تکنولوژی

همه چیز درباره دو نرخی شدن ساعت در ایران

فردای اقتصاد – با گذشت شش روز از سال جدید هنوز مشکل ساعت بسیاری از موبایل‌ها و کامپیوترها در ایران حل نشده و به نظر می‌رسد این چالش تا بعد از تعطیلات سال نو هم ادامه داشته باشد. 

مشکل اصلی از زمانی ایجاد شد که ساعت رسمی کشور امسال یکساعت به جلو کشیده نشد ولی تنظیمات لازم برای  همه سرورهای جهانی که ساعت پیش‌فرض دستگاه‌های الکترونیکی را کنترل می‌کنند انجام نگرفته است. 

در نتیجه این اتفاق برخی دستگاه‌ها ساعت دقیق را نشان می‌دهد اما در دستگاه‌های دیگر از جمله اندروید و ویندوز ساعت دستگاه یکساعت جلو کشیده شده است.

سازمان تنظیم مقررات روز دوم فروردین اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد و گفت: پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام داده و اگر ساعت دستگاه‌موبایلی تغییر پیدا کرده به خاطر این است که برخی تولیدکنندگان گوشی که باید نسخه به روزرسانی شده‌ای منتشر می‌کردند در این زمینه به روزرسانی لازم را منتشر نکرده‌اند. رگولاتوری تاکید کرده که در این زمینه در حال پیگیری‌های لازم است.

با این حال با گذشت چند روز به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از دستگاه‌های کامپیوتری و موبایل همچنان تنظیم نیستند و این تفاوت ساعت باعث چالش‌های بسیاری در همین ابتدای سال شده است. 

در حالی که به طور معمول بسیاری از کسب وکارها عملا تا ۱۴ فروردین تعطیل هستند پیش بینی می‌شود دامنه مشکلات ساعت حتی بعد از چهاردهم فروردین هم ادامه داشته باشد. 

کاربران در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متعددی به این اتفاق نشان داده‌اند و برخی به طنز گفته‌اند که چالش دونرخی شدن ارز در کشور به ساعت هم امتداد پیدا کرده است. 

رگولاتوری: مشکل ساعت را پیگیری می‌کنیم

رگولاتوری در اطلاعیه خود گفته است که عدم تغییر ساعت تابستانی یا به عبارتی عدم اعمال DST(Daylight Saving Time) براساس قانون مصوب مجلس شورای از ابتدای سال ۱۴۰۲، پس از ابلاغ قانون در اول خرداد ماه ۱۴۰۱ با پیگیری های به عمل آمده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مراجع جهانی از جمله ICANN و IANA در نسخه های به روز رسانی شده زمان کشورها منتشر و همچنین در سرورهای زمانی نظیر time.is نیز از حدود ۶ ماه قبل تغییرات لازم اعمال شده است.

در این اطلاعیه آمده است که برای اینکه در گوشی های تلفن همراه عدم تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار رخ دهد لازم است دو اقدام انجام گیرد، ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید ( عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیش بینی‌های لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و کلیه تغییرات لازم در سامانه‌ها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است.

به گفته رگولاتوری اقدام دیگر باید از سمت تولیدکنندگان گوشی صورت می‌گرفته است. در این زمینه در اطلاعیه رگولاتوری آمده است: «در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بین المللی باید نسخه های به روز رسانی گوشی های تلفن همراه خود را منتشر می کردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام گیرد. اکثر تولید کنندگان گوشی نسخه های به روز رسانی شده خود را منتشر کرده اند، اما در برخی گوشی های تلفن همراه که تنظیمات توسط تولید کننده به روز نشده اند با مشکل مواجه شده اند..»

رگولاتوری تاکید کرده که پیگیری لازم از سایر تولید کنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشته اند در حال انجام است تا اقدام به حل این مشکل شود. همچنین مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی درخصوص هرگونه تنظیم وبه روز رسانی به کاربران هستند.

نحوه رفع مشکل ساعت 

به رغم این تمهیدات کاربران گزارش داده‌اند که نه فقط گوشی‌های موبایل که دستگاه‌های کامپیوتری ویندوزی نیز ساعت دقیق را نشان نمی‌دهند.  راهکارهای ارایه شده برای تنظیم دستی ساعت دستگاه‌ها نیز لزوما کارآمد نیستند و می‌توانند باعث مشکلات بیشتری در آینده شوند با این حال به نظر می‌رسد کاربران ایرانی فعلا چاره‌ای جز 

نحوه رفع مشکل ساعت در گوشی های اندرویدی و آیفون برای این منظور، بسته به مدل گوشی خود، باید به بخش تنظیمات بروید و در قسمت تنظیم تاریخ و ساعت، گزینه Daylight saving را غیرفعال کنید. یا اینکه در بخش تنظیمات گوشی Settings به قسمت تاریخ و ساعت Date and time بروید و در آنجا گزینه تنظیم خودکار تاریخ و زمان Automatic date and time را غیرفعال کنید. سپس با ورود به بخش تنظیم ساعت Set time زمان گوشی خود را یک‌ساعت به عقب ببرید.

آموزش رفع مشکل ساعت در ویندوز اگر ساعت ویندوز شما یک ساعت به جلو کشیده شده برای حل مشکل به وجود آمده به قسمت تنظیمات رفته و در بخش Time & language گزینه Date&time را انتخاب کنید. حالا از این قسمت گزینه Adjust for daylight saving time automatically را خاموش کنید تا ساعت سیستم یک ساعت به عقب برگردد.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا