حوادث پلیساخبار استان هااصفهانحوادث

رهایی مادر از دست پسر شیشه ای – بسته خبری حوادث و توصیه های روز پلیس استان اصفهان، ۱۴۰۲/۰۱/۰۶

فرمانده یگان ویژه استان اصفهان، از رهایی یک مادر که توسط پسر شیشه ای خود به گروگان گرفته شده بود در عملیات ویژه ماموران یگان رهایی گروگان این فرماندهی خبر داد.مشروح این خبر و سایر اخبار و توصیه های پلیس استان اصفهان در ادامه بخوانید.

به گزارش سرمایه گستران ، سرهنگ “رضا نصیری”در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: در پی گزارش واصله مبنی بر گروگان گیری در یکی از محلات شهر اصفهان بلافاصله دوتیم از واحد نوپو همچنین تعداد ۶ اکیپ خودرویی و موتوری گشتی سطح محور به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی اولیه مشخص شد جوانی حدوداً ۳۰ ساله معتاد به مواد صنعتی شیشه با قرار دادن قمه بر روی گلوی مادرش او را به گروگان گرفته و با اعمال خشونت وی را تهدید به قتل کرده است.

فرمانده یگان ویژه استان اصفهان گفت: در ابتدا طی چند مرحله مذاکره و گفت و گو با فرد گروگان گیر در صحنه صورت گرفت اما با توجه به عدم تسلیم وی و پافشاری به انجام عمل مجرمانه خود در نهایت ماموران با استفاده از فنون دفاع شخصی فرد گروگانگیر را زمین گیر کرده و مادر حدوداً ۶۰ ساله وی را از دستش آزاد کردند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه مادر متهم براثر ضرب و شتم پسرش مجروح شده بود که برای مداوا به مرکز درمانی انتقال یافت گفت: فرد گروگانگیر نیز پس از دستگیری برای انجام اقدامات قانونی تحویل مرجع قضائی شد.

 

 **قاچاق ۲۶۵ کیلو مواد افیونی با سواری پژو

گروه استان ها- اصفهان_ معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان از توقیف یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ و کشف ۲۶۵کیلو و ۵۰۰گرم تریاک خبر داد.

 سرهنگ ” مهرداد فراشی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: ماموران یگان تکاوری فرماندهی انتظامی استان اصفهان حین گشت زنی در جاده خاکی پشت ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” فرماندهی انتظامی شهرستان شهرضا به یک دستگاه خودروی سواری پژو  ۴۰۵  که در حال تردد بود مشکوک و به آن  دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده خودرو با مشاهده ماموران بدون توجه به فرمان ایست ماموران با سرعت به راه خود ادامه داد که بلافاصله ماموران به تعقیب خودرو پرداخته و  سرانجام با یک اقدام به موقع و ضربتی آن را متوقف کردند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در این عملیات  طی  بازرسی از خودروی مذکور  ۲۶۵ کیلو و ۵۰۰گرم تریاک کشف شد که در این رابطه راننده دستگیر و به همراه پرونده برای انجام اقدامات قانونی تحویل مرجع قضائی شد.#

 

 

**استرداد ۱۷ میلیارد به مال باختگان در فضای مجازی

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان از استرداد ۱۷ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال به مال باختگان در فضای مجازی طی نیمه اول نوروز امسال خبر داد.

سرهنگ” سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: با توجه به اینکه امسال شعار نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه ای انتخاب شده بود مجموعه کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در نیمه اول نوروز امسال تلاش مضاعفی را انجام دادند تا امنیت مردم به بهترین شکل ممکن در فضای مجازی فراهم آید.

وی در خصوص عملکرد این پلیس در نیمه اول نوروز امسال گفت: از ابتدای طرح نوروزی پلیس که در ۲۷ اسفند ماه شروع شد تا چهارم فرودین ماه تعداد هزار و ۵۲۵ مورد گزارش مردمی از طریق مرکز فوریت های سایبری و تعداد ۵۵ مورد نیز از طریق سامانه گفت و گو برخط این پلیس دریافت و کارشناسان این پلیس با دقت این پیام ها را مورد رسیدگی قرار دادند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف ۲۱۰ فقره پرونده مرتبط با جرایم سایبری و دستگیری ۲۶ نفر متهم مرد و ۱۵نفر متهم زن مرتبط با جرایم سایبری در این مدت خبر داد.

مرتضوی با شناسایی و مسدود کردن ۳۴ خط تلفن و ۶۷ لینک فیشینگ اشاره کرد و عنوان داشت: با تلاش کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان در این مدت ۱۷ میلیارد و ۱۴۰ میلیون که در حساب های مجرمان سایبری بود مسدود و به مال باختگان در فضای مجازی مسترد شد.

این مقام انتظامی در خاتمه با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتای استان به صورت شبانه روز آماده خدمت رسانی به شهروندان و مسافران نوروزی است گفت: شهروندان و مسافران می توانند هرگونه سوال، درخواست و یا مشاهده موارد مشکوک، یا گزارشات خود از جرایم در فضای مجازی را در تمام ساعات شبانه روز با مرکز فوریت های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ درمیان بگذارند.

 

 

 **انهدام باند سارقان سیم برق در “خوروبیابانک

گروه استان ها – اصفهان-سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان خوروبیابانک از دستگیری اعضای باند ۳ نفره سارقان سیم برق در عملیات ماموران این فرماندهی و اعتراف متهمان به ۱۱ فقره سرقت در آن شهرستان خبر داد.

سرهنگ “فرهاد جعفری ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: در پی وقوع چندین فقره سرقت سیم برق که باعث بروز مشکلاتی برای برخی از شهروندان شده بود  موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان خورو و بیابانک قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان پس از بررسی محل های وقوع سرقت و انجام یک سری اقدامات خاص پلیسی با همکاری ایستگاه ماموران مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی شهید “رشیدی” و ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان موفق به شناسایی اعضای یک باند ۳ نفره که در این سرقت ها داشتند شدند.

سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان خوربیابانک، تصریح کرد: نهایتاً کارآگاهان در عملیاتی ضربتی، متهمان که با یک دستگاه  خودروی سواری  سمند در حال حرکت در مسیر سرقت سیم های برق ها قرار گرفته بودند را  دستگیر و طی بازرسی از خودرو آنان یک عدد گازانبر عایق شده و مقداری طناب را کشف کردند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه  متهمان در تحقیقات صورت گرفته تاکنون به ۱۱ فقره سرقت سیم برق از شبکه های توزیع برق شهرستان اعتراف کردند اظهار داشت:  متهمان پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی تحویل  مرجع قضائی شدند.

 

 

 

**کلاهبرداری های سایبری با شگرد جمع آوری نذورات مردمی در ماه مبارک رمضان

گروه استان ها-اصفهان- رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان با اشاره به کلاهبرداری مجرمان سایبری از مردم با شگرد جمع آوری نذورات در ماه مبارک رمضان از شهروندان خواست مراقب ترفند‌های افراد سودجو و کلاهبردار باشند و هدایای خود را فقط به اماکن و مؤسسات خیریه معتبر هدیه کنند.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در ماه مبارک رمضان برخی افراد شیاد و سود جو با طراحی سایت های تبلیغاتی یا کانال و گروه های شبکه های اجتماعی در قالب طرح ایتام و خیریه که متاثر از احساسات مردم است، اقدام به تشویق و ترغیب کاربران به همکاری و شرکت در امورات خیریه و کمک به خانواده های کم بضاعت می کنند.

وی افزود: کلاهبرداران با سوء استفاده از نام مؤسسات خیریه و کمک به خانواده های نیازمند و بی‌سرپرست از طریق شبکه های اجتماعی و درج تبلیغات فریبنده در سایت ها و معرفی خود به عنوان عضوی از  شهروندان درخواست کمک های نقدی می کنند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان اذعان داشت: معمولا شگرد مجرمان در این روش هدایت کاربران به درگاه‌های بانکی جعلی است که پس از وارد کردن اطلاعات بانکی توسط فرد خیّر در این صفحه ، مجرم با دسترسی به اطلاعات کارت بانکی فرد قربانی، حساب او را خالی می‌کند.

سرهنگ مرتضوی در خاتمه  خاطر نشان کرد: به شهروندان توصیه می کنیم هیچگاه به کانال ها و گروه‌هایی که در شبکه های اجتماعی برای کمک مالی به مؤسسات خیریه و مراکز نیازمند اقدام به تبلیغ و فعالیت می کنند اطمینان نکنند و مراقب ترفند‌های افراد سودجو و کلاهبردار باشند و هدایای خود را به اماکن و مؤسسات خیریه معتبر هدیه کنند.

 

  

**۳۰هزار لیتر سوخت قاچاق در اردستان

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان اردستان از توقیف یک دستگاه تریلر تانکر دار حامل ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط ماموران این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “مصطفی صادق زاده” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان اردستان در راستای اجرای طرح پیشگیری از قاچاق سوخت، حین گشت زنی در یکیاز محورهای مواصلاتی به یک دستگاه خودروی تریلر تانکر دار حامل سوخت مشکوک شده و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی با بیان اینکه در بررسی دقیق و هوشمندانه صورت گرفته مشخص شد راننده فاقد هرگونه مدارک معتبر و قانونی برای حمل بار خودرو است، افزود: در این عملیات ۳۰ هزار  لیتر سوخت قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان اظهار داشت:  خودرو در پارکینگ متوقف، سوخت قاچاق تحویل نماینده شرکت نفت و راننده خودرو  به همراه پرونده برای تعیین تکلیف تحویل تعزیرات حکومتی شهرستان شد.#

  

**برخورد پیکان با درخت جان کودک ۶ ساله را گرفت

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان از جان باختن یک کودک ۶ ساله براثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری پیکان با درخت در شهر اصفهان خبر داد.

سرهنگ” محمدرضا محمدی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: کارشناسان پلیس راهور شهرستان اصفهان در پی اطلاع از وقوع یک حادثه رانندگی در بزرگراه شهید “چمران” بلافاصله برای بررسی موضوع در محل حضور یافتند.

وی افزود: در بررسی صورت گرفته مشخص شد یک دستگاه خودروی سواری پیکان حین تردد در این مسیر با درخت در حاشیه بزرگراه برخورد کرده که در اثر این سانحه کودک ۶ ساله از خودرو به بیرون پرتاب شده و در دم فوت شده است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه کارشناسان این پلیس عدم توجه به جلو از جانب راننده خودروی سواری پیکان را علت این حادثه عنوان کردند اظهار داشت: علاوه بر این کم توجهی والدین در سوار کردن فرزند زیر ۱۲ سال خود در ردیف جلو، عدم ایمنی خودرو و عدم استفاده از کمربند ایمنی سرنشینان از جمله دلایل موثر در جان باختن کودک ۶ ساله در این حادثه بوده است.

 

  

 

**اجرای طرح توقف و حرکت در راه های کویری و یکنواخت استان اصفهان

گروه استان ها – اصفهان _ رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان از اجرای طرح توقف و حرکت در جاده های کویری و یکنواخت استان در ایام نوروز با هدف جلوگیری از حوادث ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان خبر داد.

سرهنگ “اصغر زارع” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: یکنواختی راه راننده را دچار هیپنوتیزم جاده ای کرده و کم کم او خسته و خواب آلود می شود که اگر برای چند ثانیه پلک هایش روی هم قرار گیرد حوادث دلخراش و جبران ناپذیری برایش رخ خواهد داد. به همین منظور و با توجه به یکنواختی جاده های کویری استان اصفهان، پلیس راه فرماندهی انتظامی استان برای پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان ، اقدام به اجرای طرح توقف و حرکت خودروها در ایام نوروز کرده است.

وی افزود: در این طرح خودروهای عبوری در مکان و پارکینگ های امنی که پیش بینی شده است متوقف و راننده چند دقیقه ای از خودرو پیاده و در معرض هوای تازه قرار می گیرد که این کار باعث جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی راننده در طی مسیر می شود.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان  گفت: به رانندگان توصیه می کنیم مراقب باشند تا در راه های یکنواخت دچار هیپنوتیزم جاده ای نشوند. ضمن اینکه  حرکت مداوم چشم ها و همچنین رعایت سرعت های مجاز و مطمئنه می تواند در جلوگیری از هیپنوتیزم جاده ای به رانندگان کمک کند.

این مقام انتظامی خطاب به رانندگان عنوان داشت: هنگام تردد در راه های یکنواخت تلاش کنید که دچار هیپنوتیزم جاده نشوید ، یعنی حرکت مداوم چشم ها و خودداری از تمرکز و همچنین رعایت سرعت های مجاز و توصیه شده به جهت جلوگیری از گرفتار شدن و آسیب پدیده باریک بینی و کاهش زاویه دید و کنترل بر سطح و حاشیه راه ، که این دو آسیب پنهان در زمان رانندگی در راههای برون شهری می توانند خطرات غیر قابل پیش بینی ایجاد نمایندو جزء علل پنهان تصادف می باشند.

سرهنگ زارع در خاتمه یک بار دیگر تاکید کرد: رانندگان مراقب باشند که حتما هنگام خستگی و خواب آلودگی با توجه به اطلاع رسانی های انجام شده این پلیس در راه ها ، از پارکینگ ها و ایستگاه های امنیت و سلامت استفاده لازم را ببرند.و در رانندگی هرگز به چشمان خسته خود اعتماد نکنند.

 

 

 

 **دستگیری سارقان موتورسیکلت در اصفهان

گروه استان‌ها – اصفهان – فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از دستگیری ۷ سارق و کشف ۴ دستگاه موتورسیکلت مسروقه طی ۳ روز گذشته در شهر اصفهان خبر داد.

سرهنگ ستاد “حسین بساطی”  در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح جزئیات این خبر بیان داشت: ماموران فرماندهی انتظامی  شهرستان اصفهان حین گشت زنی های هدفمند و هوشمندانه خود طی ۳ روز گذشته  ۴ دستگاه موتورسیکلت سرقتی را کشف و به مال باختگان مسترد کردند.

وی افزود: در این رابطه  ۷ نفر سارق نیز دستگیر و پس از اعتراف صریح به عمل مجرمانه خود با تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی تحویل مرجع قضائی شدند.

 فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان، سهل انگاری مال باختگان در نگهداری موتورسیکلت های خود را مهم ترین علت موفقیت سارقان در سرقت این وسیله نقلیه ذکر کرد و اظهار داشت: به شهروندان موتورسیکلت خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کنند و از رها کردن آن بدون قفل و زنجیر در معابر عمومی خودداری نمایند و حتی برای یک لحظه به مغازه رفتن موتورسیکلت خود را به صورت روشن رها نکنند.

 

 

 ** کشف مواد افیونی از زیر بار سیب زمینی

گروه استان ها _ اصفهان _ جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان نائین از کشف ۹۸ کیلو ۷۸۰ گرم تریاک که در زیر بار سیب زمینی یک دستگاه خودروی کامیون جاساز شده بود طی عملیات مأموران فرماندهی خبر داد.

سرگرد” حسن براهیمی “درگفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: مأموران مستفر در ایستگاه ایست و بازرسی شهید “شرافت” فرماندهی انتظامی شهرستان نایین حین کنترل و بررسی وسایل نقلیه  به یک دستگاه کامیون حامل بار سیب زمینی مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از متوقف شدن خودرو با هماهنگی مرجع قضائی آن را مورد بازرسی قرار دادند که در این عملیات  ۹۸ کیلو ۷۸۰ گرم تریاک از زیر بار سیب زمینی کشف شد.

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان نایین  خاطر نشان کرد: در این خصوص خودرو توقیف و راننده به همراه سرنشین دیگر خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.

 

 

 

** پایان موبایل قاپی های سارق سابقه دار در “خمینی شهر

گروه استان ها-اصفهان-فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر از دستگیری یک سارق سابقه دار و کشف ۱۴ دستگاه گوشی تلفن همراه مسروقه توسط مأموران این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ”غلامرضا براتی” در گفت و گو با خبر نگار پایگاه خبری پلیس در تشریح این خبر بیان داشت: در پی وقوع چندین فقره موبایل قاپی  شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان فرماندهی انتظامی شهرستان خمنی شهر قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان در این راستا  اقدامات علمی و تخصصی خود  را انجام داده و در نهایت رد پای یک سارق سابقه دار را در این سرقت ها بدست آوردند و با هماهنگی مقام قضائی نسبت به دستگیری وی اقدام کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر اظهار داشت: کاراگاهان پس از دستگیری متهم در بازرسی از وی  ۱۴دستگاه گوشی تلفن همراه سرقتی را کشف کرده و او را برای تحقیقات بیشتر به پلیس آگاهی منتقل کردند.

سرهنگ براتی در پایان با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای انجام اقدامات قانونی تحویل مرجع قضائی شد  از شهروندان خواست؛ در صورت مشاهده هر گونه فعالیت غیر قانونی توسط افراد مشکوک مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند، تا نسبت به دستگیری مجرمان و متخلفان اقدام شود.

 

 

 

**نقش تلفن همراه در تصادفات رانندگی

گروه اجتماعی_ اصفهان _ در هنگام صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی مغز قادر به دریافت و پردازش اطلاعات مربوط به وضعیت خود و راه نیست و این مسئله زمینه بروز سانحه رانندگی را فراهم می سازد.

استفاده از تلفن همراه در رانندگی به عنوان یک عامل ناسازگار و مداخله کننده در تصادفات رانندگی شناخته شده است. صحبت کردن با تلفن همراه موجب حواس پرتی و کاهش تمرکز راننده می شود و گاهی راننده را دچار اشتباهاتی مانند عبور از چراغ قرمز، تغییر مسیر رانندگی، انحراف به سمت چپ یا راست و تخطی از سرعت مطمئنه می کند به همین علت استفاده از تلفن همراه حین رانندگی تخلف محسوب و منجر به اعمال قانون متخلف می شود.

کارشناسان معتقدند که در هنگام صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی مغز قادر به دریافت و پردازش اطلاعات مربوط به وضعیت خود و راه نیست و این مسئله زمینه بروز سانحه رانندگی را فراهم می سازد. لذا هنگام استفاده از تلفن همراه شنیدن هر نوع خبری که به نوعی تعادل ذهنی راننده را بر هم می زند بروز عکس العمل نامناسب راننده در هنگام رانندگی را فراهم می سازد.

موتورسیکلت سواران البته باید توجه بیشتری داشته باشند چون اگر با تلفن همراه در حین موتورسواری صحبت کنند به علت اینکه کنترل موتور با دست است علاوه بر هواس پرتی، قادر به هدایت وسیله نقلیه خود با دست نخواهند بود و تشخیص اجسام یا تابلوهای ایمنی نیز برای آن‌ها مشکل خواهد بود. در یک جمله  باید گفت که تلفن همراه در حین رانندگی همراه خوبی برای راننده نیست.

تهیه و تنظیم: سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

 

 **چگونه فرصت سرقت خودرو را از سارقان بگیریم؟

گروه اجتماعی _ اصفهان _ شما با رعایت چند نکته ساده می توانید فرصت ها و زمینه های ارتکاب سرقت خودرو را برای سارقان از بین برده و تمام راه ها را بر روی آن ها ببندید و کاری کنید که آنها نتوانند خودروی شما را سرقت کرده و کلاً از سرقت خودروی شما منصرف شوند.

پیش از اینکه بخواهیم راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو را ارائه کنیم باید به این سوال اساسی و مهم پاسخ دهیم که چرا سرقت خودرو اصلاً اتفاق می افتد؟ و عوامل زمینه ساز سرقت خودرو کدامند؟ نگاهی به پرونده های سرقت خودرو نشان می دهد که عدم تجهیز خودرو به لوازم ایمنی، ترک کردن خودرو با موتور روشن، رها کردن خودرو در معابر عمومی بدون رعایت اصول ایمنی، سپردن سوئیچ به افراد غیر مطمئن، بی احتیاطی هنگام سوار کردن مسافر و توقف در مکان های نا امن هنگام استراحت از جمله عواملی بودند که در اثر سهل انگاری مال باختگان باعث بروز سرقت توسط سارقان شدند.

بنابراین با رعایت چند نکته ساده می توان فرصت ها و زمینه های ارتکاب سرقت خودرو را برای سارقان از بین برد و تمام راه ها را بر روی آن ها بست و کاری کرد که آنها نتوانند خودرو را سرقت کرده و کلاً از سرقت خودرو منصرف شوند و به سراغ موردهای راحت برای سرقت کردن بروند. در ادامه برخی از مواردی که می تواند زمینه و فرصت سرقت را از سارقان سلب کند را اشاره می کنیم:

چونه از بروز سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟

۱-خودرو را به لوازم ایمنی مجهز کنید

بر روی خودروی خود لوازم ایمنی نظیر سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی، دزدگیر، قفل پدال و فرمان، محافظ کامپیوتر خودرو(محافظ ECU) و سایر وسایلی که از باز کردن در خودرو و روشن کردن آن توسط سارقان جلوگیری می کنند و یا حد اقل آن را به تاخیر می اندازند نصب کنید.

همچنین هنگام پارک کردن خودرو در پارکینگ های عمومی فاقد نگهبان از تجهیزات ایمنی استفاده کنید. به ویژه به خانم ها به صورت اکید توصیه می شود نکات ایمنی را هنگام پارک خودرو حتماً رعایت کنند.

۲-خودرو را در مکان های امن پارک کنید

از پارک کردن خودرو در مکان های تاریک، خلوت و کم تردد یا جاهایی که درختان و بوته ها باعث استتار خودروی شما می شوند، خودداری کنید. در صورت امکان به ویژه در شب ها، در پارکینگ یا در محلی با نور کافی پارک کنید.

برای توقف های طولانی مدت، مثل رفتن به مراکز خرید، اماکن تفریحی و زیارتی و غیره، حتماً از پارکینگ های عمومی استفاده کنید. در صورت دسترس نبودن پارکینگ خودروی خود را در معرض دید گشت های پلیس پارک کنید. از پارک کردن خودرو در سطح شیب دار خو دداری کنید چرا که سارقان می توانند بدون نیاز به روشن کردن خودرو آن را جابجا کنند.

در صورتی که مجبورید در سراشیبی پارک کنید چراغ های خودرو را به سمت پیاده رو بچرخانید. خودروی خود را هنگام پارک کردن در خیابان به افراد ناآشنا و غیر مطمئن نسپارید.

۳-هنگام ترک خودرویتان دقت کنید که درها و شیشه ها کاملاً بسته باشند.

هنیچ امکانی برای ورود سارق به خودرو باقی نگذارید. حتی اگر خودروی خود را در پارکینگ منزل یا داخل حیاط پارک می کنید کلیه درهای آن را قفل کنید. پس از تعویض چرخ پنچر شده و هنگام جمع آوری وسایل یا هنگام برطرف کردن عیوب فنی، خودروی خود را روشن یا با در و شیشه باز رها نکیند.

۴-اتومبیل خود را حتی برای لحظه ای کوتاه با موتور روشن ترک نکنید.

هیچگاه به بهانه طول نکشیدن کار خودروی روشن خود را ترک نکنید. خودروها معمولاً نزدیک محل هایی مانند فروشگاه های کوچک، روزنامه فروشی ها، پمپ بنزین ها، عابربانک ها سرقت می شوند. هنگام باز کردن و بستن درب پارکینگ منزل خود برای ورود یا خروج از آن، خودرو را خاموش کنید و سوئیچ را از روی آن بردارید.

هنگام بروز تصادف، ابتدا سوئیچ را بردارید و پس از پیاده شدن در خودروی خود را قفل کنید. هنگام مواجه شدن با نزاع خیابانی، خونسردی خود را حفظ کنید و از خودروی خود پیاده نشوید. در صورتی که مجبور به این کار شدید سوئیچ خودرو را بردارید و در آن را قفل کنید چون احتمال ساختگی بودن نزاع و صحنه سازی برای سرقت خودرو وجود دارد. در پمپ بنزین هنگام سوخت گیری خودروی خود را خاموش کنید و سوئیچ آن را بردارید.

۵-در هنگام مسافرت برای استراحت در هرجایی توقف نکنید.

توقف و استراحت در محل ها خلوت و غیر ایمن خودداری کنید. برای استراحت شبانه در طول مسیر سفر، از محل های مطمئن مانند جنب ایستگاه های پلیس، استراحتگاه های رسمی و زائرسراها و مانند آن استفاده کنید.

در صورت بروز سرقت چه باید کرد؟

۱-هرچه سریع تر پلیس ۱۱۰ را در جریان سرقت خودروی خود قرار دهید تا اطلاعات مربوط به آن در سیستم آنلاین خودروهای سرقتی کلانتری ثبت شود و در اختیار سایر مراکز پلیس قرار گیرد.

۲-مشخصات کامل خودرو اعم از شماره انتظامی، شماره موتور، شماره شاسی، شماره بدنه، رنگ، مدل و سیستم آن را برابر اسناد مالکیت اعلام کنید.

۳-اسناد و مدارک مالکیت خودرو را به کلانتری تحویل دهید. محل، تاریخ و ساعت دقیق سرقت را به ماموران اطلاع دهید.

۴-مشخصات اسناد خودرو و یا هر سند دیگری را که داخل خودرو بودن است به کلانتری اطلاع دهید.

۵-به منظور دسترسی سریع، حداقل دو تلفن و نشانی به عوامل رسیدگی کننده به پرونده ارائه دهید تا در صورت کشف وسیله نقلیه مسروقه بتوانند به شما اطلاع دهند.

۶-در صورت تغییر تلفن یا نشانی خود، کلانتری را سریعاً در جریان بگذارید. در صورت دریافت تماس از طرف سارقان و تقاضای قرار ملاقات یا اخذ وجه در قبال بازگرداندن خودرو از هرگونه اقدام خودسرانه بپرهیزید و فوراً پلیس را در جریان قرار دهید.

۷-از آگهی دادن و تعیین مژدگانی برای یافتن خودروی خود خودداری کنید زیرا همین مورد می توند زمینه سؤاستفاده را فراهم آورد.

۸-از بازگو کردن اطلاعات مربوط به پرونده سرقت خودروی خود بدون ضرورت نزد سایر افراد خودداری کنید زیرا امکان سؤ استفاده از آن توسط شیادان وجود دارد.

۹-برای آشنایی بیشتر با چگونگی تشکیل و پیگیری پرونده در مراجع انتظامی و قضائی به مبحث «پیگیری پرونده » مراجعه کنید.

تهیه و تنظیم: حسین تُرکیان، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا