اقتصادی

اقدامات بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، پس التهاب بازار ارز در دی ماه، علی صالح آبادی از سمت خود استعفا داد و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی شد، فرزین پس از به دست گرفتن ریاست بانک مرکزی وعده داد که با رویکرد جدید سیاست ارزی بانک مرکزی که مبتنی بر سیاست تثبیتی است نرخ ارز را تثبیت خواهد کرد.

وی همچنین از تأمین نیازهای ارزی بخش کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات تولید از طریق سامانه نیما خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا نرخ مبادله ارز در این بازار به بازار آزاد نرخ بدهد.

علاوه براین رئیس کل جدید بانک مرکزی گسترش قرض‌الحسنه و تسهیلات خرد، تعیین تکلیف بانک‌های مشکل‌دار و تدوین سیاست‌های پولی در راستای ثبات اقتصاد کلان و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری را از دیگر برنامه‌های خود مطرح کرد.

اعمال ۶ اقدام تنبیهی برای بانک‌های متخلف

اما پس از آشفته شدن بازار ارز، برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده قانونی که توسط شورای پول و اعتبار مشخص می‌شود را رعایت نکردند و به همین علت بانک مرکزی در اقدامی که برای پایبندی بانک‌ها در خصوص نرخ مصوب سپرده‌های بانکی بود از اعمال اقدامات تنبیهی برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متخلف خبر داد. این شش اقدام تنبیهی به شرح زیر اعلام شد:

– تعطیلی یا غیر فعال کردن شناسه اختصاصی شعب متخلف؛

– مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حائز اهمیت در تصمیم‌گیری برای صدور تاییدیه صلاحیت مدیران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری؛

– بازنگری در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه؛

– بازنگری در تعداد شعبه و باجه؛

– مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسی‌های مربوط به صدور مجوزهای موردنیاز بانک‌و مؤسسه اعتباری از جمله مجوزهای برگزاری مجامع، افزایش سرمایه، ارائه خدمات ارزی و…

تخصیص و تأمین ارز کالاهای اساسی و فراهم شدن امکان ترخیص آنها از بنادر کشور

بانک مرکزی در اقدامی دیگر برای تأمین کالاهای اساسی با توجه به با گشایش‌های ارزی انجام شده امکان واردات کالاهای اساسی (کنجاله، جو، ذرت و خوراک طیور) تا سقف ۱.۵ میلیارد دلار را فراهم کرد و فرایند تخصیص و دستور داد تا پرداخت ارز برای این محموله‌ها سرعت انجام شود.

دیدار رئیس کل بانک مرکزی با معاون نخست وزیر امارات متحده عربی

یکی دیگر از برنامه‌های جدید بانک مرکزی تقویت و ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه بود تا بتوان با پیمان‌های پولی جدید، مبادله را با آن کشورها آسان‌تر کرد. به همین منظور محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با معاون نخست وزیر و وزیر دیوان ریاست امارات و همچنین رئیس کل بانک مرکزی این کشور همسایه دیدار و دو طرف، راجع به همکاری‌های دوجانبه در بخش مالی و بانکی گفت‌وگو و رایزنی کردند.

فرزین در دیدار با منصور بن زائد آل نهیان، معاون نخست‌وزیر و وزیر دیوان ریاست امارات، همکاری‌های ایران و امارات و توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و بانکی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ها

بانک مرکزی مدیریت انتظارات تورمی، کنترل مقداری ترازنامه و اضافه برداشت بانک‌ها به همراه نظارت قوی بر چگونگی مصرف اعتبارات در شبکه بانکی را در دستور کار جدی قرار داد. همچنین فروش اموال مازاد شبکه بانکی به عنوان سیاست قطعی بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفت.

تأمین نیازهای ارزی ضروری مردم توسط صرافی‌ها

بانک مرکزی دراطلاعیه‌ای که در چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ منتشر شد این اجازه را به صرافی‌ها داد تا بتوانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» اقدام کنند.

صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تأمین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» اقدام کنند.

ورود بانک مرکزی به نرخ سازی در بازار آزاد ارز

رئیس کل بانک مرکزی از تأمین ارز صرافی‌ها با حراج روزانه در بازار متشکل، راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا در بهمن ماه و همچنین از تأمین ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی از محل درآمد صادرات نفت و پتروشیمی خبر داد تا بانک مرکزی که به همه منابع ارزی کشور دسترسی دارد، نرخ سازی را از این به بعد با اقدامات خود انجام دهد.

قابل استفاده شدن بخش زیادی از ارزهای بلوکه شده

فرزین در همین ماه از مذاکرات سازنده تجاری با شرکای تجاری کشور در قالب دیپلماسی پولی و بانکی خبر داد و گفت: با قطر، امارات متحده عربی، چین و عراق مذاکرات بسیار سازنده‌ای داشتیم و در تمام آن‌ها نیز دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم. بطوری که منجر شد بخش زیادی از منابع ارزی تحریم شده و مسدود شده ایران قابل استفاده شود و هم اکنون از آن استفاده می‌کنیم.

تسهیل واردات طلا به کشور

بانک مرکزی شرایط واردات طلا به کشور را با مصوبه مورخ ۹ بهمن ۱۴۰۱ تسهیل کرد. بر این اساس شرط الزام به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات طلا حذف شد و از این به بعد، وارد کنندگان می‌توانند با استفاده از کلیه روش‌ها و ابزارهای پرداخت اقدام به واردات طلا کنند.

همچنین محدودیت استفاده از منابع ارزی خود وارد کننده برای واردات طلا حذف و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران، و ارز دیگران نیز برای واردات طلا فراهم شد.

رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلا

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، مرکز مبادله ارز و طلای ایران فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد.
این مرکز در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران در آن گشایش شد.

گشایش ارزی حاصل از توافق با عربستان

موفقیت ایران در عرصه سیاست خارجی و سیاست اولویت ارتباطات مؤثر با همسایگان از جمله توافق با کشورهای عربی علی‌الخصوص توافق با کشورهای عربستان و امارات گشایش‌های ارزی خوبی ایجاد کرده است به طوری که در روز شنبه بیست‌وهفتم اسفند ماه رشد عرضه درهم در مرکز مبادله منجر به مبادله ۶۳۰ میلیون درهم گردید که با تداوم و رشد معاملات درهم کلیه تقاضای درهمی تأمین خواهد شد.

مذاکرات فشرده تیم بانک مرکزی با کشورهای مذکور و هم افزایی عملیاتی دستگاه دیپلماسی با تیم اقتصادی دولت، نتایج مثبتی در ارتباطات بین بانکی و حصول نتایج ملموس ایفا کرده است که مکمل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی خواهد بود؛ دیپلماسی اقتصادی دولت از طریق ایجاد کانال‌های مالی جدید، ایجاد خطوط اعتباری و سرمایه‌گذاری کشورهای عربی افق‌های روشنی برای مدیریت بازار ارز در آینده نزدیک را رقم خواهد زد.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا