اخبار استان ها

به شوراهای اسلامی شهرها کمتر از حد قانونی توجه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، محمد نورصالحی امروز_ دوشنبه بیست‌ودوم اسفند_ در دیدار با برخی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه مجموعه شهرداری‌ها دارای سابقه بیش از یکصد ساله در امر اداره شهرها هستند اظهار کرد: سابقه شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهرها بسیار کمتر از این عدد بوده و پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: با این وجود امروزه نهادهای حاکمیتی مثل قوه مجریه و مقننه در واگذاری و توسعه اختیارات این شوراهای اسلامی تحت قالب مدیریت واحد یکپارچه شهری همچنان دچار تردید و شک و شبهه هستند، لذا دائم در صدد تضعیف حیطه اختیارات آنها بوده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به شوراهای اسلامی شهرها کمتر از حد قانونی توجه می‌شود، به‌عنوان مثال در قانون اساسی صراحت داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران باید قبل از ارسال لایحه بودجه سالانه به مجلس از شوراهای استان‌ها و بالتبع شوراهای اسلامی شهرها نظرگیری کند و سپس لایحه بودجه را به مجلس ارسال کند اما این موضوع مهم هیچگاه و در هیچ دوره‌ای از دولت‌ها انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهرها حق و حقوق مردم نیز نادیده گرفته می‌شود، چراکه اعضای پارلمان‌های شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان مردم پیگیری مطالبات آنها در سطح شهر هستند.

نورصالحی گفت: این مسائل باعث می‌شود مدیریت شهرها با مشکلاتی روبه‌رو شوند، در حالی شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها ذیل وزارت کشور شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به ادغام سازمان‌ها و رفتن ذیل شهرداری‌ها در سال ۹۴ از سوی سازمان شهرداری‌های کشور گفت: این اقدامات از جمله موضوعات و مسائل مرتبط با اصرار بیش از حد حاکمیتی بود که با نقدها و نظرهای مخالفی روبه‌رو شد اما به آنها توجهی نشد و امروز شاهد عوارض و آسیب‌های ناشی از آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برگزاری سلسله جلسات منظم و مشترک شوراهای اسلامی شهر اصفهان با نمایندگان مجلس اصفهان، تقویت ارتباطات داخل شهری و فرا استانی با دیگر کلان شهرها، ایجاد زمینه‌های تبادل نظر بین ۳۱ استان در زمینه موضوعات شهری از جمله راهکارهای پیشنهادی و استفاده شده در شهرداری اصفهان است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا