اقتصادی

با مهار تورم حرکت منابع به سمت تولید تشویق می‌شود

میثم مهرپور در گفتگویی، در خصوص با شعار سال اظهار کرد: در رابطه با شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است چند نکته مطرح می‌شود؛ اول اینکه این نامگذاری در ادامه تاکید رهبر انقلاب برای مشخص کردن اولویت‌های اقتصادی برای کشور است، زیرا در سال‌های اخیر مهم‌ترین مسئله کشور اقتصاد و معیشت مردم بوده است.

وی افزود: بنابراین وقتی نام گذاری‌های شعار سال در یک‌دهه گذشته را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که بخش قابل توجهی از این نامگذاری‌ها در راستای مسائل اقتصادی بوده و از دل این مسائل یک توجه ویژه‌ای بر موضوع تولید وجود داشته است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: حمایت از کالای ایرانی، حمایت از تولید و فعالیت‌های دانش بنیان اسلامی بوده که در سال‌های اخیر به عنوان شعار سال تعیین شده است و این شعارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تولید و مشتقات آن مربوط می‌شود.

مهرپور ادامه داد: این مهم نشان دهنده این است که اولویت اساسی اقتصاد کشور از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و بر موضوع تولید و ثروت ملی تاکید ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه اگر تورم مهار شود، انگیزه‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند گفت: شعار امسال مهار تورم و رشد تولید به صورت مشترک نامگذاری شده زیرا اگر تورم مهار شود و اقتصاد ثبات پیدا کند انگیزه‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته و به تبع آن رشد تولید نیز اتفاق می‌افتد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رشد تورم از سود تولید بیشتر بوده این مسئله باعث شده بخش قابل توجهی از منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی نروند و همین منجر به افزایش پیدا نکردن تولید و رشد مناسب شده است.

مهرپور ادامه داد: علاوه بر این وقتی منابع ریالی به سمت فعالیت‌های غیرتولیدی و عمدتاً بازارهای زودبازده سفته بازی و غیرمولد رفته‌اند تا بتوانند کاهش ارزش پول که به واسطه وجود تورم سال‌های اخیر در اقتصاد ایران تشدید شده است را جبران کنند. این باعث شده تا شاهد چرخه تورم بالا و رشد پایین اقتصادی باشیم.

وی گفت: با مهار تورم حرکت منابع به سمت تولید تشویق می‌شود و رشد تولید منجر به افزایش عرضه کالا و کاهش تورم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بدترین ایرادات اقتصاد سرمایه‌گذاری در ایران حاکمیت پول است، گفت: در اقتصاد کشور ما حاکمیت پول بسیار پررنگ بوده و موضوع کار و تولید به شدت در انزوا است.

مهرپور خاطرنشان کرد: تمام سیاست‌ها و برنامه‌های دولت باید به سمتی حرکتی کند که کار و تولید خلق ثروت کنند و نه اینکه خود پول و فعالیت‌های سفته بازی این کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اهمیت کار و تولید در اقتصاد اسلامی آنقدر برجسته است که کار مفید منشأ حق مالکیت است در حالی که در اقتصاد سرمایه‌داری هر نوع فعالیت، حتی فعالیت‌های مضر، منشأ مالکیت است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توجه به تولید می‌تواند منجر به اسلامی شدن اقتصاد کشور شود، گفت: رکن اساسی اقتصاد اسلامی به عنوان یک مکتب اقتصادی توجه به تولید است.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا