کوتاه شدن مسافت تا مقصد می توانند از چشم اندازها و جاذبه های بکر گردشگری و فرهنگی و مناظر طبیعی حداقل ۱۵ روستای مناطق بین راه بهره مند شده و روستائیان نیز با عرضه محصولات کشاورزی و باغی و صنایع دستی خود از درآمدهای پایدار منتفع شوند.
وی بیان کرد: اکنون پنج گروه گردشگر مردمی نیز در فضای مجازی نسبت به معرفی جاذبه های گردشگری و آثار فرهنگی در شهرستان خمین و به خصوص بخش کمره کمک می کنند.
وجودطرح هادی، کیفیت شبکه دسترسی، مقصد ورود گردشگر، امکان تاسیس تعاونی گردشگری، نزدیکی به قطب های جمعیتی، امکان پذیرش گردشگر در طول سال، برخورداری از خدمات عمومی و زیرساختی، وجود صنایع دستی و جاذبه های طبیعی، مذهبی و تاریخی، بهره مندی از دهیاری و شورای اسلامی از معیارهای انتخاب روستاهای هدف گردشگری است.
گزارش: احمد الهی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا