اقتصاد کلان

سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت/ از حق آبه ای که طالبان دریغ می کنند تا حوادث تلخ زاهدان

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از زاهدان، رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۲ را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، ادامه نام‌گذاری‌های اقتصادی ایشان در سال‌های گذشته؛ اما در سال ۱۴۰۱ سیستان و بلوچستان چه کارنامه‌ای دارد سالی که به تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گرفته بود.

مجتبی جهانتیغ فعال رسانه‌ای درباره عملکرد سیستان و بلوچستان در ۱۴۰۱ می‌گوید: درباره موفقیت‌های برزگ ۱۴۰۱ به نظرم راه آهن زاهدان-خاش که بخشی از رویای دیرینه کریدور شمال-جنوب بود تحقق یافت و باید تمام اهتمام پای کار بیاید تا افتتاح کامل خط زاهدان-چابهار صورت گیرد،همچین در سال ۱۴۰۱ شفافیت اقتصادی هم گسترش پیدا کرد و صورت‌های مالی بنگاه‌ها و بانک‌ها شفاف شد تا در دسترس پژوهشگران اقتصادی و نقادان قرار گیرد که اقدام پسندیده‌ای منتها اخیرا مطلع شدم که در بودجه ۱۴۰۲ مجلس این شفافیت را حذف کرده که به نظرم اقدام نادرستی است و لازمه تحول اقتصادی، شفافیت اقتصادی است که باید اتفاق بیافتد.

وی افزود: در حوزه صدور مجوز کسب و کارها هم سال ۱۴۰۱ یک اتفاق بزرگ رخ داد و آن برخط شدن صدور مجوزها و حذف بروکراسی‌های مرسوم زمانبر بود؛ در زمینه ناکامی‌ها هم به نظر مهم‌ترین ناکامی ما همین رشد سرسام آور تورم است که در شعار سال رهبری هم مشخص است، زمانی که تورم مهار نشود کشور را زمین سوخته می‌کند و عملا ما در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی ناکام می‌مانیم و برای مناطق کمتر برخوداری مانند سیستان و بلوچستان که غالب مردم کشاورز و دامدار و کم درآمد هستند تورم به شدت به مردم فشار می‌آورد.

مروری گذرا بر مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۱

در ادامه مروی گذرا می‌کنیم بر مهم‌ترین رویدادهای ۱۲ ماهه گذشته در سیستان و بلوچستان:

فروردین‌ماه- فوت «مریم کریمی» از اسطوره‌های سوزن‌دوزی بلوچستان 

فروردین ماه- جمعی از مخترعین و مبتکران زاهدان دستگاه هیدروژنی خود تامین، دستگاهی آب می‌سازند و برق تولید می‌کند را اختراع کردند.

اردیبهشت ‌ماه-محمود آبسالان محافظ سردار الماسی فرمانده تیپ نیروهای مخصوص ۱۱۰ سلمان فارسی بر اثر تیراندازی افراد ناشناس به خودرو سردار الماسی در سحرگاه ۲۱ رمضان همزمان با شب‌های قدر به شهادت رسید.

اردیبهشت ماه- مردم سراسر سیستان و بلوچستان حضوری گسترده در راهپیمایی روز قدس داشتند.

اواسط تیرماه تیرماه-طوفان شدید در شهرستان هیرمند موجب قطعی برق و آب شد و زندگی مردم در این شهرستان را مختل کرد.

۷ شهریورماه-اولین چاه ژرف سیستان به بهره برداری رسید و آب خود را به شبکه وارد کرد.

اواخر شهریورماه-بیش‌از ۲۷ هزار زائر اربعین از مرزهای ریمدان و میرجاوه وارد استان شدند.

۶ و ۸ مهرماه-آشوب‌های گسترده از چابهار شروع شد و به زاهدان سرایت کرد و موجب خسارت گسترده به اموال عمومی شد.

۸ مهرماه-فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان و همرزمانش در آشوب‌های ۸ مهرماه زاهدان به شهادت رسیدند.

۱۲مهرماه-سران طوایف سیستان و بلوچستان در همایشی بزرگ شرکت کردند و از آشوب و آسیب برائت جستند.

۱۴مهرماه-وزیر کشور که به دستور رییس جمهور برای بررسی حوادث زاهدان به استان سفر کرد در ۱۴ مهرماه با مولوی عبدالحمید دیدار و گفت و گو کرد.

۱۴آبان‌ماه-طرح گازرسانی به خاش افتتاح شد.

۱۸آبان-در پی نصب و انتصابات بعد از حوادث زاهدان، سردار قنبری جایگزین سردار طاهری به عنوان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان منصوب شد.

۱۹آبان-راه آهن خاش-زاهدان رسما افتتاح شد

۱۹آذرماه-مولوی ریگی امام جماعت اهل سنت مسجد امام حسین خاش به دست افراد ناشناس به شهادت رسید.

۸دی‌ماه-محمد کرمی جایگزین حسین مدرس خیابانی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد.

۲۰دی ماه- سردار مرتضوی جایگزین کرمی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران در جنوب شرق کشور منصوب شود.

۴ بهمن‌ماه-درپی جریان‌سازی‌های رسانه‌ای از وضعیت وخیم سوخت در سیستان و بلوچستان، معاون اول رییس جمهور با دستور رییس جمهور به همراه جمعی از وزرا به استان سفر کرد.

۲۲بهمن‌ماه-راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در در شهرها و روستاها و نقاط کمتر دیده شده سیستان و بلوچستان همه‌جانبه، پرشور و متفاوت با سال‌های گذشته برگزار شد.

۱اسفندماه-صف‌های طویل کامیون‌های صادرتی در مرز ریمدان خبرساز شد؛ بیش از ۵ کیلومتر صف در مرز تشکیل شد.

اواخر اسفنند-چابهار شاهد حضور هیئت‌های اقتصادی از افغانستان و ژاپن بود.

حوادث تلخ و ناگوار در ۶ ماهه دوم سال و حضور نمایندگان رهبر معظم انقلاب

۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ با حوادثی تلخ و ناگوار همراه بود، از ماجرای فرمانده انتظامی خطا کرده چابهار تا جمعه ۸ مهر زاهدان؛ تعدادی شهید و تعدادی زخمی شدند، همه این حوادث تلخ به خاطر قصور،تمرد و خطای تعدادی از مدیران اجرایی و مامورین انتظامی رخ داد تاجایی که رهبر معظم انقلاب یک هیئت اعزامی ویژه برای بررسی ماجرا فرستادند.

در هفته حضور هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب به استان ۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان حوادث زاهدان آزاد و عفو شدند و در هفته‌های قبل و بعد از آن هم بیش از ۷۰۰ نفر مورد عفو قرار گرفتند.

همچنین در پی حوادث زاهدان چندین فرمانده انتظامی و مدیر عزل و یا تغییر کردند از جمله فرمانده کلانتری ۱۶ زاهدان برکنار شد، فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان عزل شد، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان جایگزین شد، استاندار سیستان و بلوچستان تغییر کرد و به گفته رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح فرمانده انتظامی خطا کرده چابهار با ۴ جرم متفاوت هر کدام به ۱۵ ماه حبس محکوم شده و مامورین کلانتری ۱۶ زاهدان هم در زندان و منتظر صدور حکم هستند.

همه این جابه جایی ها در کنار حضور پدرانه هیئت رهبر معظم انقلاب برای التیمامی بر سر مردم رنج دیده استان که کم آسیب ندیدند البته بعد از سفر هیئت رهبر معظم انقلاب کسانی که در استان تریبون‌دار بودند و انتظار می‌رفت پیگیر حقوق جان باختگان ۸ مهرماه و پیگیر احقاق حقوق مردم رنج دیده باشند مسایل نه چندان مرتبط با استان و در بعضی موارد متضاد با اسلام را در بوق و کرنا کردند برای مثال از حقانیت بهایی‌ها گفتند، رژیم اشغالگر قدس شریف را به رسمیت شناختند و از ادعاهایی سراسر نادرست گفتند.

اتفاقات خوب اقتصادی و بهره‌برداری از پروژه‌های استراتژیک زیرساختی

خط گاز ایرانشهر-چابهار که از سال ۹۵ آغاز شد بالاخره در اسفندماه به چابهار رسید.گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌ برداری رسید.

 از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر – پاییزان – خاش و خاش – میرجاوه در آبان ماه سالجاری، با هدف بهره مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی است.

طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تامین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شده است.خط انتقال گاز شهری ششم شهریور ماه امسال در منطقه سیستان افتتاح شد و زابل در مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی نیاز داشت که تا کنون از ۴۶۶کیلومتر کارشده ۲۵۰ کیلومتر گازدار است

خط لوله ۳۶ اینچ انتقال گاز زاهدان – دوراهی دشتک – زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر نیز با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء (ص) امسال در هفته دولت به بهره‌ برداری رسید.

ایرانشهر در شهریور ۸۹ گازدار شده و شرایط گازی آن تقریبا مانند زاهدان است و بمپور و محمدان گازدار بوده و در بزمان نیز گازرسانی انجام و در مرحله اتمام عملیات اجرایی و گازدار شدن شهر است.

در حوزه ایرانشهر نیز شهرک صنعتی این شهرستان گازدار شده و صنایع مستقر می‌توانند از آن استفاده کنند.گاز به شهرک صنعتی زاهدان نیز رسیده و واحدهای صنعتی باید برای دریافت اشتراک پذیری گاز طبیعی اقدام کنند.در زاهدان ۴۱۰ صنعت هدف وجود دارد که از این تعداد ۹۳ صنعت مصرف کننده عمده گاز، سه مصرف کننده نیروگاهی، ۸۸ صنعت در دست اجرا و ۲۰۳ صنعت دارای قابلیت گازدار شدن است.

در ادامه اجرا و تکمیل این پروژه‌ها، قطعات سوم و چهارم طرح انتقال گاز ایرانشهر – مکران – چابهار – کنارک به طول ۲۹۰ کیلومتر و بیش از ۴۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری که طرحی راهبردی بشمار می‌آید آماده بهره برداری است که با بهره‌برداری از آن افزون بر تامین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی مهیا می‌شود تا سنگ‌ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم‌تر بنا شده و فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری به‌ منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوانترین استان کشور شوند.

 انتظار ۶ ساله برای رسیدن گاز درحالی تمام شد که تقریبا دو برابر آن یعنی ۱۲ سال بعد از شروع به ساخت راه آهن چابهار-زاهدان که از سال ۱۳۸۹ شروع شد بالاخره چشم مردم به قطار روشن شد؛ راه آهن زاهدان-خاش به عنوان قطعه هشتم این خط آذرماه امسال افتتاح شد.هرچند هنوز تا رسیدن قطار به چابهار زمان نیاز است اما بالاخره بخشی از رویای کریدور شمال-جنوب در ۱۴۰۱ محقق شد؛ شرکت توسعه زیرساختهای حمل و نقلی کشور اعلام کرده پروژه راه آهن چابهار-زاهدان جدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش‌های مهم کار انجام شده است.

سیستان و بلوچستان در ساخت مسکن ملی هم در ۱۴۰۱ طبق آمار وزارت راه رکوددار شد و خانه های مردم در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ تحویل می‌شود. بیش‌از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه هم برای استانی ساخته شد که کمترین سرانه بزرگراه و راه اصلی را در کشور دارد و توجهی هم تا پیش از این به آن نمی‌شد، نشان به آن نشان که وزارت راه در آمار سالانه اش اعلام کرده: از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۷ یعنی ۱۶ سال فقط ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه ساخته شده اما از سال ۹۸تا ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۷ کیلومتر بزرگراه ساخته شده، نشانه هایی امیداوار کننده که دولت میخواهد سیستان و بلوچستان کمتر از جاده های نامناسب و یکطرفه غیراستانداردش رنج و غم ببیند

تحول میدان در مَکُران در یک سال گذشته محسوس بود، صیادان بلوچ که اردیبشهت ۱۳۹۴ در بند گروه تروریستی الشباب شاخه القاعده در شاخ آفریقا و سومالی گرفتار بودند و به دلیل عدم تماس با خانواده‌هایشان در این ۸ سال کمتر کسی از زنده بودنشان امیداوار بود، در دی ماه امسال آزاد شدند.

ریمدان در ۱۴۰۱ یک قدم بزرگ برداشت، این مرز که از زمان افتتاحش در سال ۱۳۹۹ آهسته آهسته جلو می‌رفت امسال یک جهش کرد؛ روزانه ۶۰۰ کامیون صادراتی ایران میهمان مرز ریمدان هستند، آمار این کامیون‌ها در سال ۱۳۹۸ چیزی کمتر از ۵۰ کامیون در روز بوده؛ یک جهش بزرگ برای مرزی که کمتر به آن توجه شد. این مرز در شهریور ماه ۱۴۰۱ برای اولین بار میزبان ۱۵ هزار زائر اربعین بود، درحال حاضر هم روزانه هزاران زائر، مسافر و دانشجوی ایران و پاکستان از این مرز تردد میکنند.

بندر چابهار در ۱۴۰۱ در ورود کالای اساسی رکورد شکست و حالا تامین کننده ۲۰ درصد از برنج، گندم، جو، ذرت و نهادهای دامی و به معنای کلی تر کالای اساسی مردمان ایران است، کالایی که اگر از چابهار نیاید کشور فلج می‌شود؛ حالا چابهار در کنار بندر شهید رجایی هرمزگان و بندر امام خمینی خوستان امید مردمان ایران برای کالای اساسی است.

فاز اول مجتمع پتروشیمی چابهار هم بعد از سالها انتظار که از سال ۱۳۹۱ شروع شد با رسیدن گاز به آن عیدی افتتاحش را به ۱۴۰۲ میدهد تا با تولید روزانه ۸٫۵ میلیون متانول، چابهار را میزبان کشتی های صادراتی محصولات پتروشیمی کند و سوپاپ اطمینان ایران برای تامین ارز همان کالای اساسی باشد که از چابهار وارد می‌شود.

سال بی‌آبی و صف‌های طولانی

بی آبی در سیستان در ۱۴۰۱ به اوج رسید تاجایی که مردم از وعده وعیدهای بی نتیجه در اعطای حق آبه هیرمند عاصی شدند و تجمعی اعتراضی کردند؛ شرکت و آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام کرده چاه نیمه‌ها به نقطه بحرانی رسیدند و اگر حق آبه هیرمند نیاید تا حداکثر یک سال آینده بیشتر دوام نمی‌آوردند به همین دلیل استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده اقدامات برای مجزا کردن آب زاهدان از چاه نیمه‌ها با افزایش چاه ها در حرمت یا دشت هامون هیرمند انجام می‌شود.

صف‌های گاز،نان و بنزین هم یک سال دست از سر مردم برنداشت؛ مردم سیستان و بلوچستان همچنان از صف‌هایی رنج می‌برند که در هیچ استانی به این شدت نیست. در نیمه بهمن‌ ماه نفت سفید در دلگان نایاب شد و کلاس‌های درس در زابل نفت کافی برای گرم نگه داشتن کلاس نداشتند، در اوایل دی ماه هم مردم در چابهار با کمبود شدید کپسول گاز و قیمت گزاف آن روبه رو شدند.

در مجموع سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱ شاهد رخ‌دادها و اتفاقات تلخ و شیرینی بود که مهم‌ترین آن حوادث زاهدان است که از مسولان و مدیران به ویژه دستگاه قضا انتظار می‌رود مطابق با دستورات و حضور هیئت ویژه اعزامی رهبر معظم انقلاب پرونده حوادث زاهدان را سریعتر نهایی کنند. همچنین آب سیستان و وضعیت وخیم آن و پیگیری حق آبه هیرمند از دیگر موضوعات اولویت‌دار سیستان و بلوچستان و مطابق به آنچه در گزارش گفته شده اگر در ۱۴۰۲ فکری به حال آب سیستان نشود، چاه نیمه‌ها دوام نمی‌آوردند.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا